در حال بارگذاری ...
نوید جعفری کارگردان و بازیگر تئاتر :

فرهنگ‌سازی و اندیشه‌ورزی بزرگترین تاثیر تئاتر روی مخاطبان است

نائب رئیس انجمن هنرهای نمایشی فارس معتقد است، بزرگترین تاثیری که تئاتر طی این سال‌ها داشته در خصوص فرهنگ‌سازی و اندیشه‌ورزی است که مخاطبان را به فکر کردن دعوت می‌کند.

به گزارش تئاتر فارس به نقل از  سرویس فرهنگی اجتماعی شیرازه، تئاتر یا نمایش در ایران، پیشینه‌ای طولانی دارد تا جایی که پس زمینه تئاتر در ایران به دوران باستان برمی‌گردد و بعدتر سبک‌های ویژه نمایشی ایرانی مانند تعزیه، روحوضی، خیمه‌شب‌بازی و سیاه‌بازی شکل گرفتند، تئاتر مدرن در زمان قاجاریان پا گرفت، امروزه تئاتر در ایران بسیار پیشرو است.

نوید جعفری نائب رئیس انجمن هنرهای نمایشی فارس در گفتگو اختصاصی با خبرنگار این رسانه، با بیان اینکه آیین‌های نمایشی در تمام کشورهای دنیا قدمت بسیاری دارند و بسته به آداب و رسوم هر کشور هم متفاوت است، گفت: آنچه ما از پیشینه این آیین‌ها در کشور خود سراغ داریم قدمت چند هزار ساله دارد، آیین های نمایشی که با توجه به گستردگی اقوام ایرانی در هر منطقه به شکل و شمایلی مربوط به جغرافیا و زیست مردم همان منطقه انجام می‌شد، بعد از ورود اسلام به کشورمان نیز نمایش‌هایی اجرا شد که آمیخته با عقیده ها و دیدگاه های مذهبی مردم ما است.

این مدرس تئاتر افزود: شاخص‌ترین آن را می توان در هنر شبیه‌خوانی و تعزیه مشاهده کنیم که به عنوان یک هنر ملی هم به ثبت رسیده است و همچنان در کل کشور به شکل های مختلف شاهد اجرای آن هستیم.

وی با اشاره به اینکه هنرهای نمایشی شاخه های مختلفی دارد، اظهار کرد: تئاتر همان شکل نوین نمایش است که کلاسه بندی شده و شاید بهتر است که بگوییم نمایش چیزی است که سینه به سینه از گذشتگان تا به امروز رسیده، مثل هنر سیاه بازی، مثل شبیه خوانی و تعزیه، یا نمایش های عروسک خیمه شب بازی که یکی از اصلی‌ترین آن را در عروسک های خیمه شب بازی جی جی بی جی دیده‌ایم

سمت‌ها در تشکیلات تئاتر تعریف شده است

جعفری ادامه داد: تئاتر هم که بعدا وارد شد، خود دارای شاکله‌ای است که از یک نمایشنامه و متن شروع می‌شود و دارای یک سیستم تشکیلاتی است که سمت‌ها در آن تعریف شده‌اند، به طور مثال نویسنده که متن را می نویسد، کارگردان که مدیریت اجرا را بر عهده دارد، بازیگران که نقش‌ها را ایفا می‌کنند، طراح صحنه، طراح گریم، طراح لباس و... همه دست به دست هم می‌دهند تا یک اثر نمایشی را از روی صفحات نمایشی بر روی صحنه ببرند.

کارگردان و مدرس تئاتر، افزود: علاوه بر نمایش هایی که بر روی صحنه اجرا می‌شوند و ما به اسم نمایش یا تئاتر صحنه‌ای می‌بینیم، تئاتر عروسکی داریم، همچنین تئاتر یا نمایش خیابانی که در محل تجمع مردم و خارج از سالن‌های نمایش اجرا می‌شود.

جعفری معتقد است، بزرگترین تاثیری که تئاتر طی این سالها داشته در خصوص فرهنگ‌سازی و اندیشه‌ورزی است که مخاطبان را به فکر کردن دعوت می‌کند.

چراغ تئاتر با برگزاری نمایش‌های آنلاین روشن ماند

وی در خصوص مشکلات این هنرمندان ، اظهار کرد: انجمن نمایش دوره قبل با مشکلات بسیاری مواجه بود چون یک سال از دوران 2ساله آن در زمان کرونا سپری شد و فعالیت‌های آن به نحو چشمگیری کاهش پیدا کرد، اما همکاران ما در انجمن نمایش سعی کردند با تمام کمبودها و مشکلات چراغ تئاتر خاموش نشود به همین منظور به سمت برگزاری نمایش‌های آنلاین حرکت کردند، همچنین برگزاری چندین دوره های آموزشی و اقدامات بسیاری انجام شد.

نائب رئیس انجمن هنرهای نمایشی فارس در خصوص برنامه های پیش روی انجمن عنوان کرد: برنامه انجمن نمایش برای سال جدید ادامه همان فعالیت‌های قبلی است و در حال تلاش هستیم به گونه ای برنامه ریزی کنیم که از خرد جمعی تمام اهالی تئاتر فارس برای برنامه ریزی بهتر استفاده کنیم، همچنین بتوانیم از نهادها و بخش های مختلف جذب کمک کنیم تا حمایت آنان را دریافت کنیم.

جعفری با تاکید بر اینکه برگزاری کلاسهای آموزشی که یکی از اصلی ترین شاخصه های کارکردی انجمن نمایش است مهم ترین هدف ما است، گفت: حمایت از هنرمندان تئاتر و راه اندازی سایت تخصصی تئاتر از دیگر برنامه های پیش رو است.

وی با اشاره به دیگر مشکلات انجمن نمایش فارس، اظهارکرد: پیش از کرونا انجمن نمایش با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کرد که شامل مشکلات اقتصادی، سخت افزاری می‌باشد، که آنها را همواره در مصاحبه‌های گوناگون مطرح کردیم اما متاسفانه بخش زیادی از آن هیچ گاه محقق نشده است.

نیازمند حمایت نمایندگان مردم در شورای شهر و مجلس هستیم

جعفری تصریح کرد: می طلبد هم نمایندگان مردم در شورای‌شهر و هم نمایندگان مجلس اسلامی حمایت کنند تا این مشکلات به حداقل برسد.

وی با بیان اینکه طی چهار ساله گذشته تنها دوره ای بود که شهرداری و شورای شهر شیراز از فعالیت‌های فرهنگی و هنری حمایت کرده که قدردان آنها باشیم، افزود: باید تاکید کنم که تنها متولی فرهنگ و هنر اداره ارشاد نیست بلکه هر کسی به نوبه خود حتی مردم در این خصوص مسئول هستند، چون یک نمایش نامه ده دقیقه‌ای خیابانی در راستای فرهنگ سازی می تواند بسیار موثر باشد.

به گزارش «شیرازه»؛ با پیشنهاد انستیتو بین‌المللی تئاتر در سال ۱۹۶۱، هر ساله روز ۲۷ مارس به عنوان روز جهانی هنرهای نمایشی گرامی داشته می‌شود.

 

گفتگو : سمیه رعیتی 




مطالب مرتبط

«اتاق سرهنگ» در سپیدان به صحنه رفت

«اتاق سرهنگ» در سپیدان به صحنه رفت

اتاق سرهنگ کاری از گروه هنرهای نمایشی کاما به نویسندگی، تهیه کنندگی و کارگردانی اسماعیل راد در سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان سپیدان از ۱۲ بهمن ماه الی ۲۲ بهمن ماه به صحنه رفت.

|

نظرات کاربران