در حال بارگذاری ...
با مجوز اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان گراش و همکاری مؤسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه

مسابقه «نمایش + خانه» در شهرستان گراش برگزار می‌شود

انجمن نمایش شهرستان گراش برای ایام قرنطینه‌ی تابستانی یک مسابقه‌ی نمایش تک‌نفره با نام «نمایش+خانه» برگزار می‌کند. این مسابقه با مجوز اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان گراش و همکاری مؤسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش برگزار می‌شود.

 به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از فارس؛ انجمن نمایش شهرستان گراش برای ایام قرنطینه‌ی تابستانی یک مسابقه‌ی نمایش تک‌نفره با نام «نمایش+خانه» برگزار می‌کند. این مسابقه با مجوز اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان گراش و همکاری مؤسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش برگزار می‌شود.

«نمایش‌+خانه» مسابقه‌ای با اجرای تک‌نفره در دو بخش است: اجرای مونولوگ و استندآپ. شرکت‌کنندگان در این مسابقه باید جلوی دوربین نمایش خود را اجرا کنند و فیلم را بدون ویرایش خاصی برای جشنواره بفرستند. هر فرد می‌تواند در هر دو بخش جشنواره شرکت کند، و در بخش مونولوگ هم می‌تواند هر سه متن را اجرا کند و بفرستد. استفاده از لباس و ابزار صحنه برای هر دو بخش مجاز است، اما ضروری نیست.

در بخش اجرای مونولوگ، سه متن کوتاه مونولوگ نمایشی به فرمت پی‌دی‌اف در اختیار شرکت‌کنندگان قرار گرفته است. هر شرکت‌کننده می‌تواند یک تا سه متن را انتخاب و تمرین کند، و بعد از اجرای جلوی دوربین، برای دبیرخانه جشنواره بفرستد. متن‌ها به گونه‌ای است که جنسیت (زن یا مرد) در انتخاب آنها تاثیر چندانی ندارد.

در بخش استندآپ، با توجه به وضعیت کنونی، موضوع «ویروس کرونا» برای اجرا انتخاب شده است. شرکت‌کنندگان می‌بایست درباره‌ی این موضوع (از هر منظری، چه اجتماعی، چه بهداشتی، چه اقتصادی و …) به مدت حداکثر ۷ دقیقه جلوی دوربین استندآپ اجرا کنند و فیلم اجرا را برای دبیرخانه بفرستند. در نظر گرفتن شئونات اجتماعی-فرهنگی در اجرای طنزها لازم است.

مهلت شرکت در جشنواره با انتشار فراخوان، از اول مردادماه ۱۳۹۹ شروع می‌شود و تا ۲۵ مردادماه ادامه دارد. اسامی برندگان مسابقه روز ۲۸ مرداد اعلام می‌شود. در صورتی که شیوع ویروس کنترل شده و اجرای برنامه‌ی عمومی بلامانع باشد، جوایز برندگان مسابقه در یک مراسم ویژه به آنها تقدیم می‌شود.

هیات داوران جشنواره در هر بخش، سه جایزه اهدا خواهند کرد: نفر اول ۵ میلیون ریال؛ نفر دوم ۲ میلیون ریال؛ و نفر سوم ۱ میلیون ریال.

 مهدی آینه‌افروز، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان گراش، درباره‌ی این مسابقه گفت: با گسترش بیش از اندازه بیماری ویروس کرونا و تعطیلی مراکز فرهنگی و هنری، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان گراش سعی داشته است با همکاری انجمن‌های فعال و موسسات فرهنگی شهرستان، تا حدودی فشار روانی به وجود آمده را کاهش بدهد. به همین خاطر، از اسفند ۹۸ با برگزاری برنامه‌ها و اجرای مسابقات فرهنگی و هنری، این اداره با همکاری انجمن‌ها و موسسات نقش بسزایی در پویش «در خانه بمانیم» داشت. این مسابقه از طرف انجمن نمایش نیز در همین راستا برگزار می‌شود.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد در ادامه گفت: «البته موسسه فرهنگی و هنری و سایت هفت‌برکه نیز در فضای مجازی یاری‌گر اداره بوده و نقش بسزایی در این پویش‌ها داشته است. در این مرحله نیز انجمن هنرهای نمایشی با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان گراش و همراهی سایت هفت‌برکه (گریشنا سابق (اقدامی شایسته در راه باروری و کشف استعدادهای نمایشی درنظر گرفته که شایسته‌ی بسی تقدیر است.»

محمدعلی شامحمدی، رییس انجمن نمایش شهرستان گراش، درباره این مسابقه گفت: در ایام خانه‌مانی به خاطر شیوع کرونا، انجمن‌ها و گروه‌های مختلف سعی می‌کنند برای علاقه‌مندان برنامه‌های مفرحی در خانه طراحی کنند. ما قرار بود این مسابقه را در ماه‌های گذشته برگزار کنیم، اما به دلیل شروع امتحانات پایان‌ترم مدارس و دانشگاه‌ها، آن را به این تاریخ موکول کردیم.

رییس انجمن نمایش در ادامه گفت: «هر دو قالبی که در نظر گرفته‌ایم، یعنی مونولوگ نمایشی و استندآپ، از شاخه‌های محبوب هنر نمایش هستند و امیدواریم این مسابقه مورد توجه علاقه‌مندان تئاتر قرار بگیرد. یکی از اهداف ما، شناسایی استعدادهای نمایش در شهرستان هم هست. به همین خاطر، سعی کرده‌ایم متن‌های انتخابی هم کوتاه و هم نسبتا ساده باشد، تا همه‌ی افراد علاقه‌مند امکان شرکت در این مسابقه را داشته باشند.»

شامحمدی در انتها افزود: «ما از شرکت‌کنندگان اجازه خواهیم گرفت که در صورت تمایل، فیلم اجراهایشان را در رسانه‌های مرتبط با انجمن نمایش و همچنین رسانه‌های گریشنا هم منتشر کنیم. همچنین اگر وضعیت کرونایی برطرف شود و امکان اجرای یک برنامه عمومی را داشته باشیم، از برندگان برای اجرای صحنه‌ای در مراسم ویژه‌ی پایانی نیز دعوت خواهیم کرد.»

شرکت‌کنندگان می‌توانند فیلم اجرای خود را به شماره همراه ۰۹۹۰۷۲۴۹۹۷۱ ارسال کنند و یا آن را بر روی فلش یا سی‌دی به دبیرخانه جشنواره تحویل دهند. دبیرخانه جشنواره در موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش قرار دارد. صبح از ساعت ۱۰ تا ۱۴ می‌توانید به آدرس گراش، خیابان امام، روبه‌روی بانک صادرات، ساختمان جابری، طبقه زیرین مراجعه کنید. همچنین می‌توانید سوالات خود را از روابط عمومی انجمن به شماره ۰۹۹۰۷۲۴۹۹۷۱ بپرسید، و صفحه انجمن نمایش را در اینستاگرام به آدرس instagram.com/gerash.theater دنبال کنید.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران