در حال بارگذاری ...
مرکز هنرهاى نمایشى حوزه هنرى انقلاب اسلامی برگزار می‌کند:

تولید سراسری تئاتر آپارتمانی در قرنطینه

مرکز هنرهاى نمایشى حوزه هنرى با همکاری اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستاى تداوم تولید و ارائه‌ی محصولات فرهنگى و هنرى در عرصه‌ی هنرهاى نمایشى در روزهاى قرنطینه و فاصله‌گذارى اجتماعى در دوران شیوع کرونا، همایش تئاتر آپارتمانى را برگزار مى‌کند.

به گزارش تئاتر فارس، فراخوان تولید سراسری تئاتر آپارتمانی توسط مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی با هدف تولید و ارائه محصولات فرهنگی و هنری در عرصه هنرهای نمایشی در روزهای قرنطینه و فاصله گذاری اجتماعی در دوران بیماری کرونا منتشر شد.

 در فراخوان این همایش آمده است:

تئاتر آپارتمانی به قدمت یک قرن را امروزه نیز می‌توان جدی و مهم برشمرد. تئاترهای قرن بیستمی و گونه‌های تئاتر کافه‌‌ای (Cafe Theatre) و پیچیده‌تر آن یعنی تئاتر رستورانی (Dinner Theatre)، تئاتر آپارتمانی ( Theatre Apartment) و در گونه‌ای غیررسمی‌تر، تئاتر داخلی(Inner Theatre) و... همگی محصول شرایط زیستی و موسمی بوده‌اند، اما جایگاه خود را یافته‌اند و آن را تثبیت کرده‌‌اند. جبر سیاسی و اقتصادی و شرایط پیچیده‌ی اروپا که در دهه‌ی 30 میلادی باعث شکل‌گیری تئاتر آپارتمانی شد، امروزه بر جهان حاکم نیست اما دلایل متمایز دیگری حضور آن را در این دوره از  تاریخ هم تثبیت و ضروری می‌کند. به نظر می‌رسد امروز با التزام‌هایی که بهداشت و ضرورت‌های آن برای ما ایجاد کرده است، بازگشت مقطعی کشور به رشد زمینه‌های بروز خلاقیت‌ها در قالب تئاتر آپارتمانی یک استراتژی صبورانه برای برون‌رفت از این دوران باشد. تئاتری که با حداقل توجه به طراحی صحنه و بیشتر با توجه به داشته‌های صحنه و تغییرات مختصر زیبایی‌شناسانه‌ی آن، با بازیگران محدود و فضایی مختصر در امنیتی جذاب و محدود شکل بگیرد. این میانه، بی‌شک، شرایط دوران، برگزاری ویژه‌ی آن را با پروتکل‌های « بومی ـ اقلیمی ـ مقطعی» ضروری خواهد ساخت.
مرکز هنرهاى نمایشى حوزه هنرى در راستاى تداوم تولید و ارائه‌ی محصولات فرهنگى و هنرى در عرصه‌ی هنرهاى نمایشى در روزهاى قرنطینه و فاصله‌گذارى اجتماعى در دوران شیوع کرونا، همایش تئاتر آپارتمانى را برگزار مى‌کند.

خانواده‌های تئاتری علاقه‌مند مى‌توانند با در نظر گرفتن شرایط و ضوابط مشروحه‌ی ذیل، حداکثر تا تاریخ 10/03/1399، نسخه‌ی PDF و Word متون نمایشى خود را به آدرس apartmenttheatre@yahoo.com  ارسال کنند.
لازم است متقاضیان، مشخصات نویسنده و کارگردان اثر را به همراه شماره‌ی تماس و شماره‌ی ارتباطی خود در پیام‌رسان‌های رایج روی صفحه‌ی اول متن نمایشیِ ارسالی درج کنند.

شرایط و ضوابط:
«تک نگاره‌های شهدای دفاع مقدس»، « حاج قاسم سلیمانی از منظر خانواده، جهاد و زندگی اجتماعی»
«سبک زندگی ایرانی اسلامی»، « کرونا » و « آثار کمیک و شاد» از اولویت برخوردارند.
مدت زمان نمایش‌ها حداقل 30 دقیقه باشد.
کلیه‌ی عوامل نمایش به‌جز نویسنده، در این دوره، به دلیل شرایط موجود، ترجیحاً از یک خانواده تشکیل شده باشند. در غیر این صورت، منعی برای حضور عوامل غیر عضو در صورت رعایت موارد بهداشتی وجود ندارد.
در تولید نمایش‌ها صرفاً از امکانات منزل در صحنه‌آرایى، نورپردازى، لباس و لوازم صحنه استفاده شود.
استفاده از موسیقى زنده در نمایش‌ها در صورتى که توسط اعضاى خانواده اجرا شود، بلامانع است.

در ضبط اثر، باید هویت و شرایط تئاتر آپارتمانی و ویژگی‌های تئاتری اثر حفظ و لحاظ گردد.
توضیح: با توجه به تأکید بر استفاده از امکانات منزل و اجتناب از هرگونه هزینه، دوربین تلفن‌هاى همراه نیز به‌عنوان در دسترس‌ترین دوربین براى ضبط نمایش‌ها مورد پذیرش بوده، ولى استفاده از دوربین‌هاى با کیفیت شخصى ارجحیت دارد.

 نسخه‌ی ضبط‌شده‌ی نمایش‌های پذیرفته‌شده، در فضایى که براى این امر در فضای مجازی در نظر گرفته شده، براى تماشاى عموم در دسترس خواهد بود.

نمایش‌ها به لحاظ تعداد پرسوناژ، در صورتى که همه‌ی بازیگران از یک خانواده باشند و تعدد آن‌ها در تصویربردارى تک‌دوربین اختلال ایجاد نکند، محدودیتى ندارند اما بدیهی است به حکم تجربه با تعداد کمتر شخصیت‌ها نتایج بهتری حاصل خواهد شد.

به نویسندگان کلیه‌ی متون ارسالى که کارشناسان مرکز هنرهاى نمایشى متون آن‌ها را پذیرفته باشند، فارغ از اینکه متن مورد نظر در مرحله‌ی بازبینى تأیید یا بنا به دلایلى از رقابت و اجرا خارج شود، مبلغ 5.000.000 ریال به ‌عنوان تقدیر پرداخت خواهد شد. این پرداخت مجزا از تعهد و  توافق کارگردان با نویسنده است.
ارائه‌ی مجوز نویسنده تا پیش از زمان بازبینی آثار الزامی است.
حداکثر تعداد 40 اثر به مرحله‌ی پایانى راه خواهند یافت و با پرداخت مبلغ تا سقف 50.000.000 ریال مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.
تعداد 5 اثر برگزیده‌ی همایش، پس از رفع مشکلات ماه‌‌هاى اخیر و بازگشت شرایط به وضعیت عادى، در یکى از تالارهای مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنرى با تخصیص کمک‌هزینه، اجراى عمومى خواهند شد.

گاهشمار :
ارسال متون: حداکثر تا  تاریخ 10 خرداد 1399
اعلام متون پذیرفته‌شده: 17 خرداد 1399
ارسال آثار ضبط‌شده: 28 تیــر 1399
اعلام آثار پذیرفته‌شده‌ی مرحله‌ی پایانی و معرفی پنج اثر برگزیده:  4  مرداد 1399

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌تلفن‌های مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری تماس بگیرید.
88804072- 8889505

 

 

 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران