در حال بارگذاری ...

«روباه و خروس» درشیراز روی صحنه رفت

ابراهیم برونمدیان بامجوز اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، نمایش «روباه و خروس»را ویژه تماشاخانه شهرکتاب در قالب اثری موزیکال برصحنه آورده است.

به گزارش تئاتر فارس، نویسنده و کارگردان نمایش موزیکال«روباه و خروس» ابراهیم برومندیان است که با نمایش هایی همچون اژدهای سه سر، گاو تنبل، راز جنگل گرگ، روباه پوستین دوز و .... شناخته شده است و علاقه مندان تئاتر شیراز را به شبی همراه با قصه و نوستالژی کودکی دعوت کرده است

او گفت: با دیدن نمایش یاد شده که سرشار از رنگ و آهنگ و خلاقیت است؛ رویای کودکانتان را به پرواز در آورید.

این تئاتر که تلفیقی است از نمایش عروسکی به همراه بازیگران تن پوش، تماما به شعر روایت می شود.

برومندیان افزود: آهنگساز این نمایش حسین برومندیان، دستیار کارگردان و طراح لباس عزت رهرو اصفهانی، بازیگران سمیه راحمی - زهرا کمالی - زهرا بهبودی - طاهره فلاحتی - ملیکا زرتشتیان - نیکتا برومندیان است و خورم نیز کارگردانی آن را برعهده دارم. «شنگول و منگول» دیگر بچه های امروز را سرگرم نمی‌کند این کارگردان تئاتر معتقد است: تئاتر کودک نیاز به حمایت جدی دارد و هنرمندان این عرصه با مشکلات فراوانی روبه رو هستند. ابراهیم برومندیان گفت: نگاه کودک به دنیا نگاهی لطیف و ریتمیک است، نگاهی که به تصویر بیش از کلمه متکی است، برای کودک رنگ و شکل مهمتر است تا شنید ن کلمات، کودک بیش از بقیه ریتم زندگی را احساس می کند و به همین دلیل است که نمایش های کودک معمولابسیار ریتمیک و پر از تنوع در میزانسن، طراحی صحنه،رنگ و... است.

وی اضافه کرد: متاسفانه بسیاری از نمایش های کودک عاری از این نکات ریز و کلیدی است و برخی مواقع در این نمایش ها،فضای سرد و تاریک را پیش روی کودکان می گذارند و به نوعی آنها را از تئاتر دور می کنند. برومندیان با تاکید بر لزوم توجه به نقش و اهمیت اجرای حرفه‌ای نمایش‌های کودک در شیراز،‌ خاطرنشان کرد: باید به شکلی عمل کرد که تماشای تئاتر کودک در سبد خانوار ها قرار گیرد و اهمیت تئاتر دیدن خانواده ها همراه با عزیزان دلبند شان را از طریق رسانه های دیداری-شنیداری و مکتوب بیش از پیش گوشزد کرد تا در آینده شاهد رشد و شکو فایی استعداد های این گل های زندگی باشیم.

این فعال عرصه تئاتر کودک در فارس یادآور شد:‌ دنیای کودک دنیای پاکی‌ها و معصومیت‌هاست،‌ در این دنیا تیرگی‌ها و سیاهی‌ها جایی ندارد، بچه ها بسیار خیال پرداز و رویایی به پیرامونشان نگاه می‌کنند و از نصیحت شنیدن بیزارند. بنابر این برای برقراری ارتباط با آنها،باید کاملا به زبان نمایشی کودکانه مسلط بود و از آن سود جست. نمایش کودک، پنجره ای ست به دنیای روشن و آفتابی و بر خلاف نظر عموم، کار کردن در این گستره به مهارت ها و دانش خاصی نیاز دارد که شاید در نظر اول،زیاد به چشم نیاید.

این هنرمند شیرازی ادامه داد:‌ بسیاری از کارگردانان تئاتر کودک تنها به دلیل عشق به این هنر و رسالتی که بر دوش خود احساس می کنند،فانوس به دست شده اند وبا کمترین توقع و چشم داشتی به کارشان ادامه می دهند،اما واقعیت این است که تئاتر کودک به حمایت، پشتیبانی و فرهنگ سازی از سوی متولیان فرهنگ و هنر شیراز نیاز دارد. وی که این روزها سرگرم اجرای نمایش موزیکال «روباه و خروس» است، تئاتر کودک را فضای مناسبی برای پرورش خلاقیت‌های فردی و جمعی کودکان عنوان و اضافه کرد: زمانه ما، زمانه غلبه بر فناوری‌های نوین است و تئاتر کودک هم در این قلمرو دچار تغییرات اساسی شده،‌ به عبارت بهتر بچه­های امروز را نمی­توان تنها با قصه «شنگول و منگول» سرگرم کرد و نیاز است که نمایشنامه نویسان کودک از زاویه دید جدیدتری به تم­‌های داستانی کلاسیک نگاه کنند.

او ادامه داد: اگر قرار است قصه‌­های کلاسیک را برای بچه­ها اجرا کنیم از این نکته نباید غافل شویم که ضریب هوشی کودکان کنونی به مراتب بالاتر از گذشتگان است و نمی­توان برخی مفاهیم آموزشی- اخلاقی را به راحتی به خورد آنها  داد. برومندیان با تاکید براینکه، داشتن اطلاعات روانشناسی از ملزومات اصلی کارگردانی تئاتر است،‌ گفت: کارگردانی تئاتر کودک از نظر ساختاری با تئاتر بزرگسال بسیار متفاوت است  و از این منظر، توجه به نوع گویش پرسوناژها، طراحی میزانسن­ها و بهره­ گیری صحیح از رنگ و نور و صوت از اصول کار است که هرگز نباید مورد غفلت قرار گیرد. از سوی دیگر در بحث محتوایی، توجه به روانکاوی کودک و تحلیل شخصیت­های نمایشی برای کودک شگردی است که همواره باید مدنظر نمایشنامه‌­نویسان و کارگردان­‌های کودک قرار گیرد.

او با گلایه از گرانی ابزار و مواد اولیه دکورهای نمایش کودک، خاطرنشان کرد: به دلیل مشکلات مالی، در بسیاری از اجراها تنها به بستن دکوری ساده و کم خرج روی می­آوریم و از این بابت خیلی در مضیقه هستیم. در برخی موارد هم  از دکورهای قبلی که به نوعی ناقص و معیوب شده­اند استفاده می­کنیم که مشکلات خاص خودش را دارد. او ادامه داد: در طول سالیان زیادی که روی سن فعالیت می­کنم، از نزدیک شاهد بوده­ام که بچه­ها در حین اجرا، چگونه هیجاناتشان را تخلیه می­کنند و با فریاد کشیدن و دست زدن به نشاط و شادی می­رسند. آنها فرشته­های کوچکی هستند که قرار است در آینده مسوولیت­‌های زندگی را بردوش بگیرند و در این میان، تئاتر به عنوان هنری والا، به خوبی می­تواند این مسوولیت پذیری را به آنها بیاموزد و از هم اکنون بردباری و دوراندیشی را به ذهن پاک بچه­ها منتقل کند. برومندیان گفت: تفاوت بارز بچه­های امروزی با دیروز در تحلیل کردن حوادث و رخدادهاست. بچه­های امروز با نگاهی تیزبین و هوشمند به چینش رویدادها می­پردازند و اگر در این میان روابط علت و معلولی از نگاه کودکانه­شان درست در نیابد حاضر به پذیرش صحیح مفهومی نیستند و این امر توجه به ظرافت و ریزبینی­‌های لازم برای ساخت و تهیه نمایش­‌های کودک را بیش از پیش اثبات می­‌کند. برومندیان نمایش‌هایی از جمله «گاو تنبل، گرگ و روباه پوستین دوز، شهر روشنایی، روباه و خروس و جنگل سبز»را در کارنامه هنری خود دارد.

این نمایش کاری از گروه تئاتر امروز، تا ١٧ شهریورماه ١٣٩٥ ساعت ٢٠ در آمفی تئاتر شهر کتاب شیراز واقع در بلوار معالی آباد ابتدای خیابان پزشکان اجرا می شود. 




نظرات کاربران