در حال بارگذاری ...

حضور پررنگ اهل قلم تئاتر فارس در نمایشگاه کتاب تهران

نویسندگان و اهل قلم استان فارس در نمایشگاه کتاب تهران حضوری پر رنگ دارند.

به گزارش تئاتر فارس،به نقل  خبرنگار مهر، در آغازین روزهای سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران پس از اینکه کتاب «شب به خیر فرمانده» احمد اکبرپور توسط یک ناشر چینی به زبان این کشور در نمایشگاه ارائه شد، اکنون کتاب شعر «سیاهه های سپید» کیوان زارعی در سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران رونمایی می‌شود.

کیوان زارعی، دبیر صفحه شعر و ادب روزنامه خبرجنوب و کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی است که تاکنون یک کتاب شعر با عنوان «ماه و درخت» به چاپ رسانده و کتاب «رویش» (تاریخ عملکرد آموزش و پرورش ناحیه ۲ شیراز) را نگاشته است.

مجموعه شعر ماه و درخت که در ۱۱۶ صفحه توسط انتشارات «پالیز سخن» به چاپ رسیده در برگیرنده ۱۱۰ شعر کوتاه است که اغلب به صورت طرح واره سروده شده است.

زارعی درخصوص کتاب تازه خود گفت: این اثر حاوی اشعار سپیدی است که با موضوع اجتماعی و عاشقانه سروده‌ام.

وی افزود: کتاب شعر «سیاهه های سپید» در غرفه نشر ناسنگ در سالن شبستان راهرو ۵ غرفه ۷ ارائه می‌شود.

 

رونمایی از نسخه چینی «شب به خیر فرمانده»

احمد اکبرپور، نویسنده ادبیات کودک و نوجوان هم که حضوری پررنگ در سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران دارد به خبرنگار مهر، گفت: با ناشر چینی ام «لینا» به همراهی دبیر ibby و یاور همیشه ما کودک‌ها در عرصه بین الملل دکتر نوشین انصاری و سحر ترهنده و حدیقه لیلی حائری یزدی رونمایی از نسخه چینی «شب به خیر فرمانده» در شورای کتاب کودک برگزار شد.

وی یادآور شد: تازه‌ترین کتابم با عنوان «واژه های بازیگوش» از سوی انتشارات شهرستان ادب در سالن ناشران عمومی پنجره‌ای به ادبیات امروز گشوده است.

 

این درحالیست که کتاب «عطر» پژوهشی از سوی عسل ستایش مستندساز و نویسنده جوان شیرازی نیز در این نمایشگاه عرضه شد.

وی درخصوص این کتاب پژوهشی گفت: کتاب «عطر» اسفند امسال در انتشاراتی نوید چاپ شده که نوشتن آن یک سال طول کشیده است.

ستایش، عنوان کرد: این کتاب در مورد تاریخ به وجود آمدن عطر در جهان از چند هزار سال قبل تا به امروز است که در آن از نقش ایران در به وجود آمدن این ماده خوشبو و همچنین زکریای رازی نام برده شده است.

 

همچنین در این اثر بیوگرافی ٣٦ خانه عطر سازی که در دنیا معروف هستند، پرداخته شده است.

«تئاترنویسی سپید: درآمدی بر تئاترنویسی پست‌مدرنیستی» در نشر یکشنبه

از سوی دیگر، تازه‌ترین کتاب سعید رضا خوش شانس با عنوان «تئاترنویسی سپید: درآمدی بر تئاترنویسی پست‌مدرنیستی» توسط نشر یکشنبه در غرفه نشر نمایش نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، سالن شبستان، راهروی ۵، غرفه‌ی ۳۱ ارائه شد.

این نویسنده تئاتری شیراز  گفت: کتاب جدیدم، «تئاترنویسی سپید: درآمدی بر تئاترنویسی پست‌مدرنیستی» از سوی نشر یکشنبه منتشر و همزمان با نمایشگاه کتاب تهران وارد بازار کتاب ایران شد.

 

خوش شانس اضافه کرد: در این کتاب به بررسی چیستی تئاترنویسی پست‌مدرنیستی پرداخته‌ام و در فصل آخر، سبک ریچارد فورمن، تئاترنویس آوانگارد آمریکایی را به عنوان نویسنده‌ای از این جریان ادبی کاویده‌ام. نوشتن این کتاب موج‌سواری بر دریای خروشانی از پرسش‌ها بود.

وی در متن پیشگفتار کتاب نوشته‌: «گرچه منتقدان و پژوهشگران بی‌شماری درباره ماهیت و چیستی تئاتر و تئاترنویسی پست‌مدرنیستی ادعاهایی داشته‌اند، اما منابع قابل دفاعی در این زمینه در دست نیست تا با مراجعه به آن‌ها بتوان تصور موثقی از جریان تئاترنویسی پست‌مدرنیستی که در این کتاب آن را تئاترنویسی سپید نامیده‌ام به دست آورد؛ این مسئله با ادعای بی‌توجهی تئاتر پست‌مدرنیستی به تئاترنویسی، اصالت و جایگاه متن و ادبیات دراماتیک پیچیده‌تر هم می‌شود».

ریچارد فورمن، نویسندگی را از روانشناسی و فلسفه می‌آغازد اما می‌پاید تا مبادا پای آفرینش خردگرایانه آپولونی به زیبایی‌شناسی او باز شود و از شهودِ دیونیزوس استقبال می‌کند. فورمن، در پی آن است تا مخاطب را با زیبایی‌شناسی بدیعی روبه‌رو کند که جایگزین محیطی بخصوص نباشد. شخصیت‌ها دارای عمق روان‌شناختی حیرت‌آوری هستند و فضایی را برمی‌سازند که نه در رؤیا و نه در کابوس بلکه تنها بر صحنه تئاتر آنتولوجیکال هیستریک دیده می‌شود.

 

پست‌مدرنیسم، سال‌ها است که در محافل ادبی محل بحث‌ها و جدال‌های پرحرارتی است و کمتر علاقه‌مند یا دانشجویی را می‌توان یافت که در اولین روزهای آشنایی با هنر، خاصه هنرهای درماتیک مسحور پست‌مدرنیسم نباشد، با وجود این افراد کمی را می‌توان شناخت که از پس طغیان این افسانه برآمده‌اند و به جای فنا در جادوی اساتیر آن از پی مهار اسرارش برآمده باشند. در این کتاب روش تازه‌ای را برای درک پست‌مدرنیسم پیشنهاد کرده‌ام و جوانب آن را خاصه در تئاترنویسی کاویده‌ام.

پرکاری تئاترنویسان شیرازی

به گفته نویسنده کتاب یادشده، عبارت «تئاترنویسی سپید» را از «شعر سپید» وام گرفته‌ام تا ناپایداری اقتدار و بی‌قاعدگی ساختاری در عناصر این درام را نشان دهم. چنان که اقتدار وزن‌های عروضی در شعر سپید نادیده گرفته می‌شوند، اقتدار عناصر اساسی درام نیز با پرسش‌های نهادی مواجه است.

 

این درحالیست که مجموعه تئاترنوشت (نمایشنامه) «الفتا ۳»، در غرفه نشر عنوان در سالن شبستان، راهرو ۱۷ حاوی نمایشنامه‌های مرثیه‌ای برای مادمازل کارمو، گاوچران‌های مفرغی، مکلت و مرغ دریایی دایی وانیا از سعید رضا خوش شانس و آرمان طیران ارائه می‌شود.

 سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ۱۴ اردیبهشت ماه پایان می‌یابد.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران