در حال بارگذاری ...

هفت پیکر نظامی گنجوی روی صحنه می رود

تازه ترین نمایشنامه علی نقی رزاقی نوشته شد و آنگونه که می گوید، مقدمات تمرین آن را آغاز کرده و در این اثر ادبی به سراغ «هفت پیکر» نظامی گنجوی رفته است.

به گزارش تئاتر فارس، علی نقی رزاقی در تازه ترین نمایشنامه ای که نوشته و مقدمات تمرین آن را آغاز کرده است به سراغ «هفت پیکر» نظامی گنجوی رفته است که به باور این نویسنده و کارگردان تئاتر، اثری ناشناخته در ادبیات ایران زمین مانده است.

رزاقی در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، با بیان اینکه ویژگی های کتاب «هفت پیکر» نظامی در میان مردم ناشناخته مانده است، گفت: داستان های این کتاب جذاب و جالب است و تلاش کرده ام این اثر را به گونه ای تنظیم کنم که ضمن وفاداری به متن نویسنده اثر، روایت خود را دخیل سازم.

کارگردان «سعدی مسافر شهر عشق» با تاکید بر این که در «هفت پیکر» نظامی از آنجاکه در بیشتر روایت ها بهرام گور به عنوان یک عارف شناخته می شود که بسیار مورد نظر بوده است، اما در قالب داستانی این نمایشنامه پادشاه محسوب می شود، اولین و آخرین داستان رنگی ادبیات ایران است.

رزاقی با توضیح اینکه تمامی این اثر نظامی با رنگ ارایه کرده، ادامه داد: در این کتاب هفت کاخ است که از شب در آن یک قصه با رنگ سیاه آغاز می شود و نظامی با طیفی رنگی بخشیدن به داستان ها به روایت می پردازد.

رنگ در هفت پیکر شاخص است

وی وجود رنگهای سیاه، زرد، قرمز، سبز و تقریبا آبی پررنگ در هفت پیکر را شاخصه رنگی بودن این داستان عنوان کرد و گفت: رنگ دیگری که در این داستانها وجود دارد «صندل» یا کرم است.

کارگردان نمایش «حافظ خلوت نشین پر هیاهو» با بیان اینکه داستان های هفت پیکر نظامی از رنگ سیاه آغاز و به سفیدی می گراید، افزود: سفیدی در این اثر نشانه پاکی است، بدین ترتیب که نظامی برای هریک از رنگها زیباترین شعرها را سروده است و داستان های بسیار زیبایی بر اساس هفت کوشک و کاخ ها ارایه می شود.

رزاقی همراهی داستان های هفت پیکر با طنز را مورد اشاره قرار داد و افزود: این داستان ها در عین حالی که طنز را روایت می کنند، لطیف و زیبا هستند.

کارگردان نمایش ایرانی «رامین و ژاله» که در تازه ترین اثر نمایشی به سراغ اثری منظوم از نظامی رفته است، می گوید: بر این اساس نام این نمایشنامه را «هفت رنگ عشق» برگزیدم تا به مرور ظرف چند ماه آینده آماده روی صحنه رفتن شود.

وی که بارها با گروه تئاتر آزاد شیراز آثاری بر اساس متون ادبیات اصیل ایرانی به ارایه اثر پرداخته معتقد است: می خواهیم با استفاده از آثار بزرگانی مانند سعدی، حافظ، نظامی، مولانا، عطار به نحوی در پی زنده نگاه داشتن فرهنگ اصیل ایرانی هستیم.

«هفت رنگ عشق» ٣٦ بازیگر دارد

رزاقی درباره چند و چون این تئاتر، ادامه داد: ما ظرف چندماه آینده به احتمال زیاد شهریور یا مهر برای آماده سازی این اثر تلاش می کنیم که حدود ٣٦ بازیگر دارد که برخی از آنها دارای یکی دو نقش می توانند باشند.

نویسنده و کارگردان تئاتر «هفت رنگ عشق» این نمایش را موسیقایی عنوان کرد و افزود: موسیقی ویژگی آثار نظامی است و  بزمی بودن از شاخصه های آثار اوست که هیچ کارگردان سینما و تئاتری به اندازه ذوقی که نظامی به خرج داده نمی تواند این ویژگی را عرضه کند.

رزاقی که دارای آثاری با مضامین تاریخی و کلاسیک طولانی مدت است مدت زمان احتمالی نمایش «هفت رنگ عشق» را قریب دو و نیم ساعت عنوان کرده، می گوید: این نمایش در ٧ بخش و پرده طراحی شده که به نحوی هر قسمت به وسیله رنگهای نامبرده شده به یکدیگر پیوند می خورند.

وی موسیقی و رنگ را در نمایشنامه «هفت رنگ عشق» را عنصر اساسی و بنیادین عنوان کرد و افزود: برای ساخت موسیقی این تئاتر به یکی از هنرمندانی که برای پری صابری موسیقی می سازد متوصل شده ام. این شخص با دیدن نمایشنامه خواستار ساخت موسیقی آن شد.

صحنه ها به رنگی که نظامی عنوان می کند طراحی می شود

کارگردان نمایش «بوی خوش سیمرغ» گزینش بازیگران نمایش «هفت رنگ عشق» را بر اساس آنچه که نظامی در متن هفت پیکر بیان کرده، دانست و ادامه داد: در این کار نیاز بسیاری به لباس و پوشش بازیگران داریم و تمامی صحنه ها نسبت به رنگی که نظامی عنوان می کند طراحی می شود. یعنی همه پرسوناژها بر اساس این رنگها لباس می پوشند. همه عوامل صحنه به نحوی بازگوکننده داستان های رنگی نظامی هستند.

رزاقی این نمایش را برگردان به نثر کرده و می گوید: از آنجاکه خود شعر نظامی در هفت پیکر ارتباط سختی برقرار می کرد و مانند متن شیرین و فرهاد نبود برگردان آن به نثر قدری مشکل بود، اما به هر نحو به صورت نمایش نوشته شد.

خیلی وقت‌ها مظاهر ساده در تکنولوژی‌ها دیده می شوند

این پیشکسوت تئاتر و هنرهای نمایشی مرعوب شدن هنرمندان تئاتر در تکنولوژی را نفی نکرد و گفت: اینکه ما با استعاره قرار دادن بتوانیم مفاهیم را جلوه گر سازیم و نه مظاهر خیلی ساده را، اهمیت دارد. خیلی وقتها مظاهر ساده در تکنولوژی ها دیده می شوند، اما عمق مطلب مسخ شده است، لذا اینکه بتوانیم عمق مطلب را برسانیم و آنچه در بطن ادبیات ما هست را به مردم عام بدهیم و آنرا از آکادمی ها بیرون آورده و به آنها بدهیم می تواند موثر باشد.

وی درباره عدم پذیرش نقش در تئاتر به عنوان بازیگر، پاسخ داد: معتقدم هنرمند تئاتر باید یا بازیگری را مورد نظر قرار دهد یا به کارگردانی بپردازد. به دلیل زمینه های پیشین ترجیح دادم به کارگردانی بپردازم ، منتها احترام بسیاری برای بازیگران قائلم، لذا معتقدم بازی ام به نحوی نباشد که کار آنها را تحت شعاع قرار دهد.

کارگردان و نویسنده «هفت رنگ عشق» در پایان ابراز امید کرد که با وجود نیروهای جوان و زبده تازه کار نمایش نامبرده ظرف چند ماه آینده روی صحنه قرار گیرد.

 
 




نظرات کاربران