در حال بارگذاری ...
به مناسبت اربعین حسینی

سه مجلس تعزیه در باغ دلگشاه اجرا شد

گروه تعزیه ۱۴ معصوم به مناسبت اربعین حسینی سه مجلس تعزیه در باغ دلشگاه شیراز بدون حضور مخاطب برگزار کردند.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از فارس ،صمد فهندژ سعدی سرپرست گروه تعزیه ۱۴ معصوم گفت: این مراسم تعزیه بصورت مجازی به همت کانون تخصصی تعزیه فارس و انجمن تعزیه و هنرهای آئینی و سنتی بسیج هنرمندان و با دعوت سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری شیراز به مدت سه شب در باغ دلگشا برگزار می‌شود.

وی با اشاره به سه اجرای تعزیه در باغ دلگشا افزود: در سه شب منتهی به اربعین حسینی سه مجلس تعزیه با موضوع ورود به قتلگاه، تعزیه عابس و شوزب و در شب آخر تعزیه شهادت حضرت شاه چراغ (ع) اجرا و بصورت مجازی از طریق صفحات مجازی برای مخاطبان پخش می‌شود.

فهندژ سعدی با اشاره به اینکه طبق پژوهش‌های صورت گرفته، اولین تعزیه‌ها در دوران زندیه و در باغ دلگشا برگزار و ثبت شده افزود: روایت تاریخی حاکی از آن است که در دوران ورود کریم خان زند به شیراز که مصادف با ماه محرم بوده است در این محل تعزیه اجرا می شده که مورد توجه کریم خان زند قرار گرفته و وی حامی این مراسم بوده است.

فرهنگسرا و موزه تخصصی تعزیه همچنان در انتظار مساعدت

مسئولین سرپرست گروه تعزیه ۱۴ معصوم در خصوص راه اندازی و تأسیس فرهنگسرای تخصصی تعزیه در شهرک سعدی گفت: از سال ۹۵ و همزمان با کلنگ زنی پروژه و تصویب ۲ میلیارد و یکصد میلیون تومان اعتبار همچنان این پروژه در مرحله نخست باقی مانده است.

فهندژ سعدی با اشاره به جلسات متعدد و هماهنگی‌های صورت گرفته با شهرداری منطقه ۳ و شورای شهر اظهار امیدواری کرد این پروژه بزودی مسیر ساخت را آغاز کند.

وی با بیان اینکه شیراز به عنوان قطب اصلی هنرهای نمایشی و آئینی و سنتی قدمتی دیرینه در این زمینه دارد افزود: توجه به هنرهای اصیل ملی و مذهبی همانند تعزیه علاوه بر حفظ این میراث معنوی می‌تواند در سایر زمینه‌ها همانند تولید آثار فاخر و همچنین گردشگری هنری نیز مؤثر و قابل توجه باشد.

 

عکس: محمد رضا دهداری 




مطالب مرتبط

«اتاق سرهنگ» در سپیدان به صحنه رفت

«اتاق سرهنگ» در سپیدان به صحنه رفت

اتاق سرهنگ کاری از گروه هنرهای نمایشی کاما به نویسندگی، تهیه کنندگی و کارگردانی اسماعیل راد در سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان سپیدان از ۱۲ بهمن ماه الی ۲۲ بهمن ماه به صحنه رفت.

|

نظرات کاربران