در حال بارگذاری ...

ارتقا زمینه‌های اجتماعی با حضور معلولان در فعالیت‌های هنری

هانیه حسن پور*؛ حضور معلولان در عرصه‌ هنر جدای از مباحث روانی سبب ایجاد زمینه‌های اجتماعی مناسب برای این افراد می‌شود و تقابل افراد سالم و معلول نیز می‌تواند به فرایند اجتماعی شدن معلولان کمک خاص و ویژه‌ای کند.

ما کارگردان های  فعال در حوزه معلولین با این امید که شاید بتوانیم افرادی که در منزل هستند و باور به استعداد خود ندارند را از طریق هنر نمایش جذب کرده و از ظرفیت آنها به عنوان کانون استعدادیابی و ارزش‌گذاری برای فعالیت آنها داشته باشیم، فعالیت خود را آغاز کردیم،همچنین این همت و دانایی قطعا باعث انتشار بیشتر اخبار مرتبط با کسب رتبه‌های علمی، فرهنگی و ورزشی خواهد شد و هزاران استعداد را شکوفا خواهد کرد.

بر اساس حکمت خداوند محدودیت‌هایی در زندگی توانخواه‌ها به وجود آمده که خداوند با عدالت خود آن را جبران خواهد کرد. آنچه که امروز می‌توانیم بگوییم این است که هنر نمایش تلاش می‌کند تا بستری از حداکثر استعداد شما ایجاد و شرایطی فراهم کند تا پرسشگری نسبت به قوانین افراد دارای معلولیت ایجاد شود.

معلولیت به ظاهر یک ضعف جسمی است ولی مانع بزرگی نیست و موید این امر این است که بارها شاهد موفقیت‌های افراد دارای معلولیت در عرصه‌های مختلف و اراده این افراد بوده‌ایم و آنها با تلاش مضاعف استعداد خود را نشان داده‌اند و بر محدودیت غلبه کرده‌اند و توانستند از بسیاری از انسان‌های فاقد ضعف جسمی موفق‌تر باشند.

هنر نمایش و تئاتر در طول تاریخ نقش روشنگری و بیان دغدغه‌های جامعه داشته و بیدار کننده جامعه بوده است...

البته باید این را در نظر داشته باشیم که  در حوزه نویسندگی مشکل داریم و در این بخش باید بیشتر به فرهنگ بومی بپردازیم زیرا رسالت اصلی تئاتر این است که به روشنی دغدغه‌های مردم را مطرح و از این طریق صدایی برای پیگیری مطالبات مردمی باشد که با توجه بیشتر به نویسندگی و تقویت این حوزه می‌توانیم در کنار هنر این‌موضوع را به نحو احسن ادامه دهیم.

ما کارگردانان و فعالان حوزه هنر نمایش تلاش می کنیم شرایطی را مهیا کنیم تا عزیزانمان  مطالبه گری و پرسشگری خود را نسبت به انجام قوانین موضوعه در قانون جامع افراد دارای معلولیت به کار گیرند. معلولان باید تلاش کنند با هم افزایی و همسویی شرایطی مهیا شود تا این ظرفیت های بی بدیل استانی سرآغازی برای برنامه و رویدادهای بهتر بعدی برای آنان باشد. با امید به اینکه در این راه عزیزان مسئول و عزیزان فعال در حوزه تئاتر با ما همقدم و همسو باشند.

 

*فعال تئاتر معلولین

 




مطالب مرتبط

لزوم تاسیس انجمن هنرهای نمایشی تئاتر معلولین

لزوم تاسیس انجمن هنرهای نمایشی تئاتر معلولین

هنرمندان معلول از جمله بازیگران،کارگردانان، نوازنده‌ها و طراح‌های عزیز و محترم با همکاری یکدیگر، زیباترین تصویر را روی صحنه تئاتر به نمایش در می‌آورند و صحنه تئاتر را به بستر بهتر زیستن تبدیل می‌کنند.

|

نظرات کاربران