در حال بارگذاری ...

قاسم امین بیطرف دبیر سی و چهارمین جشنواره تئاتر استانی فارس شد

با حضور حمیدرضا قانعی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در نشست شورای سیاستگزاری جشنواره تئاتر استانی فارس، قاسم امین بیطرف به عنوان دبیر سی و چهارمین دوره جشنواره تئاتر استان فارس معرفی شد.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در فارس، در نشست شورای سیاستگزاری جشنواره تئاتر استانی فارس که با حضور حمیدرضا قانعی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس تشکیل شد، قاسم امین بیطرف به عنوان دبیر جشنواره تئاتر استان فارس معرفی شد و در ادامه انتخاب افراد هیئت بازبینی و داوران جشنواره، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این نشست، امین بیطرف، دبیر جشنواره تئاتر استان فارس از انتشار فراخوان این جشنواره، خبر داد و گفت: «جشنواره تئاتر استانی، به عنوان با سابقه ترین و مهم‌ترین رویداد تئاتری استان‌ها، بستر مهمی برای رشد و توسعه تئاتر، با توجه به شاخصه های ملی، قومی، منطقه ای و جغرافیایی است. برگزاری این جشنواره بر تداوم و تثبیت این بستر، ارتقای تولیدات سالانه هنرمندان تئاتر استان و همگرایی بیش از پیش اهالی هنر تأکید دارد.»

او، توجه به موضوعاتی همچون امید اجتماعی، ارتقای نهاد خانواده، همگرایی ملی، ارزش‌های انسانی، اسلامی، آرمان‌های انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و توجه به شعار سال را مورد تاکید در این دوره از جشنواره خواند و افزود: «در صورت لزوم، بهره‌گیری از تجربه موفق برگزاری جشنواره، با استفاده از ظرفیت های فضای مجازی در سال‌های گذشته، می‌تواند در کیفیت برگزاری و گسترش مخاطبان جشنواره در سال 1402 مفید واقع شود.»

بیطرف اولویت پذیرش آثار توسط هیأت انتخاب جشنواره در دو بخش صحنه ای و خیابانی را با نمایش‌هایی اعلام کرد که با توجه به موضوعات و مسائل منطقه و استان با چشم انداز جهانی و بهره‌گیری از شیوه‌ها، شگردها و جریان‌های روز تئاتر جهان پرداخته و تولید شده باشند و گفت: «طرح وایده (ویژه بخش تئاتر خیابانی) و متون اقتباسی منوط به ذکر دقیق مشخصات صاحب اصلی اثر، نوع اقتباس و با اخذ مجوز از نویسنده، ایده‌پرداز (ویژه بخش تئاتر خیابانی)، مترجم یا ناشر به صورتی که حقوق صاحب اثر حفظ شود، می‌تواند در بخش رقابتی جشنواره حضور داشته باشد. در صورت رعایت نشدن این مهم، مسئولیت حقوقی مترتبه در درجه اول متوجه نویسنده نمایشنامه و یا ایده پرداز (ویژه بخش تئاتر خیابانی) و کارگردان و سپس هیئت انتخاب و دبیرخانه جشنواره استان خواهد بود و حتی در صورت انتخاب اثر برای حضور در جشنواره منطقه‌ای و بین المللی تئاتر فجر، ستاد جشنواره فجر می تواند اثر را در هر مرحله‌ای حذف کند.»

دبیر جشنواره تئاتر استان فارس با اشاره به اینکه آثار بخش رقابتی، صرفاً به آثار، نمایشنامه‌ها و طرح و ایده‌های (ویژه بخش تئاتر خیابانی) ایرانی اختصاص دارد؛ هرچند حضور گونه‌های مختلف نمایشی از جمله فیزیکال، آیینی‌سنتی، محیطی، هنرهای اجرایی بینارشته‌ای، خارج از صحنه و شورایی، میدانی، تئاتر در فضای باز و… بلامانع است، اضافه کرد: برای شرکت در جشنواره تئاتر استانی سال 1402، ارائه مجوز کتبی نویسنده، ایده پرداز (ویژه بخش تئاتر خیابانی)، مترجم یا ناشر، از سوی کارگردان و گروه متقاضی، به دبیرخانه جشنواره استان الزامی است. مسئولیت پذیرش آثارِ بدون کسب مجوزِ نویسنده، ایده پرداز (ویژه بخش تئاتر خیابانی)، مترجم یا ناشر، به عهده شورای صدور پروانه نمایش شهرستان، استان (با توجه به اجرای عمومی آثار) و دبیرخانه جشنواره است و حفظ حقوق معنوی نویسنده و ایده پرداز (ویژه بخش تئاتر خیابانی) یا مترجم، در اقلام تبلیغاتی نمایش ها الزامی است.

