کمبود امکانات بزرگترین مشکل تئاتر است
در حاشیه سی و چهارمین جشنواره تئاتر استانی فارس، سه تن از بازیگران آثار به اجرا درآمده از جشنواره و مشکلات آن میگویند.
به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در فارس، در ادامه اجراهای سی و چهارمین جشنواره تئاتر استانی فارس، نمایش های «سالمرگ» ، «یک ماه و سه روز و بیست و چهار ساعت» و « گودمین » به صحنه رفت.
با بازیگران این آثار در خصوص اجرای این جشنواره به گفتوگو نشستیم:
لزوم بهبود زیرساختهای سالنها برای جشنوارهها
احمد زیانی، بازیگر نقش اول مرد، در نمایش صحنه ای «سالمرگ» به کارگردانی سارا ظریف صناعی در جشنواره تئاتر فارس است.
زیانی، با اشاره به اینکه بیشترین جذابیت این نقش برای او، تحول و تغییر یک انسان بود، گفت: «این قضیه جذاب است که انسانی با تغییرات درونی میتواند برای رسیدن به اهدافش، دست به کارهای غیر معمولی بزند و این تحولات و دگرگونی برای من جذاب بود.»
بازگیر نقش اول مرد نمایش «سالمرگ»، بعدهای شخصیتی این نقش برای ارتباط گرفتن را بسیار خوب خواند و افزود: «او از یک معلم عاشق تا دست زدن به جنایت و خودکشی، تغییر می کند و این پروسه تحول، ارتباط من با این نقش را بهتر می کرد.»
او در پایان افزود: «بهتر است برای بهبود کیفیت جشنوارهها، سالن هایی با ظرفیت بیشتر، امکانات نوری، امکانات صحنه ای و برنامه ریزی دقیق تر در زمان اجرای نمایش ها پیش بینی گردد تا شاهد اجراهایی به مراتب با کیفیت تری باشیم.»
جذابیت تغییر زمان در نقش
نگین حسن پور، بازیگر نقش پروانه، در نمایش صحنه ای «یک ماه و سه روز و بیست و چهار ساعت» به کارگردانی شهرزاد بداغی در جشنواره تئاتر فارس است.
حسن پور با اشاره به اینکه بازی در زمان هایی که فضای ذهنی هست، برای او جذاب بوده، گفت: «این تغییر زمان هایی که در واقعیت هست، چالش برانگیز بود و می توانست این نقش را برایم متفاوت کند.»
بازیگر این نمایش، خود را متفاوت از شخصیت پروانه خواند و افزود: «تقریبا از روز دورخوانی متن تا پایان کار حدود ۳ ماه شد و این ارتباط به صورت کاملا پله ای و قدم قدم با کارکتر من برای پروانه اتفاق افتاد، به مرور زمان نقش پروانه را به خودم نزدیک کردم و سعی کردم تفاوت هایش را با خودم کم کنم که در بازی چیز بیرون زده ای وجود نداشته باشد.»
او در پایان اضافه کرد: «به عنوان بازیگر تنها چیزی که در جشنواره امسال کمی آزار دهنده می نمود، هماهنگی و برنامه ریزی برای ورود به سالن ها برای دیدن نمایش ها بود که با توجه به استقبال علاقمندان، کافی نبود.»
کاش هنرمندان شهرستانی در اختتامیه حضور داشتند
فرزاد نوایی، بازیگر نقش هوشنگ، در نمایش صحنه ای «گودومین» به کارگردانی اسماعیل سعیدیان در جشنواره تئاتر فارس است.
نوایی، محوریت هوشنگ در نمایش و کر و لال بودنش را جذاب و دوست داشتنی خواند و گفت: «نقش هوشنگ بسیار سخت و متفاوت بود، چون از یک طرف کر و لال بود و از طرفی دیگر 80 دقیقه میبایست روی مین دراز کشیده باشد و برای نجاتش تقلا کند.»
او در پایان، با اشاره به عدم حضور هنرمندان شرکت کننده از شهرستان در اختتامیه جشنواره، افزود: «وضعیت خوابگاه ها خیلی مناسب نبود و کاش نمایش های شهرستان ها را در روز های آخر جشنواره قرار می دادند تا گروه های شهرستانی مشکل اسکان، ایاب و ذهاب و شرکت در مراسم اختتامیه را نداشته باشند.»