در حال بارگذاری ...
نگاهی به نمایش «ناخوانده» به کارگردانی افشین محمودی

از رنجی که می بریم

ایران تئاتر فارس_ نوید جعفری، ناخوانده که در زمره آثار فاخر متاخر تئاتر است، تلاش کرده تقابل سنت و مدرنیته را به تصویر کشد، آن هم از زاویه دید بخشی از جامعه که شاید بیشترین چالش‌ها را به واسطه این رودررویی داشته؛ درنهایت، تئاتر ناخوانده با پرسشی اساسی مخاطب را راهی می‌کند: ما در این تغییر، کدام سوی این معادله ایستاده‌ایم؟

 این نگاه چالش برانگیز در فضایی زنانه در تقابل دو نسل، بین مادر و دختر نشان داده می‌شود. ناخوانده، همانطور که از نامش پیداست، به ماجرای ورود میهمانی می‌پردازد که کسی منتظرش نیست. محمود ناظری، نویسنده‌ای که کارنامه درخشانی در نگارش نمایشنامه و تئاترنوشت دارد، ناخوانده را زمانی نوشت که هنوز داستانی که قصد روایتش را داشت اینچنین گسترده نشده بود. ناظری در جایگاه نویسنده‌ای دغدغه‌مند در تئاترنوشت ناخوانده، دو دهه قبل درباره این روزها هشدار می‌دهد، هشداری که گویی، چه به آن توجه کرده بودیم و چه نه، گریزی از آن نبود.

روایت ناخوانده در خانه‌ای دانشجویی رخ می‌دهد جایی که فریده و ناهید زندگی می‌کنند و آمدن ناگهانی مادر فریده از شیراز باعث می‌شود زخم‌های کهنه‌ای سر باز کند و حرف‌های ناگفته‌ای به زبان آید تا انتها، که تنهایی به شکل مانیفست دوران مدرن پدیدار می‌شود.

ناظری آنچنان به‌خوبی شخصیت‌پردازی و دیالوگ‌سازی را به رشته تحریر درآورده که اگر مخاطب به نام نویسنده پیش از دیدن اثر دقت نکند، می‌پندارد ذهنی زنانه این جهان را تصویر کرده است.

از اصلی‌ترین ویژگی‌های تئاترنوشت ناخوانده ملموس‌بودن زندگی آدم‌ها و فضاست. مسیر گره‌افکنی و گره‌گشایی در داستان آنچنان به آرامی و نامحسوس اتفاق می‌افتد که مخاطب بی‌آنکه متوجه گذر زمان شود، خود را در دل ماجرا می‌یابد و با شخصیت‌ها همذات‌پنداری می‌کند.

همین رویه در مسیر کارگردانی، طراحی و بازی‌ها هم به چشم می‌خورد؛ بدین‌معنا، اولین برخورد تماشاگر با صحنه فضایی ساده و خاکستری از یک اتاق دانشجویی است، اتاقی که همه رنگ‌هایش در طیف سفید و سیاه خلاصه شده است.ابزار و اثاث خانه نیز تعمدا واقعی نیست تا دائمی نبودن و ناپایداری دکور بیش از پیش به چشم آید.

در همان صحنه کوتاه اول، تکلیف خانه و روابط و آدم‌ها از دل دیالوگ‌های فریده و ناهید مشخص می‌شود و حتی آدم‌های نادیده صحنه هم به اختصار و در قالبی از جنس گفت‌وگوهای روزمره معرفی می‌شوند.

افشین محمودی در کارگردانی تئاتری که بر روی کاغذ متنی رئالیستی به‌نظر می‌رسد از روشی متفاوت بهره برده که به زعم نگارنده در آن موفق بوده است.

او تلاش کرده در زمینه طراحی میزانسن حرکتی بازیگران و صحنه‌ها قراردادهای واقعی جهان معاصر را در نظر گیرد و در پس‌زمینه همه رویدادها از طریق فیلم‌های پخش‌شده برصحنه و کف آن و نیز از رهگذر طراحی صحنه، نشانه‌گذاری‌های غیرواقعی را موکد سازد.

کارگردان در پی آن است که مخاطب را در موقعیت دوگانه‌ای قرار دهد که شامل غرق شدن در داستان و خارج‌شدن از آن است؛ درواقع، در هر صحنه، مخاطب باعنوان بخشی از رویداد که گویی دزدانه از پس دیوار،زندگی واقعی آدم‌های قصه را می‌بیند، در داستان غرق می‌شود و باری دیگر پس از پخش کلیپی مرتبط بر کف صحنه، این مجال را می‌یابد تا به خود آید و داستان را تجزیه و تحلیل کند.

بازیگران نیز از همین الگو در بازی خود پیروی کرده‌اند و یکدستی در طرح و اجرا توانسته ناخوانده را درقالب اثری هماهنگ به مخاطب عرضه کند.

در این فضای خاکستری و سیاه و سفید، بازیگران دقیقا در حال ایفای بخشی از زندگی هستند. در صحنه نخست، فریده (با بازی مهری منصوری) و ناهید (بهار قمر و اوشیدا رمضانی) در روزمرگی زندگی حضوری روان و ساده دارند.

کنش اصلی تلفن مادر (شمس‌الآفاق شفیعی) صحنه را به جنب‌و‌جوشی غریب می‌اندازد؛ به‌گونه‌ای که مخاطب بی آنکه بداند آدمها را می‌فهمد و با آنها همراه می‌شود.

در این فضای ساخته شده توسط متن و کارگردانی ، کار اصلی بر دوش بازیگران است که بازی آنها چون راه رفتن بر لبه تیغ است، از یک سو افتادن در دام کلیشه های سطحی بازیگری که برای واقع گرایی به سمت خنثی بودن پیش می رود و از سوی دیگر بازی های غلوآمیزی که در برخی تئاتر ها بصورت آزار دهنده بروز می کند.

اما بازیگران ناخوانده با تمام تفاوت هایی که در قالب های بازیگری آنها وجود دارد به یکدستی مورد نظر اجرا رسیده اند.

حضور دو بازیگر با تجربه در کنار دو بازیگر جوان که در این اثر معرفی شده اند و مقایسه حضور آنها در صحنه نمایانگر همین یکدستی در بازی هاست.

مهری منصوری در نقش فریده جلوه دیگری از توانایی خود را با ایفای نقشی که میان مادر و ناهید در نوسان است به نمایش گذاشته است. در واقع او در اکثر صحنه ها نخ تعادل میان صحنه است و مخاطب با او در دل داستان و عمق فرو می رود.

بازی او چه در زمان سکوت و چه در مواجهه با دیالوگ نمایانگر تلاش جدی بازیگر در مسیر تحلیل و تصور متن است.

رابطه توام با عشق و فاصله او با مادرش و این احساس برای گریز از دایره بسته و همچنین نارضایتی او از نزدیک شدن به الگوی ناهید ، فریده را در برزخی قرار داده است که بازیگر به خوبی آن را دریافته و نیاز به گفتگو را به عنوان اصلی ترین چالش متن نمایان می کند.

شمس الآفاق شفیعی که پیش از این بازی او را در نمایش های سنتی و کمدی بیشتر دیده بودیم در این اثر به بلوغی در بازی خود رسیده است که توانسته نه از طریق دیالوگ که از مسیر بازی در سکوت، حضوری متفاوت و قابل توجه را ارائه دهد.

بهار قمر و اوشیدا رمضانی بازیگران نقش ناهید، در اولین حضور صحنه ای خود دست به کاری ارزشمند زده اند، حضور در کنار بازیگرانی با تجربه و هدایت کارگردان و همچنین تلاش آنها در مسیر تحلیل متن به خوبی جواب داده و باعث شده تیم بازیگری ناخوانده حضوری موثر در صحنه را ارائه کنند و مورد اقبال مخاطبان قرار بگیرند.

توجه به رویدادهای هر صحنه و استفاده صحیح از توانایی‌های بازیگری است که مخاطب ناخوانده را در تمام طول نمایش به همراهی وامی‌دارد تا مخاطب، همراه با بازیگران بخندد و اشک بریزد و یا به عمق فرو رود.

نکته دیگر در متن ناخوانده قابلیت انعطاف‌پذیری آن باتوجه‌به بومی‌گرایی است. زندگی دو دختر دانشجوی شهرستانی در یک خانه در کلان‌شهر می‌تواند به سادگی با تغییر هر لهجه و گویشی ایران‌شمول شود؛ همانطور که به واسطه اجرا در شیراز از گویش شیرازی در بیان مادر و فریده استفاده شده است.

این فضای مینیمالیستی حتی در موسیقی نیز نمایان است. موسیقی اثر را سارا زند وکیلی ساخته و ترکیبی از نوای کمانچه و آواست تا علاوه بر اینکه حس زنانه فضا را تقویت کند، هوشمندانه از رسیدن به ملودی پرهیز کند و آنقدر با صحنه عجین شود که گاه به گوش نیاید.

 

 

تئاتر ناخوانده به کارگردانی  افشین محمودی و تهیه کنندگی سجاد افشاریان از ۲۲ دی ماه تا کنون در مجموعه فرهنگی هنرشهر آفتاب شیراز بر روی صحنه است.




مطالب مرتبط

نگاهی به نمایش سیاه بازی «خواستگاری کتی ۲۰۲۰»

سیاه بازی در خاطره ابوریحان
نگاهی به نمایش سیاه بازی «خواستگاری کتی ۲۰۲۰»

سیاه بازی در خاطره ابوریحان

نمایش سیاه بازی «خواستگاری کتی ۲۰۲۰» به نویسندگی و کارگردانی علی ثابت در تماشاخانه ابوریحان میزبان علاقه مندان است، نوید جعفری کارگردان و منتقد تئاتر و سینما در یادداشتی به نقد و بررسی این نمایش پرداخته است.

|

نگاهی به اجرای هملت، به کارگردانی آرمین حمدی پور

در جستجوی تئاتر در جستجوی هملت
نگاهی به اجرای هملت، به کارگردانی آرمین حمدی پور

در جستجوی تئاتر در جستجوی هملت

نوید جعفری؛* آرمین حمدی پور از جمله کارگردانان های جوانی است که تمامی کارهایش را دنبال کرده‌ام. دیدن اولین تجربه هایش بصورت اتفاقی تا دیدن کارهای اخیرش بصورت عمدی ، تجربه جالبی است از طی شدن مسیری ...

|

آموزش تئاتر به معلولان، فرصتی که به آن توجه نمی‌شود

آموزش تئاتر به معلولان، فرصتی که به آن توجه نمی‌شود

هانیه حسن‌پور: عمده‌ترین نقش و وظیفه سازمان بهزیستی، حرکت در مسیری است که بتواند برنامه‌ها و طرح‌هایی را تدارک ببیند که افراد معلول در مسیر توانمندسازی قرار گیرند. توانمندسازی، مسیری است که با ...

|

نظرات کاربران