در حال بارگذاری ...
چهارمین روز از هفته کتاب؛

رونمایی، نقد و بررسی مجموعه دو جلدی مونودراما در شیراز

آئین رونمایی، نقد و بررسی مجموعه دو جلدی مونودراما، به کوشش خلیل اسماعیلی در تاریخ ۲۶ آبان ماه ۱۴۰۲ در سالن غزل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در فارس ، آیین رونمایی، نقد و بررسی مجموعه دو جلدی «مونودراما» که به کوشش خلیل اسماعیلی توسط نشر نظام‌الملک منتشر شده، در روز ۲۶ آبان ۱۴۰۲ در سالن غزل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس برگزار شد.

این کتاب مجموعه‌ای از ۲۷ نمایشنامه «مونودرام» نوشته خلیل اسماعیلی، فرهاد ارشاد، رحیم رشیدی‌تبار، جواد تولمی، مسلم آیینی، محسن عظیمی، رضوان کرباسی، تارا ارژنگی و امید وکیلی‌نژاد، سعید قاسمی، پریسا عباس‌زاده و زهرا جوادی است.

خلیل اسماعیلی، هنرمند فیروزآبادی، گردآورنده و ویراستار این کتاب در پیامی به این آیین گفت: در این دو دفتر که شامل ۲۷ نمایشنامه مونودرام از نویسندگان مختلف است، تلاش کرده‌ایم نمایشنامه‌هایی دغدغه‌مند، دراماتیک و جذاب که از قابلیت‌های نمایشی و اجرایی بالایی برخوردار هستند را گرد آوریم.

اسماعیلی افزود: مونودرام، نمایشنامه‌هایی کوتاه، در زمینه‌های گوناگون و پرسوناژهایی کم که به‌ سادگی و با کم‌ترین هزینه، قابلیت اجرا در تماشاخانه گوناگون را داشته باشند.

این هنرمند فیروزآبادی ادامه داد: در تلاش بودیم تا این نمایشنامه‌ها، تک‌گویی‌های رواییِ صرف نباشند، بلکه موقعیت‌های دراماتیکی باشند که مجال مشارکت حداکثری را به تماشاگران‌شان می‌دهند.

کیوان اصلاح‌پذیر، نیز در این آیین با بیان این‌نکته که تا سال‌ها با مونولوگ مخالفت می‌شد با این چرایی که واقعیت ندارد، گفت: ما دو گونه مونولوگ داریم یکی کنش‌گری که ایجاد کنش می‌کند و دیگری آگاه‌بخشی، اطلاع‌رسانی و بیانیه است؛ نگاهی به این دوگونه خود نشان از پیچیدگی مونولوگ دارد.

او مونولوگ را همان حدیث نفس خواند و اضافه کرد: در هیچ روایتی ما حق نداریم اطلاعات نادرست بدهیم و بگوییم در ادامه آن را درست می‌کنیم؛ چراکه جایی برای گره‌گشایی نداریم مگر این‌که راوی جایی برای درنگ بگذارد و این را می‌توان در پریشان‌حالی راوی به نمایش گذاشت.

در این آیین ماندا مباشری، از هنرمندان شیرازی نیز به خوانش «شتک‌خوانی بر خون» نوشته فرهاد ارشاد، یکی از نمایشنامه‌نویسان شیرازی این مجموعه پرداخت.

گفتنی است در این مجموعه ۵ نمایشنامه از اسماعیل خلیلی، نمایشنامه‌نویس فیروزآبادی و ۴ نمایشنامه نیز از فرهاد ارشاد، نمایشنامه‌نویس شیرازی به چاپ رسیده است.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران