در حال بارگذاری ...

اجرای نمایش «کلاغ پر» خاطره ای برای دهه شصتی ها

اجرای مردمی تئاتر کلاغ پر در سالن سپاسدار برگزار شد؛ این اثر ادای احترام به دانشجویان تئاتر دهه ۸۰ است، اما از همه دهه شصتی ها دعوت می کنیم از این کار دیدن کنند چراکه مخاطب این تئاتر افزون بر فعالان اجتماعی، دهه شصتی ها هم هستند.

کارگردان این نمایش علی محمد حسام‌فر گفت: برای گروه هنری اوما تجربه خوشایندی است که بار دیگر اعضای این گروه پس از دوران دانشجویی یکبار دیگر کنار یکدیگر قرار گرفتند تا کمدی فانتزی را به مردم ارایه کنند.

سرگشتگی، آرمانگرایی و سرخوردگی در «کلاغ پر»

حسام فر که به همراه محسن منوریان کارگردانی مشترک تئاتر «کلاغ پر» را انجام داده درباره پرداختن به این نمایش، گفت: سال ها گذشته و من اصلا یادم نمی آید که چگونه فکر اولیه این نمایش به ذهنم خطور کرد. اعتقاد دارم این نمایش بعد از بارها بازنویسی بازهم در پرداخت ایده آل نیست، ولی در خلاقیت و فکر اصلی داستان واقعا خاص است. به طور کل می توانم بگویم که روایتی از زندگی دهه شصتی هاست. یه جور سرگشتگی، آرمانگرایی و سرخوردگی در این نسل می بینم. قصدی نداشتم ولی احتمالا اینها در متن بازتاب یافته است.

وی با بیان اینکه قصه بر محور شخصیتی است که به طور موازی در متن پیش می رود، ادامه داد: با همگرایی که در گروه وجود داشت هر روز پای کار و تمرین قرار گرفتند  و داستان شکل فنی در طول بازنویسی گرفت.

این بازیگر تئاتر که نخستین بار کارگردانی را تجربه می کند درباره اینکه چرا کمدی فانتزی را برای نخستین تجربه کارگردانی برگزیده، عنوان کرد: هر فردی طنز را ترجیح می دهد زیرا این متن هم دارای طنز کلامی است و هم طنز موقعیت دارد، اما تلاش کردیم که تنها روی طنز کلامی نمانیم. با اینکه تراژدی را دوست دارم اما به جز این کاری بلد نیستم و کمدی فانتزی را آسان تر بلدم.

وی درباره انتخاب بازیگران کلاغ پر، اظهار کرد: من مغرورم که گروه بازیگری حرفه ای گردهم آورده ایم. زیرا برای دست یابی به این تیم با بسیاری از استادان فن مشورت کردیم و هریک از بازیگران  از کانالی کشف شد. بدین خاطر خوشبختم که این حجم از بازیگر عنوان دار در کمتر تئاتری دیده می شود.

وی طراحی صحنه این تئاتر را حاصل نگاه خلاقانه عاطفه نورپیشه عنوان کرد و افزود: این طراحی حاصل نگاه یکی از مدرسان رشته تئاتر دانشگاه آزاد شیراز است که ایده آن نیز متعلق به اوست.

تئاتری برای دهه شصتی ها

حسام فر تئاتر کلاغ پر را پاسداشت دوران دانشجویی گروه هنری «اوما» دانست و افزود: این اثر ادای احترام به دانشجویان تئاتر دهه ۸۰ است، اما از همه دهه شصتی ها دعوت می کنیم از این کار دیدن کنند چراکه مخاطب این تئاتر افزون بر فعالان اجتماعی، دهه شصتی ها هم هستند.

وی که تجربه صداپیشگی در تئاترهای رادیویی دارد و از هنرمندان رادیو فارس است تجربه کاربرد صدا در این نمایش را برشمرد و افزود: در این تئاتر تاثیر نمایش های رادیویی قطعا وجود دارد و صدا و کارکرد آن برای گروه از اهمیت برخوردار بود. زیرا صدا در تئاتر امروز ما مهجور مانده است.

محسن منوریان دیگر کارگردان تئاتر کلاغ پر نیز در پاسخ به اینکه آیا طراحی دکور با توجه به فضای محدود تماشاخانه استاد سپاسدار دستخوش تغییراتی هم شد، یاد آوری کرد: این طراحی دکور صددرصد از سالن استاد سپسادار تاثیر پذیرفته، زیرا گروه کارگردانی تمایل داشت دکور به نحوی باشد که در ارتفاع و عمق صحنه قرار گیرد، از این رو با طراحی نخستین کمی فاصله داریم، اما دارای خلاقیت است.

بازیگر و کارگردان نمایش مذکور در عین حال با بیان اینکه تئاتر کلاغ پر می توانست به شیوه قاب صحنه ای هم ارایه شود، ادامه داد: البته می توان این تئاتر را در اجراهای بعدی به قاب صحنه ای تبدیل کرد.

وی نیز تاکید کرد: بعد از سال ها که از از تئاتر دور بودیم، کمی کار سخت بود. فکر خلاقانه در این کار زیاد به ذهن می آید، این سال ها بیشتر کار فیلم کردیم یا در نمایش های رادیویی مشغول بودیم، ولی بالاخره از تجربه های گذشته کمک گرفتیم. کار صد در صد مطلوب نیست ولی با توجه به مساله گفته شده، و ابعاد کوچک سالن، فکر می کنم قابل قبول از آب در آمده است. تلاش کردیم تا فقط داستان روایت نکنیم و یک تجربه متفاوت با استفاده از ابزارهای تئاتری برای مخاطب فراهم کنیم. داستان را می شود در سینما و تلویزیون هم دید، سالن تئاتر اما باید اتمسفر و تجربه ی متفاوتی داشته باشد.

تلاش کردیم مخاطبان اثر مشتری دائمی تئاتر شوند/بازیگری بسیار غریب واقع شده

آرش جمال الدینی بازیگر نقش نیما در تئاتر کلاغ پر نیز در این نشست به شیوه طراحی دکور این نمایش اشاره کرد و گفت: اعتقاد داریم تئاتر باید فرای غیرواقعیت باشد چراکه می شود دکور برای تماشاگر تجربه متفاوتی از دیگر رسانه ها رقم بزند. به وسیله دکور تلاش کردیم مخاطبان اثر مشتری دائمی تئاتر شوند.

وی تاسیس تماشاخانه استاد سپاسدار را اتفاقی خجسته برای اهالی تئاتر شیراز عنوان کرد و گفت: با همه انتقادهایی که به سالن استاد هودی از بابت امکانات و فضا می شود اما هریک از این تماشاخانه ها مخاطبان بسیاری به تئاتر شیراز افزودند. کوچک بودن آن گرچه برای هنرمندان تئاتر دردسرهایی به همراه دارد، اما فرصتی فراهم ساخته که کمی از بار نبود سالن تئاتر را بکاهد.

جمال الدینی درعین حال به بازیگری امروز فارس اشاره کرد و گفت: بازیگری در تئاتر ما متاسفانه با نوع برخوردی که می شود جدی گرفته نشده و حتی منتقد درست و حسابی در این باره نداریم. از این رو بازیگری متاسفانه بسیار غریب واقع شده است.

فیروزه باباملکی دیگر بازیگر تئاتر کلاغ پر نیز بر مهجور بودن رشته بازیگری تئاتر تاکید کرد و گفت: امروزه بازیگران تئاتر بیشتر در پی راحت طلبی اند و برای نقش تلاشی به خرج نمی دهند. از این رو، نقش هایی که جایی برای بروز خلاقیت دارند کمتر مورد نظر قرار می گیرند زیرا بازیگران دنبال سختی و تلاش برای کار نیستند.

 وی به نقش های این نمایش اشاره کرد و افزود: در این اثر نقش تمامی بازیگران به نحوی است که از شخصیت واقعی آنها دور است، زیرا معتقدیم بازیگر باید فضاهای متفاوتی را تجربه کند. البته یکی از عواملی که موجب شد گروه در این تئاتر کنار یکدیگر قرار گیرند کاراکترهایی است که از شخصیت اصلی هر یک از ما فاصله دارد.

به سوی کمدی تخته حوضی نرفتیم

باباملکی، تاکید کرد: حتی با وجود ایرانی بودن متن از کلام برای خنداندن مخاطب کمتر بهره بردیم؛ با وجود طنز و فانتزی به سوی کمدی تخته حوضی نرفتیم.

جمال الدینی هم دراین باره، تاکید کرد: تقریبا از ابتدای تمرین ها و پیش تولید مشخص بود نقشها متعلق به چه بازیگرانی است.

وی که پیشتر در تئاتر «عزیزم دوست دارم حاضره» در جشنواره تئاتر فجر استان فارس درخشید، پیرامون این شخصیت، گفت: نقش نیما که شخصیتی باری به هرجهت است در این قصه به نحوی است که از وی کاراکتری خاص ارایه می کند.

این بازیگر تئاتر که بیش از ۲۰ سال است در رسانه ملی نقش ایفا می کند، بازیگری و ور رفتن با کاراکتر را مهمترین خواست خود عنوان کرد و افزود: همیشه بازیگری برایم در اولویت قرار دارد.

پریسا دُرافشان دیگر بازیگر تئاتر کلاغ پر از دلبستگی به فضای طنز این نمایش گفت و ادامه داد: برایم نخستین اولویت در این تئاتر تجربه اندوزی در فضای کمدی است. زیرا وقتی متن هایی که پیشنهاد می شود و می خوانم آنچه بیش از همه دیده می شود فضای غمگینی است که بر نمایشنامه ها حکمفرماست.

وی با بیان اینکه کائنات نقش آفرینی در تئاتر کلاغ پر را سر راهش قرار داد، مشارکت بازیگران در بهبود اجرای متن را همراه با پیشنهادهای گروه بازیگران عنوان کرد و گفت: انعطاف در گروه تئاتر کلاغ پر کاملا وجود داشت.

همچنین یکی دیگر از بازیگران کلاغ پر که بازیگر برتر جشنواره فجر استان فارس در سال گذشته بود با بیان اینکه پس از موفقیت در کسب بازیگر برتر جشنواره پارسال با دقت دست به انتخاب نقش زده است، گفت: حواسم بود که نقشی را انتخاب کنم که موقعیت حرفه ای ام را قوت ببخشد. از این رو انتخاب نقش در این تئاتر برایم اهمیت داشت زیرا باید درست انتخاب می کردم.

نسا توافق فضای اثر و دیالوگ های نقش را مورد اشاره قرار داد و افزود: این عناصر موجب شد نقش را دوست داشته باشم. نقش هم پیرامون دختر دانشجویی است که در دوران تحصیل به دنبال کسب نمره است و در نقش هویج ظاهر می شود.

در پایان این نشست که پیش از آیین افتتاحیه تئاتر کلاغ پر با حضور استاد رحیم هودی، استاد احمد سپاسدار و استاد کاظم روزی طلب در تماشاخانه سپاسدار برگزار شد، سرپرست گروه هنری «اوما» با بیان اینکه این گروه از سال ۸۳ شکل گرفت، عنوان کرد: این گروه هنری ابتدا با نام کژال کار خود را آغاز کرد و در ادامه با عنوان اوما ادامه حیات داد.

مهدیا علیزاده با نامبردن از سعید ذوالنوریان، علی محمد حسام فر، اشکان فرهادی و... به عنوان اعضاء هیات مدیره گروه اوما، ادامه داد: رمز تمرکز و موفقیت این گروه هنری روی صحنه دوستی و همدلی است.

نمایش «کلاغ پر» با بازی آرش جمال الدینی، فیروزه بابا ملکی، محسن منوریان، علی محمد حسام فر، پریسا درافشان و نسا توافق تا تاریخ 12 خرداد ماه ۹۵ در تماشاخانه استاد سپاسدار، ساعت ۲۰ هرشب برپاست.ضمنا به علت استقبال تماشاچیان  شیرازی از این نمایش از 17 تا 22 خردادماه اجرای این اثر تمدید گردید.




نظرات کاربران