در حال بارگذاری ...
طراح نور و بازیگر تئاتر شیراز:

سعید نظری: با ارائه آثار پر محتوا تماشاگر را به سالن دعوت کنیم

سعید نظری بازیگر و طراح نور تئاتر که این روزها با نمایش اسب قاتلین در تماشاخانه استاد لایق شیراز میزبان علاقه‌مندان است می‌گوید تئاتر چند سالی است که در سبد فرهنگی خانواده‌ها قرارگرفته. با توجه به شرایط اقتصادی و جو حاکم بر جامعه نمی‌توان از عدم حضور هنرمند و هنردوست در کنار یکدیگر گله کرد، ولی می‌توان با ارائه آثار مناسب که حرفی در محتوای خود دارند مخاطبین را به سالن‌های تئاتر دعوت کرد.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در فارس، سعید نظری که بیشتر او را به‌عنوان کارگردان و بازیگر آثار نمایش خیابانی می‌شناسیم در کارش را نزد استاد ابوالقاسم پور شکیبایی و استاد هودی در شیراز شروع کرده‌است. در ابتدا فقط در حیطه بازیگری مشغول بود و با کمک اساتیدی چون ایرج صغیری، زنده‌یاد امین تارخ و سیروس شاملو علاوه بر بازیگری در کارگردانی و طراحی نیز فعالیت خود را ادامه داد. طراحی نور و صحنه را به‌طور تخصصی و علمی چند سال قبل در تهران با نمایشنامه گل‌های آفتاب‌گردان آغاز کرد و در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر یک‌بار کاندیدای طراحی صحنه و یک‌بار کاندیدای طراحی نور شده است.

«اسب قاتلین» که در چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر مورد توجه ویژه قرار گرفت، این روزها در تماشاخانه لایق شیراز روی صحنه است؛ به همین بهانه با سعید نظری طراح نور و صحنه و بازیگر  این نمایش، گفت‌وگو کرده‌ایم که می‌خوانید.

سعید نظری در خصوص طراحی نور و بازی در نمایش اسب قاتلین گفت: «در نمایش اسب قاتلین علاوه بر طراحی نور بازیگر نقش مباشر هم هستم، مباشر شخصیتی است که دارای قدرت نظامی‌گری بوده و امور بیرونی عمارت اربابی را انجام می‌دهد، شخصیت‌پردازی مباشر با توجه به جامعه و تحلیل‌های مدنظر انجام شد و به دلیل نوع خاص گریم و لباس سعی کردم که از درشت‌نمایی پرهیز کنم.»

این هنرمند تئاتر در مورد طراحی نور این نمایش توضیح داد: «طراحی نور اسب قاتلین با توجه به تفکرات و علاقه‌مندی کارگردان بر اساس تکنیک سایه سازی انجام‌شده، سعی شده با استفاده از روش‌های نوین فضایی شبه سینمایی هم ایجاد شود، چراکه در ترکیب سبک سورئال و اکسپرسیونیسم نشانه‌گذاری و تنوع بصری با خطوط بلند و رنگ‌بندی بسیار مهم هست ولی مخاطب نباید متوجه تغییرات به‌صورت فاحش بشود و برایش قابل حدس نباشد.»

نظری در خاتمه بابیان اینکه تئاتر به‌عنوان رکنی تأثیرگذار می‌تواند تأثیری اساسی بر زیست جامعه داشته باشد افزود: «تئاتر چند سالی است که در سبد فرهنگی خانواده‌ها قرارگرفته و اقشار مختلف جامعه به‌خصوص نسل جوان علاقه خاصی به دیدن تئاتر و گفت‌وگو راجع به مسائل پیرامون آن دارند. با توجه به شرایط اقتصادی و جو حاکم بر جامعه نمی‌توان از عدم حضور هنرمند و هنردوست در کنار یکدیگر گله کرد، ولی می‌توان با ارائه آثار مناسب که حرفی در محتوای خود دارند مخاطبین را به سالن‌های تئاتر دعوت کرد. چون زندگی تئاتر و هنرمندان تئاتر فقط با حضور مخاطب در سالن‌های تئاتر امکان‌پذیر است و حمایت های دولتی و غیردولتی در حد قابل قبولی نیست.» 

 




مطالب مرتبط

«اتاق سرهنگ» در سپیدان به صحنه رفت

«اتاق سرهنگ» در سپیدان به صحنه رفت

اتاق سرهنگ کاری از گروه هنرهای نمایشی کاما به نویسندگی، تهیه کنندگی و کارگردانی اسماعیل راد در سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان سپیدان از ۱۲ بهمن ماه الی ۲۲ بهمن ماه به صحنه رفت.

|

نظرات کاربران