در حال بارگذاری ...

پرفورمنس گل رو ، همدلی با سیل زدگان

پرفورمنس بداهه محیطی گل رو در حمایت از سیل زدگان کشور در مناطق شهری و دوستان توسط یاسر خاسب و همکاری هنرمندان تئاتر مناطق اجرا شد.

به گزارش تئاتر فارس ، پرفورمنس بداهه محیطی گل رو در حمایت از سیل زدگان کشور در مناطق شهری و دوستان توسط یاسر خاسب و همکاری هنرمندان تئاتر مناطق اجرا شد.
پس از اجرای این اثر که در جهت همدردی هنرمندان با اهالی سیل زده در تهران و میدان انقلاب برگزار گردید یاسر خاسب اجرای این اثر را در سایر شهرها و روستهای آسیب دیده اجرا کرد‌
پس از استان خوزستان این اثر در شیراز با همکاری هنرمندان تئاتر خیابانی از دروازه قرآن تا آرامگاه حافظ و پس از آن در محله سعدی که دچار اسیب های سیلاب شده بود اجرا و مورد استقبال مردم قرار گرفت.
و در پایان اجرا هدایایی توسط این هنرمندان به کودکان این مناطق اهدا شد.
پس از سیلاب گسترده در نوروز ۹۸ که متاسفانه باعث خسارات جانی و مالی به هموطنان عزیز در جای جای کشور گردید ، مردم مهربان ایران با همکاری و همدلی نهادهای دولتی و غیر دولتی ، هلال احمر ، سپاه پاسداران ، ارتش جمهوری اسلامی ، هنرمندان و کارکنان ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن های مردم نهاد و شهرداری ها تمام توان خود را جهت همدردی و رفع مشکلات هموطنان سیل زده به کار بستند.
خوشبختانه بخش عمده ای از مشکلات با برنامه ریزی های صورت گرفته حل شد و بخش عمده ای از مردم سیل زده توانستند به زندگی خود بازگردند.
در این میان هنزمتدان تئاتر با توجه به نیازهای روحی و معنوی اسیب دیدگان و در جهت یاداوری اینکه این حادثه همچنان در یاد و روح تمام ایرانیان نقش بسته فعالیت های گوناگونی را بصورت خیریه برگزار کردند که از ان جمله اجراهای موسیقی ، اجراهای تئاتر و برپایی نمایشگاه های فرهنگی و هنری در سطح شهر ها با هدف اختصاص در آمد انها به سیل زدگان بود‌
اجرای پرفورمنس گل رو با هدف همدردی با خانواده های سیل زده در نقاط مختلف کشور و با استفاده از هنرمندان بومی ان مناطق طراحی و اجرا گردید و شایان توجه است که در اجرای شیراز ، بسیاری از خانواده های سیل زده ضمن قدردانی از همدردی هنرمندان و تصویر کردن رنج این عزیزان ، از تلاش های صورت گرفته توسط نهادهای دولتی و غیر دولتی در این مدت قدردانی ویژه کردند
در این رابطه یاسر خاسب متنی را در خصوص سیل و اجرای این پرفورمنس تهیه کرد که به شرح زیر است :

بیانیه حمایت از سیل زدگان کشور

پرفورمنس گِـل رو “ تیل تن Til Tan
•••
سیل گِـل در خیابان انقلاب تهران”

محدوده ی اجرا ؛ تئاتر شهر
(چهارراه ولیعصر تا میدان انقلاب)

از ابتدای سال سیل آسای نو
که کهنه می کرد آب گِل رو
همه دشت و دَمن به یکباره از نو
دوش دیدم خلایق در سیلخانه زدند
گِل کوهها بسرشتند و به پیمانه زدند
...ما همه از خاک و دوباره بر خاکیم
اینجا ایران بود و هست
به نام انسانیت یاوری رزم آور و رقصنده آزاد نماد در تداعی حق از نوع بشر دوستانه،،،
به پندار و گفتار و کردار نیک زمانه...
بیاییم به حقیقت داد هم باشیم
و واقعا با عشق و دوستی کمک کنیم
خوش با گذشت و مهربان شادی آفرین
•••
بسیاری از دیدن تصاویر و‌ آنچه که در مورد #سیل در #ایران می شنوند حیرت زده شده اند، ، ،
آنها ابراز همدردی خود را نسبت به همه ی کسانی که در اثر این فاجعه ی ادامه دار آسیب دیده و عزیزان و خانه هایشان را از دست داده اند، اعلام داشته اند.
... باید راه افتاد’
••
همه می دانیم در پی بارش های شدید که از روزهای پایانی سال گذشته آغاز شد، سیلاب بیشتر استان های کشور به خصوص استان های شمالی، جنوبی و جنوب غرب کشور را در بر گرفت.
آققلا سیمرغ شیراز کرمانشاه لرستان خوزستان و ...
نام هایی که خوب می دانیم چه شدند،،،”
اقدامات و برنامه های امدادرسانی به مردم این مناطق و اجرای طرح ها و برنامه های عملیات تخلیه روستاها و جابجایی مردم و وسایل زندگی آنها به نقاط امن انجام می گرفت و البته در برخی نقاط نارضایتی مردم و انتقادها نسبت به روند احیای سیل‌زدگان همچنان ادامه داشت تا بهبودی اوضاع عزیزان سیل زده...
سیل ویرانگر حتی با فروکش کردن آب حاکی از انبوه گِل و لای با خسارات سنگین است.
برای من که با اجراهای فیزیکال و بخصوص نمایش «گِـل» شناخته می شوم این مفهوم را داشت که همگان گل آلود شده اند. بنابراین برای حمایت از سیل زدگان کشورم این نمایش محیطی بداهه را که رگه هایی از نمایش گِـل را هم در خود دارد آماده کردم. البته باید در هر منطقه با توجه به شرایط و حضور افراد در لحظه فضاسازی شکل گیرد. باید بیایید و در این اجرای محیطی حضور یابید و همدیگر را ببینید.
و این همان خود من هستم در اجرای نمایش «گِـل،،،”’» که در جشنواره بین المللی تئاتر فجر ایران نمایش منتخب ویژه مردمی شد و در بسیاری از کشورهای جهان ؛ آمریکا ایتالیا هلند لهستان برزیل دانمارک هند تونس... برای ایرانی ها افتخار آفرین بوده و هست.
هر بار که در گِـل فرو می روم به مرگ می اندیشم
و معنای زندگی دوباره...”’
متاسفانه. . .خسارت های جانی، مالی و آلام و درد مردم بی شمار و ناتمام است.
سیل تمام می شود،
حادثه عبور می کند،،
اما مشکلات باقی می ماند. . .
چه باید کرد چه باید دید چه باید گفت٫٫٫”’
{برای این اجرا از تماشاگرانی که برای دیدن این پرفورمنس می آیند درخواست دارم: هر یک از عزیزانی که مایل به همراهی با این اقدام هستند، لطفا به همراهشان حداقل یک ابزار یا وسیله زندگی برای کمک به سیل زده ها بیاورند. حتی اگر تمایلی برای کمک نقدی به سیل زده ها وجود داشته باشد راهنمایی های لازم برای ارسال این کمک ها را انجام خواهیم داد. از همه می خواهم که در این اتفاق کنار هم باشیم به خیر و برکت و عشق و همدلی و دوستی و برابری و آزادی،،،}

مردم آق قلای گلستان همچون ونیز ایتالیا با قایق در گذرند ... و در خطر بیماری ها غوطه ور ،،،
عبور یک و نیم میلیارد متر مکعب آب از استان لرستان بخصوص پلدختر حادثه بزرگ و عمیقی است که مردم را با شوکی سنگین روبرو کرد.
خوزستان در این موضوع قابل مقایسه با دیگر استان ها نیست و بخش عظیمی از این پدیده که در کشور اتفاق افتاد روی دوش خوزستان قرار دارد.
بخش های زیادی در انبوه آب ها گرفتار هستند.

نخستین اولویت هر دولتی حفظ امنیت و رفاه و سلامتی مردم است
به لطف مردمان مهربان ایران عزیز و همچنین فضای واقعیت و مجاز اهدای هزاران بسته مواد غذایی و بهداشتی و لباس و لوازم خانگی و لوازم تحریر و‌ بسیاری اقلام زندگی ... به مردم سیل‌زده ارسال و بین آنها توزیع شد.
از طرف بخش لجستیک و آمادگی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر برای اردوگاه اسکان اضطراری و مکان هایی مربوط به مدارس، مسجد و درمانگاه سیار و سوله ورزشی طراحی شد.
از دیگر مسائل این بحران بزرگ می توان به تخریب راه های دسترسی در مناطق روستایی درگیر سیل و همچنین آبگرفتگی خطوط شهری و جاده ها و مسیر راه آهن که در نقاط کوهستانی بر اثر سیل و رانش زمین دچار خسارت شده ... اشاره کرد.
که بسیاری از مشکلات برطرف و کماکان رو به بهبودی هستند.
البته تلاش تمامی اقشار مردم کشورمان و نهادهای مختلف دولتی و نظامی و تشکل های انسانی در جریان امدادرسانی سیل اخیر بسیار حائز اهمیت است.

یونیسف و دیگر آژانس های سازمان ملل در حال ارزیابی اقلام امدادی اولیه در برقراری مجدد خدمات واکسیناسیون و تغذیه کودکان و نیازهای دیگر در حوزه سلامت، آموزش، آب، بهداشت و روان و حمایت در مناطق سیل زده هستند.
 به امید آبادی
و من یاسر خاسب فرزند کوچک ایران زمین
(مردِ گِـلی) MUD Man
پرفورمنس بداهه { «گِل رو» تیل تن } TilTan
را در ساعت ۱۷ (۵ عصر) روز ۱۱ اردیبهشت ۹۸ همزمان با[روز جهانی کارگر] ،،، هفته تئاتر ایران
از محوطه تئاتر شهر تا میدان انقلاب ٫٫٫
(به کمک همراهی مردم جانان ایران) برپا داشتم.
با احترام از همه شما خوبان دعوت کردم
تا در این اتفاق کنار هم باشیم به خیر و برکت و عشق و همدلی و دوستی و برابری و آزادی ***
و سپاس از استقبال بی نظیر به لبیک انسانیت ها...
شایان ذکر است؛
اجرای مردمی و دلی «گل رو» به دعوت دوستان خوب و هنرمندان خوزستانی و همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فرهنگی این استان
روز جمعه [۱۳ اردیبهشت۹۸] در مناطق اصلی روستاهای سیل زده(حدبه و صراخیه )(منطقه شادگان) با حضور بسیاری از هنرمندان دانشجویان و مردمان عزیز همان منطقه به صورت بداهه اجرا شد. و دل کودکان و خانواده های عزیزشان شاد شد. و تأثیر بسیار عمیقی در تحکیم دوستی و‌ وحدت و همدلی و عشق به هموطن در هر شرایطی ایجاد کرد.
و به امید خدا این حرکت انسانی ملی در ادامه راه به نقاط زیر آوار سیل و حادثه دیده در استان های لرستان و فارس و گلستان هم خواهد رفت.
تمامی هماهنگی ها برای این اتفاق خودجوش دلی و مردمی مستقیما توسط خود دوستان و عزیزان شهرستان های سیل زده کشور صورت پذیرفته است. و همچنان در حال برنامه ریزی و رایزنی و هماهنگی با نهادهای مختلف فرهنگی در این مناطق هستیم.
و امیدوارم حمایت های مادی و معنوی بسیاری به هموطنان خوبمان در سیل اخیر برسد.
با سپاس فراوان از همکاری صمیمانه مرکز هنرهای نمایشی ایران و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شیراز و خوزستان و همچنین مجموعه تئاتر شهر و ناجی هنر تهران مرکز که نهایت همکاری و همدلی صمیمانه خود را برای این مهم انجام دادند.
در پایان اینکه برای این پرفورمنس بداهه مشترک مردمی و گِـلی به عشق و انسانیت و احترام و برابری اصرار دارم و با جانم همیشه دوست دارم برای مردم کشورم در هر کجای دنیا کاری انجام دهم و حتما این کار را خواهم کرد.
سپاس فراوان
با احترام
یاسر خاسب
۱۷ اردیبهشت ۹۸




مطالب مرتبط

نظرات کاربران