در حال بارگذاری ...
اصغر گروسی:

جشنواره صاحبدلان می تواند بستر تازه ای برای پیشرفت و ارتقا تئاتری دینی پدید آورد

نمایش « مستند نگاری ابری که باران شد» به نویسندگی و کارگردانی اصغر گروسی از ۱۷تا۲۷مهر ۱۳۹۸در جشنواره تئاتر صاحبدلان به روی صحنه رفته است. گفتگوی تئاتر فارس در این خصوص را در ادامه می‌خوانید:

اصغر گروسی یکی از نویسندگان و کارگردانانی است که در طی سالیان اخیر دست به تجربه های متفاوتی در زمینه تئاتر دینی زده است ، گروسی هم اکنون به عنوان کارشناس نمایش حوزه هنری فارس فعالیت می نماید و نمایش : مستند نگاری ابری که باران شد به نویسندگی و کارگردانی او از ۱۷تا۲۷مهر ۱۳۹۸در جشنواره تئاتر صاحبدلان به روی صحنه رفته است.

اصغر گروسی این روزها در حال آماده سازی نمایش محیطی « چمدان» جهت شرکت در بیست و دومین جشنواره تئاتر فتح خرمشهر است.

 

به عنوان اولین پرسش به عنوان یکی از شرکت کنندگان در  جشنواره تئاتر صاحبدلان ، چه دیدگاهی در این خصوص دارید ؟

جشنواره صاحبدلان در نهمین دوره خود دچار تجربه ای شده که کمتر جشنواره ای ازین دست آن را درک و اعمال می کند. بی شک دبیری فردی همچون محمد فرهنگ در این امر بی تاثیر نیست. در این جا باید از زحمات سالیان ایشان در کانون تئاتر دینی تشکر کنم. جشنواره صاحبدلان به درستی به صورت رپرتوار و نه متمرکز یرگزار می شود. و نمایش های راه یافته می بایست در استان خود به مدت ۱۰شب به اجرای عموم بپردازند. این امر باعث دیده شدن از سوی همشهریان و البته در اختیار گذاردن محصول فرهنگی در اختیار خود مردم است. این امر باعث می شود عوامل نمایش در وهله اول تئاتری یرای مردم تولید کنند و نه برای داوران، که این در راستای همان شعار تئاتر برای همه است.

 برگزاری این رویداد در ایام محرم و صفر خود عامل جذاب دیگری است که تماشاخانه ها در سرتاسر کشور رونق گرفته و البته محصول فرهنگی از نوع تئاتر منطبق با باورها و آیین های همان دیار در اختیار مردمان قرار گیرد.

 

فکر می کنید این چنین جشنواره هایی چه تاثیری بر کیفیت تئاتر ما خواهد داشت؟

قطعا این امر باعث پیشرفت و رونق تئاتر دینی خواهد گردید و تزریق اندیشه های نوین در بستر دین و آیین می تواند مسیر پیش رو را برای آیندگان بازتر و فراخ تر نماید.

 

در خصوص محتوا و شکل اجرایی نمایشها و رویکرد جشنواره صاحبدلان ، چه مواردی را می توان در جهت بهبود هرچه بهتر این رویداد هنری مطرح کرد؟

جشنواره صاحبدلان، جشنواره ای با یک رویکرد خاص است که البته در سال های گذشته سعی وافری در تغییر رویه و ایجاد یک بستر نوین برای ارائه و تولید نمایش با مضمون مذهبی داشته است. اینکه حتی در فراخوان جشنواره تاکید شده که از دیدگاه های نوین استقبال شده و از تکرار مکررات جلوگیری خواهد شد، خود بارقه امیدی است برای تولید ده ها نمایش یا نگاه متفاوت، که البته از آنجایی خطا و آزمون جزو لاینفک کار هنری است بسیاری شاید به مرز استاندارد های اجرا هم نزدیک نمی شوند. اما تلاششان قابل ستودن است صد البته نمایش هایی که به مرحله اجرا راه پیدا می کنند به خوبی از پس این جریان برآمدند..

 

« مستند نگاری ابری که باران شد» چه روایتی را دنبال می‌کند ؟

داستان به سال ۶۰هجری قمری برمی گردد، به زمانی که نامه عبیداله به دست بزرگان کوفه می رسد و.وی سعی در تطمیع افراد عالی رتبه جامعه دارد تا سرنوشت جنگ را به نفع خویش پایان دهد.

 

در مورد «مستند نگاری ابری که باران شد» تجربه خودتان را چگونه می بینید ؟

نمایش"مستند نگاری ابری که باران شد" از این جریان مستثنی نیست. بنده سعی کردم شرایط جدید و البته نوین و امروزی با دغدغه های مردمان امروز را با حماسه عاشورا پیوند بزنم. در ابتدا کار سخت و طاقت فرسا بود اما وقتی به صورت مساله رسیدیم دیگر یافتن جواب کار ساده ای می نمود. هر چه که خست تلاش اخیر گروه تئاتر هرمس به نویسندگی و کارگردانی اینجانب تمام تلاشش رو به کار بسته که نمتیشی جذاب و در هین حال وفادار به شرایط آیینی رو در برابر چشمان مخاطبان قرار بدهد. امید که مقبول افتد.

 

«مستند نگاری ابری که باران شد»

نویسنده و کارگردان: اصغر گروسی  

بازیگران: اصغر گروسی، سید محسن حسینی  

دستیار کارگردان: سید حسین علوی نژاد، مدیر صحنه: مهدی نادری، مسئول فنی: کامران آرایش کشکولی   

زمان ۱۷تا۲۷مهر ۱۳۹۸

ساعت۱۸

شهرستان فیروزآباد،  سالن آمفی تئاتر اداره فرهنگ و ارشاد




مطالب مرتبط

نظرات کاربران