در حال بارگذاری ...

اُپرای کودک کلیله و دمنه در تالار حافظ شیراز اجرا می‌شود

اُپرای کودک کلیله و دمنه به سرپرستی و آهنگسازی محمدعلی فلاحی و دستیار سرپرستی حسام هوشیار، بر پایه داستان پند آموز کتاب کهن کلیله و دمنه در تالار حافظ فرهنگ و ارشاد فارس به صحنه رفت.

 به گزارش سایت ایران تئاتر، سرپرست، آهنگساز و تنظیم‌کننده اُپرای کودک، با بیان اینکه این اثر موسیقایی با دستیاری حسام هوشیار توسط گروه تخصصی آموزش موسیقی کودک آرشه به صحنه می‌رود افزود: اُپرای کودک کلیله و دمنه بر اساس داستانی پندآموز از کتاب آن ساخته شده است.

محمدعلی فلاحی در این باره گفت: از آنجا که اپرا هنری تلفیقی از نمایش و موسیقی است، لذا در اجرا نیز نکات پیچیده‌تری به خود معطوف می‌کند، به ویژه اینکه در ژانر کودک مطرح می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اپرای کودک به اثری اطلاق می‌شود که توسط کودکان به اجرا در آید، تصریح کرد: اپرای این چنینی با اینکه ممکن است برای مخاطبان کودک ساخته شده باشد حتی اگر توسط بزرگسالان هم اجرا شود با نمایش موزیکالی که در آن از موسیقی از پیش ضبط شده استفاده می‌شود و یا استفاده از یک راوی غیرموزیکال کاملا متفاوت است.

سرپرست اپرای «کلیله و دمنه» به تاریخچه این هنر اشاره کرد و ادامه داد: نخستین اپرای کودک به نام «مانا و مانی» اثری بی‌بدیل از استاد حسین دهلوی است که توسط گروه ارکستر پارس به سرپرستی استاد ناصر نظر در سال ۱۳۹۱ توسط کودکان و نوجوانان همراه با نوازندگان خوانندگان ممتاز بزرگسال در تهران به اجرا در آمد.

او ویژگی این اپرا را برشمرد و گفت: تمامی نقش‌های اجرایی این اثر از جمله نمایش و موسیقی زنده و آواز توسط کودکان گروه سنی زیر ۱۲ سال و بدون همکاری بزرگسالان به اجرا در می‌آید که در نوع خود بی‌نظیر است.

این فعال هنری اضافه کرد: البته برای توانمندی اجرای آن توسط کودکان و ارتباط بهتر با مخاطبان خردسال تلاش شده تا از پیچیدگی‌های زیاد متن موسیقایی و سازبندی ارکستر کمتر و در موارد خاص استفاده شود چراکه عرصه بسیاری از رده‌های سازی همچون سازهای بادی برنجی و ... در میان کودکان این رده سنی خالی است و حتی بسیاری از آنان توانایی اجرای نت‌های پیچیده موسیقایی را ندارند.

او ساخت فرم‌های نهایی این اپرا را که در چهار پرده و بیش از یک ساعت بیش از سه سال عنوان کرد و افزود: این اثر حاوی بیش از ۱۳۰۰ میزان نت موسیقی در ریتم های مختلف است.

آهنگساز اپرای «کلیله و دمنه» از مشارکت بیش از ۳۵ کودک در بخش ارکستر و نمایش و آواز آن خبر داد و بیان کرد: نکته حائز اهمیت این که تمامی اعضا گروه در صحنه‌های مختلف اجرا در سه بخش هنرنمایی می‌کنند.

به گفته فلاحی، گروه تخصصی موسیقی کودک آرشه هدف خود را در اجرای این اثر توسط گروه اپرای کودک آرشه در این می داند که توجه مردم را به داستان هیا پرمحتوا و آموزنده کتاب های کهن به آسانی در دسترس قرار گیرد.

نخستین اُپرای کودک جنوب ایران با عنوان " کلیله و دمنه " در تالار حافظ فرهنگ و ارشاد فارس، در حال اجرا است.




نظرات کاربران