در حال بارگذاری ...
در حاشیه سی امین جشنواره تئاتر استانی فارس

نقدی بر نمایش خیابانی چهار دیواری اختیاری

نمایش خیابانی چهار دیواری اختیاری در حاشیه سی امین جشنواره تئاتر استانی فارس در محوطه بیرونی شهر آفتاب و تماشاخانه استاد هودی میزبان علاقه مندان بود ، یادداشت فاطمه حاج حسینی بر این اثر را در ادامه بخوانید.

به گزارش تئاتر فارس، در تئاتر خیابانی چهار دیواری اختیاری با یک زن و شوهر روبرو هستیم. این دو فرد نماینده قشری هستند که وارد مکان و یا دوره‌ای شده‌اند که همگونی با تفکر آنها ندارد. آدم هایی با لباس های محلی در آپارتمانی در کلانشهر شیراز که هنوز نمی توانند خود را با محیط هم سو کنند و چون به این محیط تعلق ندارند به نظر شخصیت های کمیک می رسند اما شاید اگر آنها را در روستا و خانه های روستایی می دیدیم رفتارشان برای مان کمدی نبود، هم چنانکه  وقتی زن شوهرش را آقو " شهرام "صدا می‌زند این مطلب به خوبی قابل مشاهده است. 

در واقع ایشان دچار ناهمگونی زمانی مکانی هستند.

در این بین نباید از نکات ظریف اخلاقی که در تئاتر خیابانی گفته می‌شود غافل بود تئاتر خیابانی پیوند عمیقی با زندگی روزمره دارد و انعکاس دهنده رفتار ما به خودمان است ،ارتباط با مخاطب در تئاتر خیابانی باعث ایجاد صمیمیت و نزدیکی مخاطب با تئاتر می‌شود و مخاطب خود را از صحنه جدا نمی بیند و این مهم هم جذابیت و هم تاثیر پذیری این گونه را را شدت می بخشد.

 نکته مهم اخلاقی که چهار دیواری اختیاری می کوشید تلقین کند خود "چهار دیواری اختیاری" بود، درست است که هرکس در خانه خود مختار است هر طور که بخواهد زندگی کند اما رعایت حقوق همسایگان نکته اخلاقی بود که این کار سعی داشت به شکل‌های گوناگون به ما بفهماند.
 
در لابه لای دیالوگ ها شنیدیم بازیگران در مورد استفاده از شیر آب مشترک در پارکینگ گفتگو می کنند یا استفاده از آسانسور و  دیگر چیز ها که اشاره واضحی بود به فرهنگ آپارتمان نشینی امروز. 

تئاتر خیابانی چهاردیواری اختیاری زندگی رئال و واقعی بدون سانسور است و شاید هم این صراحت باعث می‌شود بتوانیم آن را سریعاً بپذیریم.
 فردی را تصور کنید که از محلی که تئاتر خیابانی در حال اجراست گذر می‌کند و این عامیانه بودن و عادی بودن دور از هر پیچیدگی است که در وحله اول آن فرد را جذب میکند.

در آخر اینکه جدا از جنبه سرگرمی  تئاتر خیابانی و تلاش آن برای شاد کردن مخاطب ، بازیگران تئاتر خیابانی با استفاده از  برون ریزی و گریم سنگین و لحن خاص خود و نویسنده و کارگردان با ساخت یک روایت ساده از موضوعی که شاید آنقدر مورد توجه مان نبوده تاثیر خود را در ناخودآگاه می گذارند آن هم تاثیری که فقط مختص یک رده سنی نیست.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران