در حال بارگذاری ...
استاد نادر شهسواری در گفتگو با تئاتر فارس :

حکایتی تمثیلی از مردمان دیاری کاملا خیالی

استاد نادر شهسواری کارگردان نمایش «پاتیل و حمزه قلی» که در جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی روی صحنه رفت درباره ویژگی‌های این اثر نمایشی سخن گفت.

نادر شهسواری از هنرمندان پیشکسوت اهل شیراز که در این دوره از جشنواره نمایش های آئینی و سنتی با نمایش «پاتیل و حمزه قلی» حضور دارد در این باره گفت: نمایش «پاتیل و حمزه قلی» روایت طنز گونه ای است از حکایتی آشنا به اذهان عمومی؛ حکایتی تمثیلی از مردمان دیاری کاملا خیالی.

وی ادامه داد: نمایش «پاتیل و حمزه قلی» سیاه بازی نیست اما از خصیصه ها، نشانه ها و قواعد و قراردادهای نمایش های ایرانی بهره گرفته تا یک نمایش با ویژگی‌های نمایش ایرانی خلق کند.

این پژوهشگر درباره داستان نمایش توضیح داد: پادشاهی قوقولی قوقوی خروس صاحب مطربخانه را تاب نمی آورد آن‌ را ذبح کرده و صاحبش را به دیار بلخ تبعید می کند اما سلطان هنگام خوردن خروس می‌میرد. بنا به رسم کهن این دیار، هرکس که از همه سنگین تر و گردن کلفت تر است می تواند به تخت پادشاهی بنشیند. مرد لاغر و نحیف و اِدباری که علاف و پالان دوز شهر است با یک ساس جوان تبانی می کند و به حکومت می رسد اما طبق عهدی که بسته اند باید به ساس خون برساند. ساس اینک به یک هیولا تبدیل شده و سلطان از بیم جان، فرمان های مضحکی صادر می کند تا خون خاطیان را به ساس بدهد و ... این نمایش حکایت ستم پادشاهان نیست بلکه حکایت مردمانی غریب در دیاری غریب است که تسلیم شرایط و وضع غریب موجود هستند.

وی در پایان یادآور شد: گرچه این نمایش در صحنه ای یک سویه اجرا می شود اما قابلیت میزانسن شدن در صحنه ای چند سویه را هم دارد. ساختار متن مبتنی بر نمایش روایی و آمیزه‌ای است از عناصر شعر و کلام و موسیقی و حرکات موزون و از این منظر شاید در گونه نمایش های کمدی موزیکال و یا اپرت قرار بگیرد.

نمایش «پاتیل و حمزه قلی» پنجشنبه ۲۴ مرداد ماه در قالب بخش صحنه ای نوزدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی در ۲ نوبت ۱۸ و ۲۰ در تماشاخانه سنگلج به صحنه رفت و در آیین اختتامیه از این هنرمند ارزنده تجلیل شد.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با نادر شهسواری، پیشکسوت تئاتر فارس

توجه هنرمندان جشنواره‌های منطقه‌ای به مولفه‌های بومی و متون ایرانی را به فال نیک باید گرفت
گفت‌وگو با نادر شهسواری، پیشکسوت تئاتر فارس

توجه هنرمندان جشنواره‌های منطقه‌ای به مولفه‌های بومی و متون ایرانی را به فال نیک باید گرفت

نادر شهسواری، هنرمند پیشکسوت تئاتر استان فارس، تاکید کرد توجه هنرمندان به مولفه‌های بومی و متون ایرانی در جشنواره‌های منطقه‌ای کشور را باید به فال نیک گرفت. 

|

نظرات کاربران