این هنرمند عرصه نمایش، اختصاص بخش رقابتی جشنواره تئاتر استانی را به آثار نمایشی تولید شده‌ی “هنرمندان استان “که اجرای عمومی آنها به انجام رسیده باشد، اعلام کرد و گفت: «گروه هایی می توانند در جشنواره استانی حضور داشته باشند که در فاصله زمانی اتمام جشنواره استانی 1401 تا دو هفته پیش از شروع جشنواره استانی 1402، اثر آن ها در بخش تئاتر صحنه‌ای، حداقل 5 نوبت در شهرهای کوچک و 10 نوبت در کلان‌شهرها و در بخش تئاتر خیابانی حداقل 6 نوبت در شهرهای کوچک و 12 نوبت در کلان‌شهرها به اجرای عمومی رسیده و تنها ملاک تأیید اجرای عمومی آثار نمایشی برای شرکت در جشنواره تئاتر استانی و نیز حضور در جشنواره منطقه‌ای و بین المللی تئاتر فجر، درج اطلاعات آثار نمایشی، در بازه زمانی اجرا، در درگاه جامع سایت ایران تئاتر با ذکر تاریخ اجرای‌ عمومی اثر است؛ بنابراین، در تهیه و گزارش اجراهای عمومی، لازم است مؤلفه ها و مشخصات کامل آثار در پورتال های استانی ثبت شود.»

دبیر جشنواره تئاتر استان فارس، دیگر شرایط وضوابط مربوط به آثار و تقاضای حضور را این گونه تشریح کرد:

در صورت مغایرت اطلاعات مندرج در درگاه استانی، در هر مرحله‌ای از برگزاری، امکان حذف گروه نمایشی مورد نظر از فرایند جشنواره وجود خواهد داشت.

هرکارگردان مختار است از طریق یکی از روش های زیر، متقاضی حضور در جشنواره بین المللی تئاتر فجر باشد؛ اما جشنواره تئاتر فجر فقط میزبان یک اثر از هر کارگردان خواهد بود.

از طریق جشنواره استانی، حضور در فرایند انتخاب نهایی برگزیدگان جشنواره های استانی، منطقه ای و انتخاب برای جشنواره بین المللی تئاتر فجر

تقاضای مستقیم برای حضور در یکی از بخش های مختلف خیابانی و صحنه ای جشنواره بین المللی تئاتر فجر با توجه به فراخوان چهل و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر (که متعاقباً از سوی دبیرخانه فجر اعلام خواهد شد.)

با همکاری درگاه جامع تئاتر استانی، فرایند ثبت نام برای حضور در جشنواره، از طریق این درگاه انجام خواهد شد.

همه‌ی گروه های نمایشیِ متقاضی، لازم است فرم درخواست شرکت در جشنواره (فرم شماره 1) را در درگاه استانی تکمیل کنند.(از پذیرش فیزیکی درخواست ها پرهیز شود.)

فرم شماره1، ملاک برنامه ریزی‌های آتی خواهد بود.

پس از اتمام جشنواره تئاتر استانی، تغییر در نام نمایش یا بازیگران و عوامل باید از طریق مکاتبه اداره کل استان با اداره کل هنرهای نمایشی انجام شود.

شیوه بازبینی و انتخاب آثار:

1: انتخاب آثار راه یافته به جشنواره از طریق دیدن فیلم آثار صورت می‌پذیرد؛ بنابراین ارسال سه نسخه لوح فشرده از اجرای عموم نمایش به دبیرخانه جشنواره الزامی است.

2: گروه‌های نمایشی در حین اجراهای عمومی باید اثر خود را ضبط کنند و سپس فیلم نمایش را به دبیرخانه جشنواره تئاتر استان تحویل دهند.

3: ضبط نمایش باید با یک دوربین و به صورت ثابت انجام شود.

 نکات قابل توجه درباره ضبط تصویری آثار نمایشی

1: با هدف بالا بردن سطح کیفی ضبط آثار، فایلی تحت عنوان “راهنمای تصویربرداری، صدابرداری و تدوین فیلم نمایش” در صفحه اصلی ایران¬تئاتر و پورتال‌های استانی بارگذاری شده است.

2: به صدابرداری اثر توجه ویژه شود؛ برای مثال موسیقی یا افکت، پائین‌تر از سطح صوتی دیالوگ‎ها باشد.

3: برای ارسال فیلم تئاتر روی DVD یا فلش مموری، پیشنهاد می¬شود از فرمتMP4 استفاده شود تا هم در دستگاه¬های خانگی و هم در رایانه قابل مشاهده باشد.

4: در تصویربرداری با یک دوربین، مونتاژ انجام نشود و نمایش در یک برداشت ضبط شود تا منعکس‌کننده رویداد کامل اجرای نمایش روی صحنه باشد.

 اولویت های موضوعی جشنواره

انتخاب موضوع و مضامین آزاد است؛ اما آثاری با موضوعات زیر از محورهای مورد تاکید و حمایت ویژه جشنواره خواهند بود:

1) موضوعات مرتبط با شعار سال 1402 (سال مهار تورم و رشد تولید)

2) ترویج فرهنگ اهل بیت علیهم السلام

3) ترویج فرهنگ ایثار و مقاومت

4) پرداختن به شخصیت‌ها و مفاخر استانی

5) استفاده از بسترهای فرهنگی، هنری، اجتماعی، تاریخی، ادبی، اقتصادی، سیاسی

6) آداب و رسوم و سنت‌ها در جهت رشد و توسعه تئاتر در استان»

او با ذکر اینکه هرچند ارسال فیلم با کیفیت بهتر، توصیه می شود، افزود: «کیفیت صدا و تصــــــویر فیلم‌ها، با توجه به شرایط موجود، ملاک انتخاب و داوری نخواهد بود؛ بلکه توجه به مسائل فنی آثار نمایشـی مد نظر و مورد تاکید خواهد بود و چنانچه در هر مرحله از انتخاب آثار، مغایرتی با بندهای یادشده اثبات شود، دبیرخانه جشنواره گروه نمایشـــــی را از حضـــــور در جشــــــنواره‌های استانی و فجر باز خواهد داشت. تصمیم‌گیری برای موارد پیش‌بینی نشده بر عهده دبیر جشنواره و شورای سیاست‌گذاری خواهد بود.»

 

 مهلت ارسال فیلم ۵ آبان  1402 ، بازبینی اولیه (فیلم آثار) ۶ آبان ماه 1402، اعلام نـتایج اولیه ۱۲ آبان ماه 1402، زمان برگزاری جشنواره 20 تا 27 آبان ماه 1402 و اختتامیه 27 آبان ماه 1402 خواهد بود.

 آدرس پســـــــتی و شماره تماس دبیرخانه اداره کل فرهنگ وارشــاد اســلامی فارس انجمن هنرهای نمایشـــــــی استان فارس، شیراز، چهارراه حافظیه، تالار حافظ و با شــــــــــماره تمــــاس: 07132281071 شـــــــماره همــــراه: 09031794665 است.




مطالب مرتبط

با اعلام آرای داوران:

سی و چهارمین جشنواره تئاتر استانی فارس برگزیدگان خود را معرفی کرد
با اعلام آرای داوران:

سی و چهارمین جشنواره تئاتر استانی فارس برگزیدگان خود را معرفی کرد

سی و چهارمین جشنواره تئاتر استانی فارس از ۲۱ تا ۲۷ آبان برگزار شد، در بخش تئاتر خیابانی اثر گروه نمایشی «بهمن» به عنوان اثر برگزیده معرفی شد. همچنین در بخش تئاتر صحنه‌ای گروه‌های نمایشی «ایلخونی»، گروه نمایش «تاوان»، گروه نمایش «یک ماه و سه روز و ۲۴ ساعت» و گروه نمایش ...

|

یک هفته جشنواره ، سه شب نقد و بررسی

ضیافت ده روزه هنرمندان نمایش فارس
یک هفته جشنواره ، سه شب نقد و بررسی

ضیافت ده روزه هنرمندان نمایش فارس

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس اعلام داشت: اهالی هنرهای نمایشی به مدت هفت روز در سی و چهارمین جشنواره تئاتر و نخستین دوره جشنواره تئاتر خیابانی استان فارس دور هم گرد آمدند و در ادامه شاهد برگزاری برنامه سه روزه شب های نقد و جشن کانون منتقدان خواهیم بود.

|

نظرات کاربران