گفتوگو با عباس چهلتنان، هنرمندِ پیشکسوت تعزیه شیراز
حسینیه قوام را به محل اجرای تعزیه اختصاص دهید
عباس چهلتنان، هنرمند پیشکسوتِ استان فارس، پیشنهاد میکند ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، میراث فرهنگی و شهرداری شیراز، برای گسترش و رشد تعزیه، باید با هم همکاری کنند و در گام اول، حسینیه قوام را به محل اجرای تعزیه اختصاص دهند.
به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از فارس، هنرهای نمایشی در شیراز قدمتی دیرینه دارد و هنرمندان مطرحی نیز در این شهر تربیت و به سطوح ملی معرفی شدهاند. تعزیه به عنوان یکی از انواع هنرهای نمایشی نیز در شیراز همواره مورد توجه بوده است و هنرمندان مطرحی در این ژانر سعی در تبلیغ دین و تبیین مفاهیم دینی داشتهاند.
گروه تئاتر پویا، یکی از قدیمیترین گروههای نمایشی استان فارس است که علاوه بر تولید آثار تئاتری متعدد، همهساله یک نمایش مذهبی را هم به مناسبت ایام محرم روی صحنه میبرد.
عباس چهلتنان، سرپرست این گروه تئاتری، تعزیه را میراثی ناملموس ارزیابی میکند که از سوی ادارهکل میراث فرهنگی استان فارس فراموش شده است. او با اشاره به اینکه از دیرباز تعزیه علاوه بر داخل، در خارج کشور هم مورد توجه قرار گرفته بوده است، میگوید: «هنرمندان بزرگی همانند گروتفسکی و پیتر بروک، تعزیه را سرشار از نمادهای تأثیرگذار دانستهاند و از آن بهره بردهاند.»
او با بیان اینکه در تعزیه و تئاتر دینی، یک تشت آب در نظر مخاطب به رود فرات بدل میشود، ادامه میدهد: «در این شیوه اجرایی، بازیگران و نقش خوانان در مقابل چشم مخاطب به هیئت نقش درمیآیند و هر نشانهای به نمادی بزرگ بدل میشود.»
چهلتنان با اشاره به اینکه تعزیه و تئاتر دینی میتواند در یک اجرای خلاقانه، تأثیری بهمراتب مؤثرتر از دیگر ابزار تبلیغی بر مخاطب بگذارد، میگوید: «از زمان شکلگیری تعزیه و نمایشهای دینی تاکنون، گروههای تئاتری، با روایتی هنرمندانه از واقعه کربلا و روایات عاشورا به حفظ و اشاعه این هنر و ماندگاری واقعه کربلا در ذهن و یاد مردم یاری رساندهاند.»
سرپرست گروه تئاتر پویا با گلایه از اینکه حمایتی جدی از تئاتر دینی صورت نمیگیرد، میافزاید: «تعزیه و تئاتر دینی، اگر دارای تکیه یا سالنی مناسب و در شأن مردم شیراز بشود، علاوه بر اینکه در آشنایی نسلهای جدید با مضامین دینی تأثیرگذار خواهد بود، بهعنوان یکی جاذبه فرهنگی علاوه بر فرهنگسازی، در زمینهٔ گردشگری هم میتواند مؤثر باشد.»
او با بیان اینکه عدمحمایتها، دلسردی هنرمندان را در این زمینه در پی داشته است، هشدار میدهد: «وقتی هنرمندان تئاتر دینی و تعزیه، خود را تنها احساس کنند، بهمرور دچار دلسردی میشوند و از این فعالیت فاصله میگیرند.»
عباس چهلتنان درباره ضرورت تشکیل ستادی برای حفظ و اشاعه تئاتر دینی و تعزیه، میگوید: «بهترین اتفاق این است که در اولین قدم، رؤسا و مسئولین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی با همراهی میراث فرهنگی و شهرداری شیراز، مکانی را همانند حسینیه قوام، به این مهم اختصاص دهند و با برگزاری سلسله نشستهایی با هنرمندان در طول سال در جریان فعالیتها قرار بگیرند. در این صورت، همچنین میتوان با نفوذ خرافات در تعزیهخوانیها مقابله کرد و جلوی شبهافکنی در اصول مذهبی در قالب هنر تعزیه را هم گرفت.»