در حال بارگذاری ...
نوید جعفری نماینده هیات منتقدان در آیین اختتامیه :

اصلی ترین معضل این روزهای ما همانا نبود آموزش و میل به گفتگوست

در آیین اختتامیه سی امین جشنواره تئاتر استانی فارس پس از قرائت بیانیه هیات منتقدان توسط نوید جعفری کارگردان و منتقد تئاتر به عنوان نماینده هیات منتقدان دو نمایش : وقتی از بریدگی های خون بار عصب می گذرد و نمایش ننه مده آ به عنوان دو اثر برگزیده این هیات انتخاب و معرفی شدند.

به گزارش تئاتر فارس در آیین اختتامیه سی امین جشنواره تئاتر استانی فارس پس از قرائت بیانیه هیات منتقدان توسط نوید جعفری کارگردان و منتقد تئاتر به عنوان نماینده هیات منتقدان دو نمایش : وقتی از بریدگی های خون بار عصب می گذرد و نمایش ننه مده آ به عنوان دو اثر برگزیده این هیات انتخاب و معرفی شدند.

از موارد قابل توجه این جشنواره انتخاب یکسان هیات منتقدان و داوران جشنواره در خصوص دو اثر برگزیده بود که با شگفتی داوران و مخاطبان روبرو شد و استاد عطالله کوپال در آیین اختتامیه از آن به عنوان اتفاقی بی سابقه در طول جشنواره ها نام برد.

متن بیانیه هیات منتقدان سی امین جشنواره تئاتر استانی فارس :

ابتدای سخن لازم به نظر می سد تا از پایه گذران نقد فارسی ، که ریشه های آنها عمدتا در فارس نیز هست به عنوان تربیت گنندگان با واسطه و بلاواسطه منتقدین امروز قدردانی کنیم.کسانی همچون شاپور بنیاد ، شاپور جورکش ، عبدالعلی دستغیب ، مهردادابروان ، عباس بیاتی ، احمد حیدربیگی و دیگرانی که با ایثار در مقابلهجمه نسبت به این گونه هنری ایستاده و سالها سعی در رواج آن داشتند.
تا کژی های درخت ستبر هنر را در این استان به راستی بگرایانند.
اکنون که نخستین تشکل منسجم نویسندگان ، پژوهشگران و منتقدان استان فارسدر نخستین حضور عملی خود آثار راه یافته به سی امین جشنواره استانی تئاترفارس را به ارزیابی نشسته ، با آثاری ناهمگون با انتظارات خود روبرو شدهاست، دلایل این ناهمگونی را می توان چنین گوشزد نمود:
عدم انتخاب صحیح متن توسط کارگردانان گرامی (اکثر متن ها فاقد داستانمنسجم بودند )
مرکزیت دادن به امور جنبی همچون طراحی نور ، صحنه آرایی ، جلوه هایویژه بصری و دیگر فرعیات در مقابل رویداد انسانی که مرکز هنر تئاتر بهشمار می رود .
استفاده نابه جا از استعاره و جایگزینی بی مکانی استعاری در مقابلجهانی روشن و متبلور و قابل درک برای مخاطب
کم رنگ شدن مضامین بومی که نماینده فرهنگ اصیل ماست در سالهای اخیر بهشکلی روز افزون
جایگزینی تقابل اندیشه و گفتگو که دلیل وجودی تئاتر از آغازین روزهایآن بوده است با واگویه های مرکز گریز

در ادامه باید توجه داشت در راستای دلیل همین فاجعه ذکر این نکته ضروریاست که جشنواره ها از دیر باز مکانی برای تبادل تجربه ، گفتگو و آموختنبوده اند ، اما متاسفانه امروزه به دلیل بیماری مسری خود دانا پمداری ونیز بها دادن به این دانایی کاذب ، ما با عدم استقبال نسبت به گفتگو وبرگزاری کارگاه ها و نشست های تخصصی آموزشی روبرو هستیم ، که اصلی ترین معضل این روزهای ما همانا نبود آموزش و میل به گفتگوست.
در نهایت با پاسداشت و گرامی شمردن کسانی که در دوره های پیش از اینمستحق دریافت جایزه منتقدین بودند ، در زمانه ای که فطرت و سستی جایگزینخلاقیت و دانش محوری روزگار گذشته تئاتر فارس گشته است ، با اشاره به ایننکته که هیچ یک از آثار حاضر در جشنواره نتوانستند نظر منتقدان را کاملاتامین کنند به دو اثری که در قیاس با سایر آثار همین جشنواره از ساختاری علمی تر ، منسجم تر و سادگی انسانی تری را برخوردار بوده اند در ادامهلوح سپاس و تندیسی اهدا خواهد شد.
به امید آن روز که تئاتر فارس با محوریت انسان و درخشندگی دوباره بامضامینی بومی همچون پیشینه درخشان خود ، خونی تازه در رگ های تئاتر جهانباشد

آرای هیات منتقدان سی امین جشنواره تئاتر استانی فارس

با احترام به تلاش های کارگردان جوان نمایش شیوا ازشهرستان مرودشت به سبب پرداختن به درام نوجوانانه و استفاده از هنرجویانی نوپا

هیات منتقدان جشنواره دو اثر زیر را به عنوان برگزیده اول و دوم اعلام می نماید:

رتبه دوم:

لوح سپاس به پاس استفاده از متنی ایرانی ، معاصر با کارگردانی و صحنه پردازی ساده و شیوا و بازی هایی منسجم، موثر و در خدمت متن  به نمایش : وقتی از بریدگی های خون بار عصب می گذرد به کارگردانی سرکار خانم سارا ظریف صنایعی اهدا می گردد.

رتبه نخست:

تندیس انجمن منتقدان ، نویسندگان و پژوهشگران و لوح سپاس به سبب پرداختن به نشانه های فولکوریک در اقلیم فارس و ادغام آن در جهان درام ، بازی های یکدست ، کارگردانی و صحنه پردازی منسجم و در خدمت متن به نمایش : ننه مده آ به کارگردانی آژمان بیژنی نسب از شهرستان فسا اهدا می گردد.

.
یا علی مدد
با احترام
انجمن نویسندگان ، پژوهشگران و منتقدان فارس

 




مطالب مرتبط

«اتاق سرهنگ» در سپیدان به صحنه رفت

«اتاق سرهنگ» در سپیدان به صحنه رفت

اتاق سرهنگ کاری از گروه هنرهای نمایشی کاما به نویسندگی، تهیه کنندگی و کارگردانی اسماعیل راد در سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان سپیدان از ۱۲ بهمن ماه الی ۲۲ بهمن ماه به صحنه رفت.

|

نظرات کاربران