در حال بارگذاری ...

فارس میزبان سه گروه نمایش است

بهمن سلیمانی، رئیس اداره امور هنری فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، گفت: در پایان اجراهای پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر استان، تماشاخانه های استاد هودی، سپاسدار و تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس میزبان سه گروه نمایشی است.

به گزارش تئاتر فارس، بهمن سلیمانی با بیان اینکه در ادامه برنامه های جشنواره تئاتر فجر آثاری از هنرمندان شهرستان قیروکارزین، زاهدان و شیراز در این سالن ها به روی صحنه می رود، یادآور شد: یکشنبه ٢٧ دی ماه جاری، در ساعت های ١٦ و ١٨ تماشاخانه استاد سپاسدار میزبان نمایش «نوستالژی» به کارگردانی مجتبی حسینی قیری، و ساعت های ١٨ و ٢٠ در تماشاخانه استاد هودی نمایش «کسوف» به کارگردانی کیخا شهری و در تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز نمایش «چایی راند آخر» کاری از امیر بهبودنیا روی صحنه قرار می گیرند.

سلیمانی درباره تئاتر «نوستالژی» خاطرنشان کرد: نوستالژی حکایت شخصیتهای به یادماندنی کتاب فارسی دبستان دهه شصت وهفتاد است که در آن حسنک چوپان دروغگو پترس وبایرام را به عنوان کارآکترهای اصلی سر راه کبری قرار میدهد وهرکدام از شخصیتها داستان عاشقانه خود با کبری را در یک دادگاه ساختگی تعریف میکنند و....

وی، یادآور شد: این نمایش که کاری از گروه تئاتر ققنوس شهرستان قیر است در بیست و ششمین جشنواره تئاتر فجر فارس توانست عنوان پرمخاطب ترین اثر را به خود اختصاص دهد.

«کسوف» هنرمندان زاهدان نزد استاد هودی

رئیس اداره امور هنری ارشاد فارس، از نمایش «کسوف»، کاری از هنرمندان زاهدان هم نام برد و گفت: نمایش کسوف که از آثار برگزیده هنرمندان استان سیستان و بلوچستان است در حالیکه به صحنه می رود که در میان تئاترهای مروری بر آثار سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر قرار دارد.

سلیمانی به نمایش «چایی راند آخر» هم اشاره کرد و گفت: فربد که نام اصلی او کریم است مدتی را با ثریا رابطه داشته است اما حالا رابطه شان به هم خورده است . سوریا خواهر ثریا برای پا در میانی با فربد تماس میگیرد اما همین تماسها، باعث دوستی خود او با فربد میشود....

وی، با بیان اینکه امیر بهبودنیا متولد اصفهان فارغ التحصیل مقطع کاردانی رشته کارگردانی نمایش و دانشجوی کارشناسی رشته ادبیات نمایشی است که آغاز کارش به صورت جدی و مستمر باانجمن نمایش سپاهان اصفهان است.

روز در میان مضحکه لیر نوروزی، شب شد

«روز دربی، شب که شد»، «مضحکه لیر نوروزی» و «دونه کفترهام نذریه» عنوان نمایش هایی است که در روز دوم پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر فارس به روی صحنه رفت.

رئیس اداره امور هنری ارشاد فارس با بیان اینکه در ادامه اجراهای شنبه ٢٦ دیماه جاری نمایش های نامبرده از ساعت ١٦ با به صحنه رفتن نمایش «دونه کفترهام نذریه» به کارگردانی کاوه مهدوی در دو نوبت در تماشاخانه استاد هودی ادامه یافت، افزود: در ساعت های ١٨ و ٢٠ نیز «روز دربی، شب که شد» به کارگردانی مرتضی تقی زاده در تماشاخانه استاد سپاسدار و «مضحکه لیر نوروزی» به کارگردانی حسین یزدیان در تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس به صحنه رفت.

«روز دربی، شب که شد»، تلخی پس از فوتبال

وی با اشاره به  نمایش «روز دربی، شب که شد»، ابراز کرد: نویسنده و کارگردان این نمایش : مرتضی تقی زاده، است که بازیگران آن: پوریا احمدی، مجید بخشی، باران شادی پور، آرزو تاجیک، مرتضی تقی زاده، علی صالحی، محمد رضا جبلی، امین دوست محمدی، دستیار کارگردان : امین دوست محمدی، گریم :معصومه خانی، طراح صحنه و لباس :مرتضی تقی زاده، نور :سارا خدادادی ، آهنگساز: مجتبی شادابفر، مدیر صحنه : معصومه ملکیان، امید دوست محمدی، عکاس :دیهیم محمد خان بیگی ، مدت زمان اجرا :٦٠ دقیقه  است.

سلیمانی ادامه داد: آرن و شهاب پسر خاله هایی که در یک خانه زندگی میکنند، روز بازی استقلال-پرسپولیس، بعد از خارج شدن از ورزشگاه هر کدام مرتکب جنایتی میشوند، آرن به روی نامزد خود اسید می پاشد و شهاب پس از درگیری فیزیکی که با همسرش دارد منجر به قتل جنین او می شود، که در طول بازجویی های بعمل آمده این دو اتفاق به تصویر کشیده میشود...

