در حال بارگذاری ...
کارگردان نمایش «کوروکودیل»

کمبود پژوهش به تئاتر آسیب می زند

یکی از مهمانان تبریزی که برای جشنواره تئاتر فجر فارس، با نمایش «کروکودیل» به شیراز آمده، آسیب جدی که این روزها هنر مادر، یعنی تئاتر را مورد حجوم قرار داده، بیشتر حول محور شناخت کم و کمبود تحقیق و پژوهش در حوزه بازیگری و کارگردانی می داند.

رامین ریاضی، علیرضا کوشک جلالی و علی اصغر دشتی کارگردانهای اولین نمایش های جشنواره تئاتر فجر استان فارس بودند   به سه اثر را به ترتیب با عنوان های «کروکودیل»، «روبینسون کروزو» و «متاستاز» از استان آذربایجان شرقی و تهران برای .شیراز ی ها به ارمغان آوردند

به بهانه جشنواره یاد شده به سراغ گروه نمایشی «کروکودیل»رفتیم، این اثر در زمان ٤٥ دقیقه و به صورت چهارسویه اجرا می شود که در هر نوبت پذیرای تعداد محدودی تماشاگر بود. کارگردانی این اثر را رامین ریاضی، مشاور کارگردان سجاد راثی، دستیار کارگردان وحیده نویدی، منشی صحنه فاطمه عسگرخانی، مدیرصحنه پری اشتری و بازیگران نیز  نسرین مرادی؛ مرتضی میرزازاده، طراح صحنه حسین اصل عبدالهی و ساخت دکور را مهدی فتحی، بهزاد اکرمی، جعفر صدیقی یاسین، طراح نور وحید محمدی و آهنگسازی را مهدی نادری برعهده داشتند.

به گزارش تئاتر فارس، ریاضی که دارای کارشناسی ارشد کارگردانی است، می گوید: داستان تئاتر« کروکودیل» درباره زن و مردی است که در حال آماده شدن برای رفتن به جایی هستند، در حالی که فرزندانشان در پارکینگ خانه منتظر آنها هستند، در ادامه ماجرا، لوح فشرده ای را پیدا می کنند و در دستگاه می گذارند که  ناگهان فیلم، نمایی از چند دقیقه گذشته و آینده آنها را نمایش می دهد و این موضوع باعث شگفتی این زوج می شود و بقیه ماجرا....

این اثر در قالب نمایشنامه ای فتوریستی به معنی خیال و پویا بودن است که به سمت تلفیقی از سبکهای سورئال و مدرن می رود و کارگردان این اثر با اشاره به مطلب یاد شده، معتقد است با این شیوه می توان از تکنولوژه های روز هنر در دنیای بیکران تئاتر استفاده کرد و همه تکنولوژی را در اختیار گرفت تا از این طریق برای تماشاچی، گوشه ای از زندگی خیال انگیزش را فراهم کرد تا با تعلیق های فراوان، خودش نیز درگیر ماجرا ی موجود شود.

عضو انجمن نمایش تبریز با اشاره به اینکه نمایش «کروکودیل» بیشتر موقیت محور است می گوید: در طول تمرین های مکرر سعی داشتیم تا با تیم بازیگران و عوامل، بصورت کارگاهی و استفاده از خلاقیت لحظه ای در صحنه، کار را هدایت و بازیگردانی کنیم تا تمام موقعیت ها همانگونه شود که زندگی در آن جاری باشد و باور پذیر گردد.

شیوه های نو و خلاقانه هنرهای نمایش از دغدغه های این کارگردان است و دل مشغولی او بیشتر حول محور دنیای پست مدرن امروزی و ایده های نسل نو اندیش می چرخد و به عنوان مدرس این حوزه معتقد است: آسیب جدی که این روزها هنر مادر یعنی تئاتر را مورد هجوم قرار داده، بیشتر حول محور شناخت کم و کمبود تحقیق و پژوهش در حوزه بازیگری و کارگردانی می باشد که باعث آن شده تا بلند گویی اصلی نمایش و پیام آور شبهای اجرا که بازیگران هستنند، دچار عدم ارتباط لازم با مخاصب شود.

رامین ریاضی با تاکید بر اینکه بهتر است بدانیم در چه سبک و شیوه ای می خواهیم کار کنیم، تصریح کرد برای ورود به این عرصه آیا سواد و علم لازم را پرسیده ایم، کسب کرده ایم، مطالعه داشته ایم و یا اینکه فقط ادای هنرمند را در می آوریم و به گذاشتن موهای بلند و کیف های بلند و گامهای کوتاه، می اندیشیم.

او در پایان گفت: تبریز که به شهر اولین ها مشهور است نیز از ٣٠ دی به مدت ١٨ شب میزبان این نمایش خواهد شد که با همکاری انجمن نمابیش و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی بر کف صحنه مجموعه تئاتر شهر، اجرا خواهد شد.

 




نظرات کاربران