در حال بارگذاری ...

نمایش عروسکی «قصه گاو تنبل» در شیراز به صحنه رفت

تماشاخانه شهر کتاب شیراز از شنبه شب میزبان تئاتری ویژه کودکان با عنوان «قصه گاو تنبل» کاری از گروه تئاتر امروز شد

به گزارش تئاتر فارس، نویسنده و کارگردان نمایش «قصه گاو تنبل» با بیان اینکه نمایش یادشده برداشتی از ادبیات فولکلور ایران است، از به صحنه رفتن نمایشی موزیکال، شاد و دیدنی ویژه خانواده ها و فرزندان آنان تا ۱۳ مردادماه خبر داد.

ابراهیم برومندیان که سال‌هاست گروهی از علاقه مندان تئاتر کودک و نوجوان را گرد آورده و اغلب در فضایی شاد و موزیکال نمایشنامه های کودکانه را بر اساس قصه های ایرانی به صحنه می برد، نگاه کودک به دنیا را لطیف و ریتمیک دانست که به تصویر بیش از کلمه متکی است.

وی با اشاره به اینکه برای کودک رنگ و شکل مهمتر است تا شنیدن کلمات، معتقد است: کودک بیش از بقیه ریتم زندگی را احساس می کند و به همین دلیل است که نمایش های کودک معمولابسیار ریتمیک و پر از تنوع در میزانسن، طراحی صحنه،رنگ و... است.

برومندیان در عین حال با ابراز تاسف از اینکه بسیاری از نمایش های کودک عاری از این نکات ریز و کلیدی است، عنوان کرد: برخی مواقع در این نمایش ها، فضای سرد و تاریک را پیش روی کودکان می گذارند و به نوعی آنها را از تئاتر دور می‌کنند.

وی از گرانی ابزار و مواد اولیه دکورهای تئاتر کودک هم گلایه کرد و افزود: به دلیل مشکلات مالی، در بسیاری از اجراها تنها به بستن دکوری ساده و کم خرج روی می آوریم و از این بابت خیلی در تنگنا هستیم. در بسیاری موارد هم از دکورهای قبلی که به نوعی ناقص و معیوب شده اند استفاده می کنیم که مشکلات خاص خودش را دارد.

برومندیان البته لذتهای کار نمایشی برای کودکان را هم فراموش نکرد و گفت: در طول سالیان زیادی که روی صحنه فعالیت می کنم، شاهد بوده ام که کودکان در حین اجرا، چگونه هیجاناتشان را تخلیه می کنند و با فریاد کشیدن و دست زدن به نشاط و شادی می رسند. آنها فرشته های کوچکی هستند که قرار است در آینده مسوولیت های زندگی را بردوش بگیرند، از این رو، تئاتر به عنوان هنری والا، به خوبی می تواند این مسوولیت پذیری را به آنها بیاموزد و از هم اکنون بردباری و دوراندیشی را به ذهن پاک بچه ها منتقل کند.

 

تماشای تئاترکودک در سبد خانوار قرار گیرد

این فعال هنرهای نمایشی شیراز با تاکید بر توجه به نقش و اهمیت اجرای حرفه‌ای نمایش‌های کودک در شهر ادب و هنر،‌ خاطرنشان کرد: باید به شکلی عمل کرد که تماشای تئاتر کودک در سبد خانوار ها قرار گیرد و اهمیت تئاتر دیدن خانواده ها همراه با عزیزان دلبندشان را از طریق رسانه های دیداری شنیداری و مکتوب بیش از پیش گوشزد کرد تا در آینده شاهد رشد و شکو فایی استعداد های این گل های زندگی باشیم.

او با این باور که دنیای کودک حاوی پاکی‌ها و معصومیت‌هاست، تصریح کرد:‌ در این دنیا تیرگی‌ها و سیاهی‌ها جایی ندارد، بچه ها بسیار خیال پرداز و رویایی به پیرامونشان نگاه می‌کنند و از نصیحت شنیدن بیزارند.بنابر این برای برقراری ارتباط با آنها، باید کاملا به زبان نمایشی کودکانه مسلط بود و از آن سود جست.

سرپرست «گروه تئاتر امروز» نمایش کودک را پنجره ای به دنیای روشن و آفتابی عنوان کرد و ادامه داد: بر خلاف نظر عموم، کار کردن در این گستره به مهارت ها و دانش خاصی نیاز دارد که شاید در نظر اول، زیاد به چشم نیاید.

این پیشکسوت تئاتر شیراز، گفت:‌ بسیاری از کارگردانان تئاتر کودک تنها به دلیل عشق به این هنر و رسالتی که بر دوش خود احساس می کنند، فانوس به دست شده اند وبا کمترین توقع و چشمداشتی به کارشان ادامه می دهند،اما واقعیت این است که تئاتر کودک به حمایت، پشتیبانی و فرهنگ سازی از سوی متولیان فرهنگ و هنر شیراز نیاز دارد.

وی که «قصه گاو تنبل» را با حضور بازیگران جوان و علاقه مند به صحنه برده، تئاتر کودک را فضای مناسبی برای پرورش خلاقیت‌های فردی و جمعی کودکان عنوان و اضافه کرد: دوره کنونی، زمانه غلبه بر فناوری‌های نوین است و تئاتر کودک هم در این قلمرو دچار تغییرات اساسی شده،‌ به عبارت بهتر بچه های امروز را نمی توان تنها با قصه «شنگول و منگول» سرگرم کرد و نیاز است که نمایشنامه نویسان کودک از زاویه دید جدیدتری به تم های داستانی کلاسیک نگاه کنند.

برومندیان داشتن اطلاعات روانشناسی را از ملزومات اصلی کارگردانی تئاتر عنوان کرد و گفت: کارگردانی تئاتر کودک از نظر ساختاری با تئاتر بزرگسال بسیار متفاوت است  و از این منظر، توجه به نوع گویش پرسوناژها، طراحی میزانسن ها و بهره گیری صحیح از رنگ و نور و صوت از اصول کار است که هرگز نباید مورد غفلت قرار گیرد. از سوی دیگر در بحث محتوایی، توجه به روانکاوی کودک و تحلیل شخصیتهای نمایشی برای کودک شگردی است که همواره باید مدنظر نمایشنامه نویسان و کارگردان های کودک قرار گیرد.

در تئاتر «قصه گاو تنبل»، سمیه راحمی، زهرا کمالی، فرناز فلاحتی، فرشید حیدری، فاطمه خواجویی، احمد هنرور، فاطمه بهبودی و نیکتا برومندیان به هنرنمایی می پردازند و عزت رهرو اصفهانی(دستیار کارگردان) و حسین برومندیان(آهنگساز) این نویسنده و کارگردان تئاتر کودک را همراهی می کنند.




نظرات کاربران