در حال بارگذاری ...
بررسی موانع و مشکلات تئاتر معلولان:

تئاتر معلولین در انتظار جایگاه حقیقی

هانیه حسن پور ، نویسنده و کارگردان تئاتر که سالها در زمینه تئاتر معلولین فعالیت جدی دارد در یادداشتی به بررسی زمینه های هنری تئاتر معلولان پرداخته است.

هانیه حسن پور؛ عرصه هنر بستر تبدیل اراده به عمل است و می‌توان با استفاده از ابزار هنر خودباوری و دیگر باوری را توسعه بخشید،در هنر درمانی افراد دارای معلولیت می توانند در بخش هنرهای نمایشی، هنر نمایش و تئاتر را به نمایش بگذارند و توانمندی‌های خود را به جامعه عرضه کنند.

با استفاده از توانمندی هنرمندان در عرصه‌های تجسمی و نمایشی می‌توان برای اعتلای جامعه گام برداشت و برگ برنده‌ای در اختیار داشت تا ارتباط هنرمند و جامعه را توسعه بخشید.

هنر ابزار مهمی برای خودباوری افراد است و افرادی که دارای معلولیت هستند می‌توانند با حضور در رشته‌های مختلف هنری به خودباوری لازم‌ برسند چرا که خودباوری در فرد و همچنین باور خانواده و اجتماع از افراد دارای معلولیت توسط هنر امکان پذیر می‌شود و عرصه هنر، اراده را به عمل تبدیل می‌کند.

 با استفاده از هنر، فرد دارای معلولیت می‌تواند وارد جامعه شود بنابر این الحاق اجتماعی را می توان انجام داد و افراد را هم به توانمندی اقتصادی رساند، هنر نمایش در ایجاد ارتباطی هماهنگ، تأثیرگذار، متقابل و پویا در جهت توانمندسازی افراد دارای معلولیت و گسترش همکاری‌های مشترک و خلاق نقش موثری دارد.

در استان فارس با برگزاری جشنواره تئاتر استانی معلولین به حفظ و تقویت اراده معلولین کمک شایانی خواهد شد که متاسفانه بدون تخصیص بودجه مناسب امکان پذیر نیست.

استعداد در جامعه معلولان بسیار بالاست و برای علمی کردن جشنواره باید آموزش و پشتیبانی در دستور کار قرار گیرد که نیاز اصلی و مبرم‌ جشنواره افزایش توانمندی هاست...

 باید روش‌های جدید هنرهای نمایشی را فشرده و به مرورزمان به افراد دارای معلولیت انتقال داد تا با استفاده از سبک‌ها و روش‌های به‌روز و جدید شاهد ارتقای هنرهای نمایشی افراد دارای معلولیت باشیم.باید با برنامه‌ریزی، استانداردها را بر اساس نیاز وارد فعالیت‌های هنری افراد دارای معلولیت کنیم تا شاهد توسعه و پیشرفت بیشتر در این عرصه باشیم.برای ارتقای جشنواره تئاتر معلولان باید نگاه علمی به این جشنواره شود و توجه به آموزش در دستور کار قرار گیرد و کلاس‌های منظم آموزشی در راستای ارتقای سطح کیفی هنرهای نمایشی جامعه‌ معلولین برگزار شود.استعداد در جامعه معلولان بسیار بالاست و برای علمی کردن جشنواره باید آموزش و پشتیبانی در دستور کار قرار گیرد که نیاز اصلی و مبرم‌ جشنواره افزایش توانمندی‌هاست.استعداد دربخش هنر های نمایشی و موسیقی از جامعه‌ معلولان بسیار است و جای کار فراوانی وجود دارد، باید با شناسایی و آموزش این استعدادها ظرفیت های بالقوه‌ جامعه‌ معلولان را به بالفعل تبدیل کرد.

امروزه نگاه مثبتی در جامعه در خصوص معلولان و افرادی که از نظر ذهنی و یا جسمی کمبودهای دارند، وجود ندارد و این دیدگاه باید از بین برود تا معلولان بتوانند مانند سایر انسان ها در جامعه حضور یابند تا ضمن حفظ تمام ارزش های انسانی برای این قشر بتوانند به فعالیت های اجتماعی خود نیز ادامه دهند و جشنواره تائتر معلولان این فرصت ارزشمند برای آنان ایجاد کرده است تا از این طریق بتوانند خواسته ها و نیازهای خود را به مخاطبان بیان کنند.

در واقع هدف معلولان از اجرای تئاتر شرح زندگی آنها ازجمله مشکلات رفت و آمد، عدم توجه مسئولان و دیدگاه ناخوشایند جامعه به آنان است و جشنواره استانی تئاتر معلولان اکنون این فرصت را برای آنان میکند تا با ایفای نقش، استعدادها و توانمندی های خود را به جامعه نشان دهند.برگزاری جشنواره معلولین این فرصت را برای این قشار از تا با اجرای تئاتر، در واقع حضور خود را در جامعه به مسئولان گوشزد کنند و در واقع هدف از ایجاد فعالیت های هنری از جمله موسیقی و تئاتر برای معلولان اینست که بتوانند با اجرای تئاتر، خلاقیت های ذهنی، افزایش حس اعتماد به نفس و خلاقیت را کسب کنند تا با تقویت آن بتوانند استعداد های خود را در رشته ها و هنرهای مختلف شکوفا کنند.

جشنواره تئاتر معلولان میتواند با افزایش رقابت، توانمندی هنرمندان دارای معلولیت را افزایش دهد و با افزایش تعداد گروه‌های نمایشی و تولید محتوا، رقابت‌پذیری نیز در این قشر افزایش خواهد یافت.

 

 

 




مطالب مرتبط

لزوم تاسیس انجمن هنرهای نمایشی تئاتر معلولین

لزوم تاسیس انجمن هنرهای نمایشی تئاتر معلولین

هنرمندان معلول از جمله بازیگران،کارگردانان، نوازنده‌ها و طراح‌های عزیز و محترم با همکاری یکدیگر، زیباترین تصویر را روی صحنه تئاتر به نمایش در می‌آورند و صحنه تئاتر را به بستر بهتر زیستن تبدیل می‌کنند.

|

نظرات کاربران