در حال بارگذاری ...
یک هفته جشنواره ، سه شب نقد و بررسی

ضیافت ده روزه هنرمندان نمایش فارس

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس اعلام داشت: اهالی هنرهای نمایشی به مدت هفت روز در سی و چهارمین جشنواره تئاتر و نخستین دوره جشنواره تئاتر خیابانی استان فارس دور هم گرد آمدند و در ادامه شاهد برگزاری برنامه سه روزه شب های نقد و جشن کانون منتقدان خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از فارس ، حمید رضا قانعی با بیان اینکه از ۲۱ تا ۲۷ آبان ماه سال جاری، ۱۲ گروه نمایشی صحنه ای و ۴ گروه نمایش خیابانی، آثار خود را به میزبانی تماشاخانه های استاد هودی، استاد فقیه و مجموعه تالار ابوریحان و تالار حافظ، در فضای رقابتی هنرمندانه قرار دادند، افزود: در دو روز اول، تئاترهای خیابانی و چهار روز بعد، اجراهای صحنه ای و ۲۷ همان ماه اختتامیه جشنواره پیش بینی شد.

قانعی با اشاره به برگزاری شب های نقد تئاتر و جشن منتقدان افزود: امسال علاوه بر برگزاری ۷ روزه جشنواره در ابتدای آذر سه شب میزبان کانون نویسندگان ، منتقدان و پژوهشگران تئاتر و گروه های شرکت کننده در سی و چهارمین جشنواره تئاتر استانی فارس خواهیم بود تا پس از نقد و بررسی آثار شرکت کننده در شب پایانی و جشن منتقدان کار برگزیده کانون اعلام شود.

وی تعداد آثار رسیده به جشنواره را ۳۷ اثر اعلام کرد که در این دوره ۲۷ کار صحنه ای و ۱۰ خیابانی شرکت کردند و توسط هیات بازبین به عرصه انتخاب و بازبینی گذاشته شدند. اعضای هیات بازبین تئاتر خیابانی را گلبرگ ابوترابیان، محمد مظفریان، فرامرز غلامیان و همچنین هیات بازبین تئاتر صحنه ای را زهرا سعیدی، عباس افشاریان، علیرضا بنیادی بودند و امسال، چهار اثر بیشتر از قبل به خاطر شایستگی هنرمندان استان، انتخاب شد تا اجراهای بیشتری در جشنواره منطقه ای، حضور یابند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد فارس، گفت: در بخش تئاتر خیابانی، نمایش های «بهمن بیست و دو»، سارا خیری، «بی خوابی»، شیما پورسهم الدین، «چهار سطل»، ارسلان صادقی، «مرگ با بوی سیب»، انیس عبدالرسولی از شیراز و نمایش «پدرها پسرهایشان» صمد مستفیضی از استهبان و نمایش «عتیقه» امید سبیلی از آباده انتخاب شدند و آثار منتخب تئاتر صحنه ای نیز شامل؛ نمایش «گودومین» اسماعیل سعیدیان، «ایلخونی» آژمان بیژنی نسب، «مجلس لیرخوانی» سانیا عاجلی، «خاورمیانه» یاسمن شعبانی، «هتل اِچ» زهرا علوی و «روزهای اوج یک فوتبالیست محلی» کاری از علیرضا بازیار به ترتیب از نورآباد ممسنی، فسا، استهبان، مرودشت، فراشبند و کازرون بودند. آثار منتخب صحنه ای از شیراز نیز با عنوان های «یک ماه و سه روز و 24 ساعت» اثر شهرزاد بداغی، «دست ها» محمد قاسمی نژاد، «سالمرگ»، سارا ظریف صناعی، «مرگابن» محمدامین خسروی خواه، «تاوان» اصغر گروسی و نمایشی به نام «بی پدر» اثری از رازق حسین نیا، به مرحله داوری رسیدند .

بر پایه این گزارش؛ مکان اجرای نمایش های خیابانی در پارک آزادای، ارگ کریم خانی، گذرحافظیه و نمایش های صحنه ای در سالن استاد فقیه، استاد لایق، استاد هودی و حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس بود، ضمن آنکه به مدت چهار روز، هر صبح، کارگاه های آموزشی با حضور اساتید مطرح حوزه نمایش، در سالن استاد بخشی زاده برگزار گردید.

در نخستین روز جشنواره، دو نمایش خیابانی با عنوان های ” پدرها پسرهایشان را دوست دارند” و ” بهمن” در سه نوبت و سه مکان مختلف اجرا شدند.

” پدرها پسرهایشان را دوست دارند” عنوان یکی از آثار خیابانی منتخب شرکت در این دوره جشنواره بود که کاری از گروه هنری شیدا به کارگردانی علی مستفیضی از شهرستان استهبان می باشد. این نمایش قصه ای از جستجوی رستم و تهمینه به دنبال فرزندشان سهراب بود که به زمان حال می رسند و آنها با کمک مرشد و جمعیت سهراب خود را پیدا می کنند ولی سهراب معتاد گشته و با آنها بازنمی گردد.

” بهمن” عنوان دیگر اثر خیابانی منتخب شرکت در این دوره جشنواره بود که کاری به کارگردانی سارا خیری از شیراز می باشد.بهمن، شخصی است که در دوران جنگ رزمنده بوده و همسرش را بر اثر بیماری از سدت می دهد و اکنون منزوی شده اما به آرمان های خویش پایبند است.

در دومین روز جشنواره، دو نمایش خیابانی با عنوان های ” عتیقه ” و ” بی خوابی” در سه نوبت و سه مکان مختلف و نمایش صحنه ای ” مرگابن ” در دو نوبت اجرا شدند.

” عتیقه” عنوان یکی از آثار خیابانی منتخب شرکت در این دوره جشنواره است که کاری از امید سبیلی از آباده می باشد. در این نمایش، به روایت زنی که تمام زندگیش را به حراج گذاشته است و با ورود دخترش اتفاقاتی می افتد که مادر از حراج وسایل منزل پشیمان می شود، چرا که صندوقچه عتیقه ای در بین وسایل ماجرا را تغییر میدهد، پرداخته است.

« بی خوابی » عنوان یکی از آثار خیابانی منتخب شرکت در این دوره جشنواره است که کاری از شیما پورسهم الدین از شیراز می باشد. بی خوابی نمایشی است که بدون کلام، حرف خود را با زبان بدن می زند، این نمایش اشاره به مردمانی دارد که در زمان های بحرانی خود را به خواب می زنند و در خواب غفلت می مانند و ازسوی دیگر اشاره به مردمی دارد که سر به دست آوردن آرامش دعوا دارند و می خواهند آرامشِ از دست رفته خود را از دیگری بدزدند.

مرگابن» عنوان یکی از آثار صحنه ای منتخب شرکت در این دوره جشنواره است که کاری از محمد امین خسروی خواه از شیراز می باشد. این نمایش خلاصه ای از زندگی (سلنا) نقش اصلی داستان که دچار بیماری اسکیزوفرنی است و توهمات شنیداری و دیداری (سلنا) دارد که همین داستانی از درگیری او با عشق خیالیش (روبن) می گردد و ما نمایش را از دید توهمات ذهن او مشاهده میکنیم.

در سومین روز جشنواره، سه نمایش صحنه ای با عنوان های ” مجلس لیرخوانی” و ” تاوان ” و ” سالمرگ ” در دو نوبت و سه سالن مختلف اجرا شدند.

«مجلس لیرخوانی» عنوان یکی از آثار صحنه ای منتخب شرکت در این دوره جشنواره است که کاری از سانیا عاجلی از استهبان می باشد. شاه لیر شخصیت اصلی این نمایشنامه است و سه دختر دارد، وی پس از تصمیمی نابخردانه سرزمینش را تنها بین دو دخترش، تقسیم می کند. این تصمیم لیر بر اساس باور کردن تملق و چاپلوسی دو دختر بزرگتر و عدم پذیرش صداقت و شجاعت دختر کوچکتر گرفته شده است، که در نتیجه به تبعید دختر کوچکتر، جنگ میان دو دختر دیگر و دیوانه شدن خود او می‌انجامد.

« تاوان » عنوان یکی از آثار صحنه ای منتخب شرکت در این دوره جشنواره است که کاری از اصغر گروسی از شیراز می باشد. در این نمایش، شخصیت اصلی، بر اثر انفجار به جانباز اعصاب و روان تبدیل شده است و زندگی پرتلاطم وی با خواهر و برادرش قصه این اجراست.

« سالمرگ » عنوان یکی دیگر اثر صحنه ای منتخب شرکت در این دوره جشنواره است که کاری از سارا ظریف صناعی از شیراز می باشد. این نمایش قصه ای از تحول و تغییر یک انسان و فضای زندگی او و دیگر افراد است، انسانی که با تغییرات درونی می تواند برای رسیدن به اهدافش، دست به کارهای غیر معمولی بزند.

در چهارمین روز جشنواره، دو نمایش صحنه ای با عنوان های ” یک ماه و سه روز و 24 ساعت” و ” گودومین” در دو نوبت و دو سالن مختلف اجرا شدند.

«یک ماه و سه روز و 24 ساعت» عنوان دیگر اثر منتخب شرکت در این دوره جشنواره است که کاری از شهرزاد بداغی از شیراز می باشد. این نمایش را روایتی از زندگی پروانه و رها است که همخانه هستند و برای یک مزون خیاطی می‌کنند اما روزی پیامکی از شخص ناشناسی به دست پروانه‌می‌رسد و او رفته رفته وارد یک ماجرای عشقی می‌شود اما در نهایت می فهمد که همه ی اینها شوخی از جانب رها بوده است.

گودومین » عنوان یکی از آثار صحنه ای منتخب شرکت در این دوره جشنواره است که کاری از گروه نمایش بامداد سبز و کارگردانی اسماعیل سعیدیان از شهرستان نورآباد ممسنی می باشد. این نمایش روایتی از دو طایفه است که قرن هاست در حال جنگیدن با هم هستند و در گودالی وسط میدان جنگ گرفتار مینی به اسم گودومین می شوند.

در پنجمین روز جشنواره، سه نمایش صحنه ای با عنوان های ” دست ها ” و ” خاورمیانه ” و ” ایلخونی ” در دو نوبت و سه سالن مختلف اجرا شدند.

«دست ها» عنوان دیگر اثر منتخب شرکت در این دوره جشنواره است که کاری از محمد قاسمی نژاد از شهرستان شیراز می باشد. این نمایش قصه ای از خاطرات یک بیمار اسکیزوفرنی است که با ایجاد اتمسفر و نشانه های که در متن وجود دارد مخاطب را به فکر وا میدارد.

«خاورمیانه» عنوان یکی از آثار منتخب شرکت در بخش صحنه ای این دوره جشنواره است که کاری از یاسمین شعبانی از شهرستان مرودشت می باشد. قصه این نمایش گوشه ای از اعتقادات افراطی طالبان در افغانستان و جنگ ایران و عراق و جنایت صدام حسین که نه تنها بر زندگی مردم ایران، بلکه روی زندگی مردم کشور خودش هم تاثیرات منفی گذاشت، از جمله مهاجرت و جبر موجود برای جنگیدن است.

« ایلخونی » عنوان یکی از آثار صحنه ای منتخب شرکت در این دوره جشنواره است که کاری از آژمان بیژنی نسب از شهرستان فسا می باشد. نمایش ایلخونی برداشتی آزاد از نمایشنامه مکبث ویلیام شکسپیر که تلاش شده در بستر ایلیاتی وقایع را زنده و به تصویر بکشد است، مکو یکی از مردان ایل بواسطه وسوسه هایی که از سمت اجنه و همسرش للو میشود تصمیم به قتل خانلر خان بزرگ ایلخانی میگیرد و این شروع یک اتفاق بزرگ در ایل است.

در ششمین روز جشنواره، سه نمایش صحنه ای با عنوان های ” هتل اِچ ” و ” بی پدر ” و ” روزهای اوج یک فوتبالیست محلی ” در دو نوبت و سه سالن مختلف اجرا شدند.

« هتل اچ » عنوان یکی از آثار صحنه ای منتخب شرکت در این دوره جشنواره است که کاری از زهرا علوی از فراشبند می باشد. نمایش “هتل اچ” قصه زنان فرماندهان جنگ است که در یک هتل متروکه اسکان یافته اند، زنان جوانی که همسرانشان در خط مقدم است و چشم انتظار خبری ازآنها هستند.

« بی پدر » عنوان یکی از آثار صحنه ای منتخب شرکت در این دوره جشنواره است که کاری از رازق حسین نیا از شیراز می باشد. این نمایش برداشتی متفاوت از داستان شنگول و منگول ایرانی است.

«روزهای اوج یک فوتبالیست محلی» عنوان یکی از آثار منتخب شرکت در این دوره جشنواره است که کاری از علیرضا بازیار از شهرستان کازرون در بخش صحنه ای می باشد. این نمایش قصه ای از زندگی پسر بچه آبادان نشین عاشق فوتبال است که در کش و قوس جنگ زدگی و آوارگی، عاشق می شود.




مطالب مرتبط

با اعلام آرای داوران:

سی و چهارمین جشنواره تئاتر استانی فارس برگزیدگان خود را معرفی کرد
با اعلام آرای داوران:

سی و چهارمین جشنواره تئاتر استانی فارس برگزیدگان خود را معرفی کرد

سی و چهارمین جشنواره تئاتر استانی فارس از ۲۱ تا ۲۷ آبان برگزار شد، در بخش تئاتر خیابانی اثر گروه نمایشی «بهمن» به عنوان اثر برگزیده معرفی شد. همچنین در بخش تئاتر صحنه‌ای گروه‌های نمایشی «ایلخونی»، گروه نمایش «تاوان»، گروه نمایش «یک ماه و سه روز و ۲۴ ساعت» و گروه نمایش ...

|

نظرات کاربران