در حال بارگذاری ...
با اعلام دبیرخانه:

«عروسی مبارک» در جشنواره تئاتر آیینی و سنتی

نمایش عروسکی جی جی بی جی به نویسندگی و کارگردانی میترا توکل پور صالح در بیستمین جشنواره تئاتر آیینی و سنتی اجرا می شود.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از فارس، نمایش عروسکی عروسی مبارک از نمایش های سنتی شیراز با عنوان جی جی وی جی به عنوان نماینده فارس در این رویداد هنری حضور خواهد داشت.

آیین نمایشی «جی جی بی جی» تلاش می‌کند در خلال قصه های خود رسم جاودان و ماندگار نوروز را به کودکان و نوجوانان انتقال دهد و در مواردی که مخاطبان آنرا علاوه بر کودکان و نوجوانان افراد بزرگسال نیز تشکیل می دهند، نمایشگران این آیین نوروزی به همان میزان بر اساس خلاقیت خود در روایت، موضوعاتی چون مردم داری، احسان، نیکوکاری و در نگاهی کلان تر نکات شهروندی و رعایت آن برای جامعه‌ای بهتر و پویاتر را به مخاطبان انتقال می‌دهند.

تفاوت اجرای نمایش عروسکی «جی جی بی جی» با نمایش خیمه شب بازی در طراحی عروسک هاست. در حالی که عروسک های نمایش خیمه شب بازی به عنوان عروسک های نخی شناخته می شوند، عروسک های «جی جی بی جی»، عروسک های دستکشی هستند. موضوع داستان های این نمایش با قهرمانی به نام «پهلوان کچل» روایت کننده داشته های فرهنگی ایران به ویژه آموزه های ارزشمند و هویت بخش آیین نوروز است.

هر چند نمایش «جی جی بی جی» مانند خیمه‌شب‌بازی راه خود را به بسیاری جشن های شادی آور و مراسم سور ایرانی باز کرده است؛ در بنیان‌های شکل گیری این نمایش یکی از اصلی‌ترین جولانگاه های آنرا در ایام نوروز به خصوص در میان مردمان منطقه فارس و شهر شیراز شاهد هستیم.

این نمایش آنچنانکه گفته شد در بسیاری جشن های شادی آور ایرانیان حضوری فعال داشته، همواره بازگوکننده بخشی از مراودات اجتماعی، نحوه زندگی بوده و نقدهایی به برخی رفتارهای انسان ها وارد می کرده است.

 

این اثر نمایشی به نویسندگی و کارگردانی میترا توکل‌پور صالح و با حضور جواد حیدرپور فرد به عنوان بازیگر و نوید حیدر پور به عنوان سفیر زن در بیستمین جشنواره تئاتر آیینی و سنتی اجرا می شود.

این نمایش پیش از اجرا در تهران در شهر شیراز میزبان علاقه مندان در اجراهای عمومی خواهد بود.

 

سایر عوامل:

 

عروسک گردانان: محمدابوعلی - میترا توکل پور صالح  

ویولن :رضا مکارمی حقیقی فرد 

تنبک:حسین مکارمی حقیقی فرد

ساخت عروسک: نسیم شیرزادی  

منشی صحنه: مریم ذوالفقاری عکاس: افروز عابدی

طراح پوستر :پوران زابلی پور




مطالب مرتبط

نظرات کاربران