در حال بارگذاری ...
با تقدیر از دو نمایشنامه

نخستین جایزه ادبی «داستان شیراز» برگزیدگان خود را شناخت

برگزیدگان نخستین جشنواره استانی «داستان شیراز» در بخش‌ های معرفی شدند و تقدیر از دو نمایشنامه در بخش نمایشنامه نویسی «داستان شیراز» انجام شد.

به گزارش تئاتر فارس، آئین اختتامیه نخستین دوره جشنواره استانی داستان‌نویسی «داستان شیراز» (داستان کوتاه – فیلمنامه کوتاه – نمایشنامه) سه‌شنبه شب 28 خردادماه با حضور جمعی از داستان‌نویسان جوان، هنرمندان و هنردوستان فارس در محل انجمن ادبی حیرت برگزار شد.

در این مراسم که از برگزیدگان نهایی جشنواره تقدیر به عمل آمد، هیئت داوران نخستین دوره جشنواره استانی داستان نویسی «داستان شیراز»، از همه داستان‌نویسان و هنرمندانی که آثار خود را به جشنواره ارسال کرده‌اند سپاسگزاری کرد.

در این متن که توسط مجید خادم، مدیر مدرسه داستان نویسی «حیرت» خوانده شد، آمده است: هرچند در دوره نخست هر جشنواره ای سطح کلیِ توقعات هیئت داوران به نسبت ایده آل پایین تر است اما با این حال تعداد آثار ارسال شده برای جشنواره و همچنین سطح کیفی کلیِ آن‌ها به لحاظ زیبایی شناسی و خلاقیت در وضعیت مطلوبی که از استان فارس توقع می‌رفت، نبود. هرچند شاید این مسئله نشان دهنده واقعیاتی بوده باشد و نسل نو داستان نویسان این استان نیازمند دانش و تلاش بیشتری باشند. البته با توجه به این که یکی از متولیان جشنواره، مدرسه داستان نویسی و شعر حیرت است، امید می‌رود در سال آینده با آثاری به مراتب بهتر مواجه باشیم. همچنین باید اشاره کرد که مشکل کیفی آثار در بخش‌های نمایشنامه نویسی و فیلمنامه نویسی پررنگ تر بود و فیلمنامه نویسان و نمایشنامه نویسان استان نیاز به همت و تلاش بسیار بیشتری دارند.
هیئت داوران در بخش‌های داستان نویسان نوجوان، فیلمنامه و نمایشنامه طی سه مرحله و در بخش داستان کوتاه بزرگسالان طی چهار مرحله به بررسی و داوری آثار پرداختند. تمامی داوران، امتیازات خود را به صورت جداگانه اعلام کردند. از آنجا که اختلاف نظر در این باب امری بدیهی است، و مبنا بر مقایسه نسبی آثار با یکدیگر بوده است، بنا به روال از پیش تعیین شده و برای حفظ ارزش تنوع نگاه داوران، امتیازات بین 0 تا 10 با یک‌دیگر جمع زده شد تا نتیجه نهایی مشخص گردد. طبیعی است، داستان‌هایی که تا حدود بیشتری و از جنبه‌های متنوع تری نظر داوران مختلف را جلب کرده بودند، جمع امتیازات بیشتری به دست آوردند.

 

نوید جعفری به نمایندگی از هیات داوران بخش نمایشنامه نویسی بیانیه هیات دوران این دوره متشکل از سعید رضا خوش شانس ، نوید جعفری و مجید خادم را قرائت کرد. در بخشی از این بیانیه آمده است:

جشنوار‌ها، شادواره‌ها، این آئین‌های اساتیری برای این جشن‌واره‌اند تا آدمیان، تا بشریت، تا توده‌های کولی انسان، را از تولد نوباوه ادیب نورسیده‌ی آن‌ها با خبر کنند.

چه چیز از این زیباتر که امتی، ملتی، قبیله‌ای، عده‌ی سردرگمی از آدمیان، از تولد ادیب تازه‌ای باخبر شود. چه چیز از این واجب‌تر که مردم را، از تولد ادیب نورسیده‌ای باخبر کنیم.

امروز جایزه‌ی ادبی حیرت، از نثر ادیبان نورسیده، از تولد متن‌های تازه‌ای حیرت‌زده است و این رخداد را به جشن و سرور برگزار خواهد کرد.

دریغا که در این مکاره‌ی شگفتی، هیئت داوران بخش تئاترنویسی جایزه‌ی ادبی حیرت، چنان که سزاوار بود از آثار نویسندگان نورسیده مدهوش و حیرت‌زده نیست و این فرصتی بود که از کف داوران رفت!

ما به عنوان اعضای هئیت داوران معتقدیم که هرچند هر تلاش کوچکی در حوزه‌ی ادبیات دراماتیک گو حتا یک دیالوگ، گو حتا یک پرده، گو حتا یک شخصیت نیم‌پرورده تلاشی قابل ستایش است، اما دریغ که این تلاش در همین مجال مانده بود.

آثار رسیده  به دبیرخانه جایزه‌ی ادبی حیرت، به قدری خام‌دستانه و میان‌مایه نوشته شده بودند که به سختی می‌شد اثری را در مقایسه با آثار ادبی پیش از خودش سنجید.

کار سنجش به سختی و با مشقت همراه بود و در نتیجه آثار منتخب در مقایسه با آنچه ما از آن به عنوان تئاترنوشت، درام یا نمایشناه می‌دانیم فاصله‌ای چند فرسنگی داشت.