روایت «دونه کفترام نذریه» در یک لحظه

رئیس اداره امور هنری ارشاد فارس از نمایش «دونه کفترام نذریه » به نویسندگی و کارگردانی  کاوه مهدوی هم نام برد و گفت: گروه تئاتر لحظه شامل، طراح صحنه : کاوه مهدوی، بازی : فرامرز قلیچ خانی . سینا نصرالهی . رستا رضوی . پیمان صفرزاده . معصومه شیخ زاده ، لباس: آرزو رستمی ، طراح موسیقی : فرنام فرهنگ ، نوازندگان : شهرام ساده سینکی . فرنام فرهنگ . ایمان قطبی ، دستیار کارگردان : پیمان صفرزاده ، مدیر صحنه : علی هاشمی پور، منشی صحنه : نوا نامداری این نمایش را به صحنه می برند.مدت زمان این نمایش ٥٠ دقیقه است که حاصل تلاش هنرمندان استان تهران می باشد.

وی اشاره کرد: در این نمایش،  دو برادر مشغول زندگی خویش هستند که دختری زندگی یکی از آنها را متاثر از خود می کند . برادر بزرگتر این روزها در درون خود احساس عجیبی نسبت به اطرافیان خود پیدا کرده بنابراین تلاش میکند برادرش را از ادامه آشنایی با دختر غریبه باز دارد . کم کم مشخص میشود هیچ یک از این شخصیت ها انسان نیستند ...

 سلیمانی، اعلام کرد: کاوه مهدوی ، متولد تهران، کارشناس ارشد کارگردانی نمایش نویسندگی و کارگردانی نمایشهای در بدون چهار چوب . سوسیس بلغاری ها . آقا ممنون . آبی گونه . در انتظار گونی . پوتین ها  را برعهده داشته است.

سیاه بازی «لیر نوروزی»

اما آنچه نمایش های پنجمین جشنواره تئاتر فجر فارس را رنگ و بوی شهر هنر و ادب خواهد داد اجرای تئاتر «مضحکه لیرنوروزی» است که حاصل هنرنمایی اعضای گروه تئاتر «مهرگان» شیراز است.

رئیس اداره امور هنری ارشاد فارس با بیان اینکه نمایش : سیاه بازی «مضحکه لیر نوروزی » به روایت: سپیده گلتراش نژاد و به هدایت : محمد حسین یزدیان روی صحنه قرار می گیرد، ادامه داد:  محمد حسین یزدیان- آگه فنی – الهام زمانی– اعظم فرهادی - هدی هادیان شیرازی بازی سازان این نمایش هستند. همچنین طرب ساز : عزیز عباس پور، طرب نوازان: عزیز عباس پور- احمد محمدی – عبدالحسین زارعی – علی تولایی ، میر صحنه: مهیار کارگر ، صحنه یاران :امیر جمالی ، حسام گلتراش نژاد، میرزا بنویس : سارا سلیمانی، صحنه آرا: زهرا حمیدی، جامه آرا:ارسلان حسینی  ، کار چاق کن: محمد صادق مرادیان و طرح بزک : مرجان حبیبی در این سیاه بازی به هنرنمایی می پردازند.

سلیمانی، افزود: لیر شاه در جنگی با ایران، سیاهی به نام نوروز را به اسارت می برد و به عنوان تلخک دربار به خدمت گرفته ، حال که دو دختر بزرگش با زبان بازی و نیرنگ هر کدام قسمتی را تصاحب کرده اند اما دختر کوچک صادقانه اظهار علاقه به فردی نا شناس کرده و عشق اورا همسنگ عشق پدر خوانده ، لیر در یک بازی برای تحقیر کردلیا و پرده برداشتن از راز عشق او دستور میدهد که کردلیا باید با این تلخک ازدواج کند و ....

آغاز برنامه های جنبی تئاتر فجر در شیراز

وی از آغاز برنامه های جنبی پنجمین جشنواره تئاتر فجر شیراز هم خبر داد و گفت: در ادامه برنامه های جشنواره تئاتر فجر شیراز که از شامگاه جمعه در تماشاخانه های استاد هودی و استاد سپاسدار و تالار حافظ آغاز شد، نشست های نقد و بررسی تئاترهای روی صحنه ساعت ١٣ در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، تالار غزل برگزار می شود.

سلیمانی، ادامه داد: همچنین از روز گذشته کارگاه آموزشی به حضور استاد ناصر آقایی روزانه از ساعت ١٤ تا ٣٠/١٥ در تالار غزل برگزار می شود.

وی، گفت: اجراهای پنجمین جشنواره تئاتر فجر تا ٢٧ دی در شیراز ادامه دارد و آیین پایانی این جشنواره ٢٨ دی ساعت ١٨ و سی دقیقه در تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس برگزار می شود.

 




نظرات کاربران