در حال بارگذاری ...
اجرای نمایش‌نامه‌ای از جولز فایفر

نمایش کمدی «تق تق» به روی صحنه رفت

 «تق تق» نمایشی کمدی به نویسندگی«جولز فایفر»
به گزارش تئاتر فارس؛ این نمایشنامه در سال ۱۹۷۶ نامزد جایزه«تونی» شد و یکم تا پانزدهم تیر ماه به کارگردانی ماهان رجایی در تماشاخانه استاد هودی واقع در پارک آزادی، جنب دفتر پارک به روی صحنه می‌رود.

بازیگران نمایش عبارتنداز: آرش شاهی سوندی، محمود مددی، نازی رنجبر و مهرزاد صدری. با صدای ابوالفضل بوستانی و شکیلا دورودی. 
-:تق تق!
-:کی اونجاست!؟
 -:از من چیزی نپرس من بهت دروغ نمیگم!
نمایش تق تق دغدغه‌ی این روزهای همه ما است. خودشناسی و تغییر شاید مهمترین عنصر برای پیشبرد بهتر زندگی امروز ما باشد. تق تق در قالب کمدی و در فضایی فانتزی و متفاوت(حداقل برای من) درباره بیرون آمدن از لاک خود و حاشیه امن عادت های بی‌فایده است. و تغییر که همیشه نیازمند بشر بوده. به عقیده بنده در این روزهای تئاتر و سینما، که توجه به نکات منفی در جامعه بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند، به نمایش‌نامه‌هایی مانند تق تق نیازمندیم. 
خلاصه نمایش تق تق: دو دوست به نام های ایب و کوهن در یک کلبه در جنگل زندگی می‌کنند. کوهن آرزو می‌کند یک هم خانه‌ای بهتر داشته باشد و آرزویش برآورده می‌شود. آرزوی اول پیامدهایی برای او دارد...
جولز فایفر (نویسنده اثر)یک کمیک استریپ کار است. فضای این نمایشنامه را هم مانند کمیک استریپ‌هایش فانتزی و نقاشی وار بوجود آورده. از این رو با نزدیک کردن این نمایش به فضای غیر واقع‌گرایی و فانتزی، هم از نظر شیوهء اجرای بازیگران و هم ارکان دیگر صحنه سعی در بوجود آوردن چنین فضایی را داریم. همچنین تصاویر ارائه شده گرچه خشونت تئاتر آنتونن آرتو را ندارد اما با نگاهی به شیوه اجرایی او سعی در ایجاد فضای رعب و وحشت، خواب زدگی و تاکید بر عینی کردن اتفاقات ذهنی (مانند ظاهر شدن ناگهانی شخصیت وایزمن و...) را می‌توانیم از طراحی‌های این اجرا نام ببریم. همچنین نقش افکت و موسیقی نیز در ایجاد این فضا بسیار کلیدی است. علاوه بر قراردادهای تئاتری استفاده از جلوه های ویژه صحنه‌ای و تا حد امکان نزدیک شدن به لحظه ها و تصاویر سینمایی و انیمیشن نیز از موارد دیگر طراحی مان است. تاکید بر بالا بودن تمپو و ریتم، انجام اتفاقات شبه سینمایی و در نهایت تعویض صحنه ها با به تصویر کشیدن زمان بین صحنه ها توسط خود بازیگران به صورت صامت و با سرعت به همراه موسیقی از طراحی ها و ایده های دیگر این اجراست.
اولین فردی که از آثارش ایده گرفتیم خود نویسنده است که کمیک استریپ هایش تاثیر زیادی در شکل گیری اجرا داشته است. همچنین انیمیشن های «میازاکی» و انیمیشن «علاالدین و قول چراغ جادو» هم مد نظر بوده است. علاوه بر این نظر «آنتونن آرتو»درباره تئاتر و این گفته اش:« تئاتر اهمیت خود را باز نخواهد یافت مگر آنکه تماشاگر را به ته نشین های حقیقی رویا فراخواند» از عوامل تاثیر گذار بر روند شکل گیری اجراست. از لحاظ رنگ بندی و نوع نقش آفرینی بازیگران از فیلم «گرند بوداپست هتل». از منظر ایجاد فضا فیلم های «دیوید لینچ» و «تیم برتون». نقاشی های «سالوادور دالی». موسیقی «الکترونیک راک»، «اسپیس راک»، «آلترنیتیو راک» و گروه «ریدیو هد» هم در نحوه اجرای گروه تاثیر گذار هستند. 
تلفیق آراء و جریان های هنری معاصر برای رسیدن به اثری بدیع و متفاوت با در نظر گرفتن ظرفیت های عملیاتی گروه و نشانه ها و فضا سازی های موجود در نمایشنامه.  و همچنین کنده شدن تماشاگران از افکار و دغدغه های فکری روزمره و بردن آنها به دنیا و فضایی متفاوت و جلب توجه شان به وسیله تصاویر و موسیقی هایی پر هیجان و پر انرژی و همچنین ایجاد شوک از طریق اجرای اتفاقات و تصاویر متعدد از اهداف اجرایی میباشد.
فروش بلیط این نمایش در سایت irantic.com و به صورت حضوری امکان پذیر است.




نظرات کاربران