در حال بارگذاری ...
بازیگران حاضر در جشنواره تئاتر استان فارس مطرح کردند

تئاتر خیابانی نیازمند حمایت جدی است

بازیگران دو نمایش خیابانی اجرا شده در نخستین روز از سی و چهارمین جشنواره تئاتر استانی فارس از دغدغه های هنری خود می‌گویند.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در فارس، سی و چهارمین جشنواره تئاتر استانی فارس از ۲۱ تا ۲۷ آبان به دبیری قاسم بی‌طرف، در حال برگزاری است.

در روز نخست این جشنواره، نمایش «بهمن» به کارگردانی سارا خیری و نمایش خیابانی «پدرها پسرهایشان را دوست دارند» در قالب سی و چهارمین جشنواره تئاتر استانی فارس به کارگردانی صمد علی مستفیظی اجرا شد.

گفت‌وگوی کوتاه ما با دو تن از بازیگران این نمایش ها را در ادامه بخوانید:

اجراهای خیابانی، بستر مناسبی برای فرهنگ سازی​

علیرضا داننده فرد، بازیگر نقش بهمن در نمایش خیابانی «بهمن» به کارگردانی سارا خیری در جشنواره تئاتر فارس است.

این بازیگر، شخصیت شهید بهمن گلبار نژاد از مفاخر ورزش و اسطوره های دفاع مقدس را عامل جذابیت پذیرش این نقش بیان کرد و گفت: «این شهید حتی وقتی جانباز شد، نقص جسمانی خویش را نپذیرفت، او الگویی است برای همگان تا بفهمند نباید هیچوقت شکست را پذیرفت و تسلیم شد.»

داننده فرد با یادآوری جایگاه بلند یاد و خاطره شهدا و خانواده های ایشان افزود: «در خیلی از لحظاتی که مشغول تمرین این نقش بودم، حضور او را احساس می‌کردم و کمک او باعث می شد بهتر بتوانم تمرین و نقش را اجرا کنم، رابطه دوستانه‌ای بین ما شکل گرفت، رابطه ای که فیزیکال نبود اما وجود داشت و بسیار شیرین بود.»

این بازیگر تئاتر در پایان گفت: «جشنواره، فضایی شاد و دوستانه است، اما متاسفانه بیشتر حالت رقابتی دارد و گاهی بر روابط دوستانه تاثیر می گذارد. توقع دارم مسئولین شهری مخصوصا برای تئاترهای خیابانی، اهمیت بیشتری قائل شوند چرا که اجراهای خیابانی، بستر مناسبی برای فرهنگ سازی در تمام زمینه ها هستند، نگاهی ویژه به جشنواره مخصوصا از جهت امرار معاش هنرمندان، داشته باشند تا آنان به هنگام جشنواره دغدغه مالی نداشته و این امر را صرفا از طریق اجراهای عموم به انجام برسانند.»

جشنواره‌ها باید فرصت آموزش باشد

شبنم صمدی، بازیگر نقش تهمینه در نمایش خیابانی « پدرها پسرهایشان را دوست دارند» به کارگردانی علی مستفیضی در جشنواره تئاتر فارس است.

بازیگر نمایش پدرها پسرهایشان را دوست دارند، با بیان اینکه معمولا برای انتخاب نقش پیشنهادی تحقیق می‌کند، گفت: «قبل از اینکه تئاتری را برای بازی انتخاب کنم، مدتی را با آن نقش زندگی می‌کنم و جذابیت خوبی برای من دارد، چراکه فرصتی دوباره برای زندگی در قالب دیگری به من می‌دهد.»

شبنم صمدی با گلایه از سلیقه ای بودن اغلب جشنواره ها، افزود: «کاش در این گونه رویدادها، فرصت آموزشی صورت می گرفت، خصوصا برای ما که از شهرستان‌های کوچک در این جشنواره ها حضور می یابیم، فرصت و امکان آموزش های کافی در شهرهایمان وجود ندارد، از نظر من جشنواره دانشگاه است، اگر این امکان فراهم می‌شد، برای امثال ما خیلی مفیدتر بود.»




مطالب مرتبط

با اعلام آرای داوران:

سی و چهارمین جشنواره تئاتر استانی فارس برگزیدگان خود را معرفی کرد
با اعلام آرای داوران:

سی و چهارمین جشنواره تئاتر استانی فارس برگزیدگان خود را معرفی کرد

سی و چهارمین جشنواره تئاتر استانی فارس از ۲۱ تا ۲۷ آبان برگزار شد، در بخش تئاتر خیابانی اثر گروه نمایشی «بهمن» به عنوان اثر برگزیده معرفی شد. همچنین در بخش تئاتر صحنه‌ای گروه‌های نمایشی «ایلخونی»، گروه نمایش «تاوان»، گروه نمایش «یک ماه و سه روز و ۲۴ ساعت» و گروه نمایش ...

|

یک هفته جشنواره ، سه شب نقد و بررسی

ضیافت ده روزه هنرمندان نمایش فارس
یک هفته جشنواره ، سه شب نقد و بررسی

ضیافت ده روزه هنرمندان نمایش فارس

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس اعلام داشت: اهالی هنرهای نمایشی به مدت هفت روز در سی و چهارمین جشنواره تئاتر و نخستین دوره جشنواره تئاتر خیابانی استان فارس دور هم گرد آمدند و در ادامه شاهد برگزاری برنامه سه روزه شب های نقد و جشن کانون منتقدان خواهیم بود.

|

نظرات کاربران