در حال بارگذاری ...

«خاکستر به خاکستر» نمایشنامه‌خوانی شد

کافه کتاب تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، میزبان نمایش «خاکستر به خاکستر» به کارگردانی زهرا شعبانی شد.

به گزارش تئاتر فارس، نمایشنامه خوانی «خاکستر به خاکستر» اثر هارولد پینتر کاری از گروه آکادمی بازیگری پارس و گروه نمایش دگردیس به کارگردانی زهرا شعبانی با نقش‌خوانانی چون الهام شیرزادی نژاد، مرتضی پرتو نژاد روی صحنه رفت.

طراح پوستر این کار فیروزه باباملکی و سرپرستی را مهرداد نبی زاده داشتند که روز گذشته در کافه کتاب تالار حافظ فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس اجرا شد.

زهرا شعبانی در حاشیه اجرا گفت: این نمایشنامه تک پرده ای, در اتاق نشیمن خانهای در عصر یک روز تابستانی اتفاق میافتد. دولین و ربکا , یک زوج که به نظر میرسد زن و شوهر هستند در گفت‌وگویی شریک میشوند. دولین به نظر می‌رسد همسر ربکا است. اما هم‌زمان درمانگر و قاتل بالقوه او نیز هست. در این نمایشنامه گفت‌وگوی ربکا و دولین به بازجویی دولین از ربکا شبیه می‌شود ازشرح صحنه‌ خوان در این کاراستفاده نشده و تماشاگر از طریق پاساژ حسی بازیگران به موقعیت آنها پی می برد.

این هنرمند درباره متن و نوع نگارش نویسنده گفت: در ادبیات نمایشی برای انتقال مفاهیم و معانی از گوینده به شنونده جمله به کار می‌رود که از کلمات تشکیل شده اند.

اوافزود: نویسندگان جدید « مدرنیست» متوجه مکث‌ها و سکوت‌های معنی دار انسان در مکالمات خود شده‌اند. این مکث‌ها و سکوت‌ها گاهی از کلام به مراتب گویاترند. پینتر در استفاده از مکث‌ها و سکوت‌ها ید طولایی دارد و نمایشنامه‌های او استادی‌ا‌ش را در این کار نشان می‌دهند. هرجا که مکث یا سکوتی شده است, آنجا معنایی نهفته است.

شعبانی بیان داشت: مکث و سکوت به معنایی شکست در ارتباط, گریز به درون, پایان ارتباط, خودداری از بیان مضمرات به اصطلاح خود سانسوری, تسلیم است و بنابراین پینتر از مکث و سکوت , بیشتر از ظرفیت آن استفاده کرده است. هیچ مقطعی از گفت‌وگوهای نمایشی او نیست که به چیزی جز این مفاهیم بیانجامد. هر فکر و کاری آخرش به مکث و سکوت ختم می‌شود.

زهراشعبانی فارغ التحصیل کارشناسی ادبیات نمایشی است.  از سال٨٦ در گروه‌ها و سمت‌های مختلف کار خود را شروع کرده است. در سال٨٩ وارد گروه هنری متد شده و در حال حاضر عضو گروه نمایش دگردیس است. واین نمایشنامه خوانی بعد از کارگردانی نمایش خداحافظ و نمایشنامه خوانی پیکرزن همچون میدان نبرد و بازی در قصه سیبی که نصف نشد چهارمین فعالیتش در سال 94 است. 




نظرات کاربران