در حال بارگذاری ...

سومین روز جشنواره فجر فارس با نمایش «دووز» به پایان رسید

تئاتری بر اساس بازی محلی ایل لر با عنوان «دووز» در تالار حافظ روی صحنه رفت؛در آخرین روز برپایی ششمین جشنواره تئاتر فجر استان فارس که پنجشنبه ١٦ دی ماه جاری به کار خود پایان می دهد نمایش «سرآشپز» به کارگردانی شهاب الدین حسین پور در سانس های ساعت ٢٠ و ٢٢ در تماشاخانه استاد سپاسدار فرهنگ و ارشاد فارس، روی صحنه خواهد رفت.

به گزارش تئاتر فارس، نمایش «دووز» به کارگردانی لقمان بحرانی چهارشنبه شب در ششمین جشنواره تئاتر فجر استان فارس به صحنه رفت.

«دووز» یک نوع بازی محلی در میان مناطق لرنشین است که روش بازی بدین صورت است که بصورت قرعه (یا سنگ کاغذ قیچی، یا شماره آوردن و …) یک نفر شروع کننده می شود. او اولین مهره را گذاشته و به نوبت هر یک مهره های خود را روی جایگاه ها قرار می دهند. هر کس بتواند سه مهره را در یک راستا قرار دهد می تواند یکی از مهره های حریف را حذف کند. در بازی سه تایی با روی خط قرار گرفتن سه مهره بازی تمام می شود زیرا مهره های حریف دو تا شده و دیگر قادر به بازی نیست ولی در بازی دوازده تایی تا جایی که مهره های حریف به دو برسد بازی ادامه دارد.

در این اثر که دارای ٨ پرسوناژ است، کارگردان تلاش کرده بود بر اساس این بازی نمایشنامه را پیش برده و رابطه مخاطب با داستان را به واسطه این پیوند برقرار سازد. هر یک از این شخصیت ها که متکی بر بازی انتخاب شدند به وقت خود جای تامل داشته و تماشاگر در ترکیب عناصر در این اثر جستجوی ظریف اندیش خود را ناقص می بیند.

در این بین دنیای فراواقعی «دووز» با نورهای قابل قبول و استفاده از نمادها در خلق صحنه های نمایشی که تئاتر نامیده می شود بسیار موثر است گرچه کارگردانی با این همه دقت در طراحی ها و استفاده های چند منظوره از آکسسوار صحنه در رنگ شناسی و مفاهیم رنگها دقت را فدا کرده و جاهایی رنگها پاسخگویی دیالوگها و اکت ها نیست، اما بازیهای روان بازیگران در انتقال پیام جبران نواقص را می کند. با اینکه موسیقی نیز در این میان از چالش های این تئاتر به شمار می رود البته افکت های به موقع هم تاثیرات فرا واقعی خود را بر مخاطب ایجاد کرده است.

تئاتر «دووز» که پس از به صحنه رفتن «هدیه مرموز» و «دن کامیلو» سومین اثر میهمان جشنواره ششم تئاتر فجر فارس بود کاری از گروهی از هنرمندان شهرستان دیر استان بوشهر است که بر اساس نمایشنامه ای از رضا گشتاسب ساخته شد.

در این تئاتر سعید فولادی(اسماعیل)، حسن فولادی(عطا)، مژده فخرایی(مادر)، مریم رسولی(کفایت)، سام موسایی(فرامرز)، محمدجواد امینی(صمد)، پریسا درویش(دختر) و لقمان بحرانی در نقش ملاآقا نقش ایفا می کنند.

در آخرین روز برپایی ششمین جشنواره تئاتر فجر استان فارس که پنجشنبه ١٦ دی ماه جاری به کار خود پایان می دهد، نمایش «سرآشپز» به کارگردانی شهاب الدین حسین پور در سانس های ساعت ٢٠ و ٢٢ در تماشاخانه استاد سپاسدار فرهنگ و ارشاد فارس، روی صحنه خواهد رفت.

شهاب الدین حسین پور متولد سال ١٣٦٤ در شهر شاهرود دانش آموخته کانون هنری حمید سمندریان، فارغ التحصیل مقطع کارشناسی کارگردانی تئاتر از دانشکده هنر و معماری، فارغ التحصیل کارشناسی ارشد کارگردانی تئاتر از دانشگاه هنر و معماری است.

او کارگردانی آثاری چون آهو،  زنی پشت در، نهر فیروزآباد، بر پهنه دریا، دو مرد و دو رن در آکواریوم، سرآشپز پیشنهاد میکند، بداهه گویی آلما، هفت سنگ، کوپه٤٦، کسی دلش برای شما تنگ نشده، معرکه در معرکه، هفت خان، بیوه های غمگین سالار جنگ، رادیو تئاتر ، بیوه‌های غمگین سالار جنگ ،سرآشپز پیشنهاد میکند، گلن گری گلن راس، چهارشنبه های بارانی، یافت آباد، فیلم های کوتاه زنی پشت در،  پله، خیال، صبح بخیر، مستند روایت امید، یک زندگی بهتر و طپانچه خانم را به عهده داشته است.

گفتنی است: در ادامه پخش فیلم های تئاتر در جریان جشنواره تئاتر فجر فارس، سالن مهر فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به اکران فیلم نمایش «گل» به کارگردانی یاسر خاسب در ساعت ١٤ می پردازد.

 




نظرات کاربران