در حال بارگذاری ...
حمید امجد پژوهشگر و نویسنده حوزه تئاتر و سینما

جامعه‌ای که شهروندانش را از کودکی با فرهنگ آشنا کند، زیست‌پذیرتر است

استاد حمید امجد مهمان ویژه در آیین اختتامیه دومین جشنواره ملی تئاتر خانوادگی «شهر و شهروند» برگزاری این جشنواره و توجه به حضور خانواده ها در تجربه بازی و تئاتر را اقدامی در جهت زیست بهتر جامعه دانست.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از فارس، استاد حمید امجد پژوهشگر و نویسنده حوزه تئاتر و سینما نیز در آیین اختتامیه دومین جشنواره ملی تئاتر شهر و شهروند با بیان این مطلب که چیزی بیش از زنده بودن نیاز است تا انسان بتواند معنای واقعی زندگی را ورای مسایل غریزی درک کند، اظهار داشت: بازی اولین و کلی ترین عاملی است که انسان را از غریزه به فرهنگ و تمدن پیوند می زند. وی با اشاره به اینکه مخاطبان اصلی و مورد هدف این جشنواره، کودکان هستند، گفت: بازی، آن هم از نوع نمایش، باعث می‌شود انسان‌ به ویژه کودکان خود را در نقش‌های مختلف تصور کنند و بتوانند جهان را از دریچه نگاه دیگران ببینند. بچه ها از طریق بازی، زندگی را تجربه می‌کنند و برای زیست اجتماعی آماده می‌شوند.

استاد امجد خاطرنشان ساخت: وقتی بتوانیم فرصت «خود را به جای دیگری گذاشتن» و بازی و نمایش را برای همه اقشار و سنین مختلف شهروندان فراهم کنیم، یعنی آنها را به مشارکت اجتماعی، همدلی و همراهی دعوت کرده‌ایم. در واقع فردی که بتواند خود را به جای دیگری بگذارد، هویت دیگران را بهتر می‌پذیرد و بی‌شک چنین فردی، انسانی اخلاق‌مدارتر، قانون‌مدار‌تر و شهروندی بهتر خواهد بود. جامعه‌ای که شهروندانش را از کودکی با فرهنگ و عناصر آن از جمله نمایش و تئاتر آشنا کند، می‌توان امید بیشتری به فرهنگ‌مداری و زیست‌پذیری آن جامعه و حرکتش به سمت توسعه پایدار داشت.

این پژوهشگر حوزه تئاتر و سینما با بیان این مطلب که عشق، اندیشیدن به دیگری و تبادل فکر و هویت با دیگری‌است، گفت: بازی، فرصتی است برای اشاعه‌ی عشق و نوع‌دوستی در میان شهروندان یک شهر؛ به ویژه اگر آن شهر، شیراز باشد که مهد فرهنگ، تمدن، مهربانی و شعر و ادبیات است. دکتر امجد برگزاری جشنواره تئاتر خانوادگی شهروند را توسط سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی، بستری مناسب برای حرکت در مسیر توسعه فرهنگی و اجتماعی و داشتن شهروندانی فرهنگ‌مدار، مسئولیت‌پذیر، با عشق و آگاه دانست و ابراز امیدواری کرد که این حرکت به سراسر کشور تسری یابد.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران