در حال بارگذاری ...
کارگردانان حاضر در جشنواره تئاتر استان فارس

جشنواره تئاتر استانی بستری برای تجربه و رفاقت

کارگردانان سی و چهارمین جشنواره تئاتر استانی فارس در گفتگو با ایران تئاتر از جشنواره و دغدغه های خود می گویند.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در فارس، سی و چهارمین جشنواره تئاتر استانی فارس از ۲۱ تا ۲۷ آبان به دبیری قاسم بی‌طرف، در حال برگزاری است.

در روز دوم جشنواره، نمایش‌های خیابانی «عتیقه» کاری از امید سبیلی از شهرستان آباده ، «بی خوابی» کاری از شیما پور سهم الدین از شیراز در بخش خیابانی و نمایش «مرگابن» کاری از محمد امین خسروی خواه در بخش صحنه ای از شیراز به نمایش در آمد.

کارگردانان این سه اثر در گفتگویی کوتاه با ایران تئاتر، از دغدغه ها و  تجربه حضورشان در جشنواره سخن گفتند:

امیدواریم عدالت رعایت شود

«بی خوابی» عنوان یکی از آثار خیابانی منتخب شرکت در این دوره جشنواره است که به کارگردانی  شیما پورسهم الدین از شیراز حضور دارد.

شیما پورسهم الدین، با بیان اینکه بی خوابی نمایشی است که بدون کلام، حرف خود را با زبان بدن می‌زند، گفت: «این نمایش اشاره به مردمانی دارد که در زمان های بحرانی خود را به خواب می زنند و در خواب غفلت می مانند و ازسوی دیگر اشاره به مردمی دارد که سر به دست آوردن آرامش دعوا دارند و می خواهند آرامشِ از دست رفته خود را از دیگری بدزدند.»

این کارگردان هنری، با اشاره به اینکه نمایش بی خوابی یک نمایش فیزیکال و مبتنی بر حرکات بدن است و تا حدودی یک پرفورمنس به حساب می‌آید و فاقد دیالوگ است، افزود: «تقریباً اکثر نمایش هایی که این روزها اجرا می شود وابسته به دیالوگ است و از مفهوم کلی هنر نمایش تا حدودی دور هستند.»

کارگردان نمایش بی خوابی گفت: «در نمایش بی خوابی سعی کردیم با تصویرسازی های متنوع و حرکات بدن، مفهوم کلی اثر را به مخاطب برسانیم و امیدوارم عدالت در جشنواره استانی تئاتر فارس اتفاق افتد و هنرمندان استان را دلزده و دلسرد از حضور در جشنواره نکنند.»

رفاقت برتر از رقابت

«مرگابن» عنوان یکی از آثار صحنه ای منتخب شرکت در این دوره جشنواره است که کاری از محمد امین خسروی خواه از شیراز است.

خسروی خواه، «مرگابن» را خلاصه ای از زندگی (سلنا) نقش اصلی داستان بیان کرد که دچار بیماری اسکیزوفرنی است و توهمات شنیداری و دیداری (سلنا) دارد که همین داستانی از درگیری او با عشق خیالی‌اش (روبن) می‌شود و ما نمایش را از دید توهمات ذهن او مشاهده می‌کنیم که به همین دلیل نمایش در دسته سورئال قرار می‌گیرد.

کارگردان نمایش «مرگابن» افزود: «برای من این جشنواره بیشتر از رقابت تا به امروز با توجه به حضور تمامی همکاران گرانقدرم رفاقت در بر داشته و و دوستی های ما را عمیق تر و محکم تر کرد.»

برگزاری ورکشاپ در سطح کیفی جشنواره موثر است

«عتیقه» عنوان یکی از آثار خیابانی منتخب شرکت در این دوره جشنواره است که کاری از امید سبیلی از آباده است.

امید سبیلی، در این نمایش، به روایت زنی می‌پردازد، که تمام زندگیش را به حراج گذاشته است و با ورود دخترش اتفاقاتی می‌افتد که مادر از حراج وسایل منزل پشیمان می‌شود، چرا که صندوقچه عتیقه‌ای در بین وسایل ماجرا را تغییر می‌دهد، پرداخته است.

کارگردان نمایش عتیقه، با بیان اینکه، امروزه تئاتر و یا نمایش باید در میان مردم باشد، گفت: «چه بسا که با رویکرد نمایش خیابانی و انتخاب کردن موضوع دفاع مقدس با نگاه اجتماعی تاثیر بیشتری بر مخاطبان خود بگذارد.»

او، برگزاری کلاس‌های ورکشاپ به صورت حرفه‌ای و انتخاب داوران متخصص را در سطح کیفی جشنواره، موثر دانست.




مطالب مرتبط

با اعلام آرای داوران:

سی و چهارمین جشنواره تئاتر استانی فارس برگزیدگان خود را معرفی کرد
با اعلام آرای داوران:

سی و چهارمین جشنواره تئاتر استانی فارس برگزیدگان خود را معرفی کرد

سی و چهارمین جشنواره تئاتر استانی فارس از ۲۱ تا ۲۷ آبان برگزار شد، در بخش تئاتر خیابانی اثر گروه نمایشی «بهمن» به عنوان اثر برگزیده معرفی شد. همچنین در بخش تئاتر صحنه‌ای گروه‌های نمایشی «ایلخونی»، گروه نمایش «تاوان»، گروه نمایش «یک ماه و سه روز و ۲۴ ساعت» و گروه نمایش ...

|

یک هفته جشنواره ، سه شب نقد و بررسی

ضیافت ده روزه هنرمندان نمایش فارس
یک هفته جشنواره ، سه شب نقد و بررسی

ضیافت ده روزه هنرمندان نمایش فارس

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس اعلام داشت: اهالی هنرهای نمایشی به مدت هفت روز در سی و چهارمین جشنواره تئاتر و نخستین دوره جشنواره تئاتر خیابانی استان فارس دور هم گرد آمدند و در ادامه شاهد برگزاری برنامه سه روزه شب های نقد و جشن کانون منتقدان خواهیم بود.

|

نظرات کاربران