از این رو است که ما به گفتن این جمله واداریم که: تولید یک نمایشنامه، تئاترنویسی، پیشه‌ی پرمشتقتی است! یک اثر ادبی قابل قبول که چنان که گفته شد مسافر کوچک راه کهکشان بی‌پهنه‌ی ادبیات است، محصول عرق‌ریزانِ هنرمندی سخت‌کوش است که خود را در مسلخ ماده‌دیو تاریخ، در مهراب ادبیات قربانی کرده است.

کمی بیشتر مطالعه، کمی بیشتر مشق‌نویسی، کمی بیشتر تمرین، کمی بیشتر آموزش، کمی بیشتر سینه‌ی گشاده، کمی‌بیشتر وسعت دید، کمی بیشتر از این‌ها برای آموختگی و آفرینش برای نویسندگی لازم است.

پس اکنون که همگی نه به انتخاب، بل به تصادف، مرکب شبح ادبیات هستیم، از این رخداد استقبال کنیم و خود را برای کارزارهای این عرصه آموخته سازیم.

در آخر، هیئت داوران لازم می‌داند اعلام کند، با افتخار کلیه‌ی آثار رسیده به دبیرخانه جایزه‌ی ادبی حیرات را با دقت مطالعه کرد و بر اساس یک روش ده بندی، شامل: خلاقیت در انتخاب عنواناثر، پاکیزگیوصفحه‌بندیصحیح، نثرنویسنده [پختگی،دانشاملاییوسجاوندی]، هم‌خوانیفرمومحتوا [مضامینومکتب]، تازگیوبداعت [آشناییبهراهبردهایجدید د رنویسندگی]، تازگی،بداعت و وسعت دید [موضوع،تم،درون‌مایه]، مهارت در نوشتن دستوراتصحنه [کاربردی،میان‌متنی،پیش‌آغارین]، مهارت در عناصردراماتیک: پلات،مهارت در عناصردراماتیک: شخصیت و دست‌آخرمهارت در عناصردراماتیک: دیالوگ؛آثار را مورد بررسی و داوری قرار داده و آثار شایسته‌ی تقدیر را باز شمرده است.

هرچند که در تمام آثار دست‌آوردهای هر نویسنده ما را به قدر کفایت بهره‌مند نمود، اما به ضرورت نفس انتخاب و معرفی، توسط هئیت داوران تعداد محدودی از آثار نویسندگان را شایسته تقدیر دانست.

امیدواریم که کهکشان ادبیات، از نویسندگان برگزیده‌ی این جایزه‌ی ادبی استقبال کند و همواره آثار آن‌ها نامزد اجرا و مطالعه باشد

در خاتمه آرا هیات داوران به شرح زیر اعلام شد :

بخش نمایشنامه:
در بخش نمایشنامه نیز از بین 24 نمایشنامه رسیده به جشنواره از سوی 24 نمایشنامه نویس، پس از دو مرحله داوری آثار زیر به مرحله نهایی راه یافتند:
1  بیابان‌ها محمدجواد زارع شیراز
2  توتیا سما صادقی شیراز
3  ساکن طبقه همکف  حمید شهریاری شیراز
4  نرمک نرمک  حمیدرضا بهمن پور  شیراز
5  هراس از زمین تنهایی  احمدرضا زنجیرساز-وحید انجامی پناه  شیراز
که از بین این آثار، نمایشنامه‌های «هراس از زمین تنهایی» اثر «احمدرضا زنجیرساز-وحید انجامی پناه» و «نرمک نرمک» اثر «حمیدرضا بهمن پور» از شیراز به عنوان اثر شایسته تقدیر معرفی شد. البته هیئت داوران متشکل از نوید جعفری، سعیدرضا خوش شانس و مجید خادم هیچ یک از آثار را شایسته معرفی به عنوان اثر برتر ندانست.




مطالب مرتبط

نگاهی به نمایش «محسن اثر پروانه»

داستان یک فروپاشی
نگاهی به نمایش «محسن اثر پروانه»

داستان یک فروپاشی

نوید جعفری، «محسن اثر پروانه» نوشته آرمین حمدی پور و کارگردانی رعنا شبانکاره، ادعایی ندارد جز آنکه می خواهد یک تئاتر باشد با همه ملزوماتی که از یک تئاتر سراغ داریم. شاخصه اصلی محسن اثر پروانه آنجاست که ...

|

نگاهی به نمایش سیاه بازی «خواستگاری کتی ۲۰۲۰»

سیاه بازی در خاطره ابوریحان
نگاهی به نمایش سیاه بازی «خواستگاری کتی ۲۰۲۰»

سیاه بازی در خاطره ابوریحان

نمایش سیاه بازی «خواستگاری کتی ۲۰۲۰» به نویسندگی و کارگردانی علی ثابت در تماشاخانه ابوریحان میزبان علاقه مندان است، نوید جعفری کارگردان و منتقد تئاتر و سینما در یادداشتی به نقد و بررسی این نمایش پرداخته است.

|

نگاهی به اجرای هملت، به کارگردانی آرمین حمدی پور

در جستجوی تئاتر در جستجوی هملت
نگاهی به اجرای هملت، به کارگردانی آرمین حمدی پور

در جستجوی تئاتر در جستجوی هملت

نوید جعفری؛* آرمین حمدی پور از جمله کارگردانان های جوانی است که تمامی کارهایش را دنبال کرده‌ام. دیدن اولین تجربه هایش بصورت اتفاقی تا دیدن کارهای اخیرش بصورت عمدی ، تجربه جالبی است از طی شدن مسیری ...

|

نظرات کاربران