کارگردانان حاضر در جشنواره تئاتر استان فارس
ارائه فرهنگ غنی بومی در بستری معاصر
کارگردانان سی و چهارمین جشنواره تئاتر استانی فارس در گفتوگو با ایران تئاتر از جشنواره و دغدغه های خود میگویند.
به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از فارس، ی و چهارمین جشنواره تئاتر استانی فارس از ۲۱ تا ۲۷ آبان به دبیری قاسم بیطرف، در حال برگزاری است.
در ادامه برگزاری سی و چهارمین جشنواره تئاتر استانی فارس، علاوه بر شیراز، شهرستانهای مختلف استان در این رویداد حضوری فعال دارند، در این میان آژمان بیژنینسب هنرمند جوان شهرستان فسا که پیش از این با آثاری متفاوت در جشنواره ها حضور داشته امسال با نمایش «ایلخونی» در جشنواره شرکت داشته است.
بیژنی نسب، نمایش «ایلخونی» را برداشتی آزاد از نمایشنامه مکبث ویلیام شکسپیر که تلاش شده در بستر ایلیاتی وقایع را زنده و به تصویر بکشد، معرفی کرد و گفت: «مکو یکی از مردان ایل بهواسطه وسوسه هایی که از سمت اجنه و همسرش للو میشود تصمیم به قتل خانلر خان بزرگ ایلخانی میگیرد و این شروع یک اتفاق بزرگ در ایل است.»
کارگردان این نمایش، با اشاره به اینکه خودش از اقوام عشایر است، افزود: «من با نوع زیست ایل آشنایی کامل دارم و تلاشم این است که بتوانم فرهنگ غنی عشایر را زنده نگه داشته و در بستری معاصر به این فرهنگ و آداب و رسوم نگاه کنم تا خوانشی جدید از آثار ویلیام شکسپیر را به مخاطبان ارائه دهم.»
تفکر جذب مخاطب
شهرستان نورآباد به عنوان یکی از قدیمی ترین شهرستانهای صاحب تئاتر فارس که همواره اجراهای مورد توجهی را ارائه کرده است، امسال نیز با اثری به کارگردانی اسماعیل سعیدیان در این رویداد حضور دارد و البته خانواده تئاتری سعیدیان در نسل های مختلف تئاتر همواره حضوری متفاوت در جشنواره ها داشته اند.
«گودومین» عنوان یکی از آثار صحنه ای منتخب شرکت در این دوره جشنواره کاری از گروه نمایش بامداد سبز و کارگردانی اسماعیل سعیدیان از شهرستان نورآباد ممسنی است.
سعیدیان، این نمایش را روایتی از دو طایفه بیان کرد که قرن ها است در حال جنگیدن با هم هستند و در گودالی وسط میدان جنگ، گرفتار مینی به اسم گودومین می شوند و افزود: «دوست دارم جشنواره امسال باعث شود تا تولیداتی در استان روی صحنه روند که بتوانند تماشاچیان بیشتری را به سالن های تئاتر بکشانند. عدم تفکر جذب مخاطب در آثار نمایشی بی شک موجب رکود تئاتر و نمایش میشود.»
این کارگردان هنری، نمایش گودومین را یک اثر گروتسک خواند که به مسئله اختلافهای بازدارنده در شکل گیری جامعه می پردازد و گفت: «هدف این نمایش ایجاد وحدت است، چیزی که جامعه جهانی به شدت به آن نیاز دارد.»
او ادامه داد: «با این رویکرد به سمت شیوه ای رفتیم که با استفاده از زبان بومی، حرفی جهانی بزنیم، صحنه با یک طراحی ساده طراحی شده است و این حضور آدمها با عقایدشان است که جلوه بارز تری دارد وگودومین یک اثر کمدی تراژیک است که تلاش شده عناصر هر دو گونه در اثر لحاظ شود.»
استفاده از ظرفیتهای گوناگون و متفاوت نمایش ایرانی
شهرستان استهبان با دو اثر در بخش صحنهای و خیابانی در این دوره از جشنواره حضور دارد.
«مجلس لیرخوانی» عنوان یکی از آثار صحنهای منتخب شرکت در این دوره جشنواره است که کاری از سانیا عاجلی از استهبان است.
عاجلی، با بیان اینکه شاه لیر شخصیت اصلی این نمایشنامه است و سه دختر دارد، گفت: «وی پس از تصمیمی نابخردانه سرزمینش را تنها بین دو دخترش، تقسیم می کند. این تصمیم لیر بر اساس باور کردن تملق و چاپلوسی دو دختر بزرگتر و عدم پذیرش صداقت و شجاعت دختر کوچکتر گرفته شده است که در نتیجه به تبعید دختر کوچکتر، جنگ میان دو دختر دیگر و دیوانه شدن خود او میانجامد.»
این کارگردان هنری با اشاره به اینکه برخی آثار کلاسیک معروف در دنیا وجود دارند که با توجه به گذر زمان همچنان زنده هستند و حرف و نگاهشان نو است، افزود: «در شیوه های اجرایی اقتباس از این آثار ، همیشه استفاده از گونههای تئاتر ایرانی مورد توجه ام بوده است.»
او اضافه کرد: «سعی می کنم از ظرفیت های گوناگون و متفاوت نمایش ایرانی در آثارم استفاده کنم که هم برای مخاطب آشنا باشد و هم نتواند به طور خاص بگوید این نمایش تخت حوضی یا پرده خوانی بود.»
کارگردان نمایش “مجلس لیرخوانی” افزود: این دوره از جشنواره به میزان بالایی معرف نمایش ایرانی و مدرن خواهد بود بهاین منظور که به تطبیق شیوههای نمایشی شرقی و غربی و تلفیق گونههای اجرایی بپردازد که این مسائل بر افزایش کیفیت جشنواره میافزاید.