در حال بارگذاری ...
با حضوران مدیران استان و اهالی تئاتر در شیراز

دبیرخانه دائمی نخستین جشنواره تئاتر خیابانی شهروند کودک راه اندازی شد

دبیرخانه دائمی نخستین جشنواره تئاتر خیابانی با حضوران مدیران استان و اهالی تئاتر در شیراز شهروند کودک در شیراز افتتاح شد.

به گزارش  تئاتر فارس ، شامگاه چهارشنبه با حضور اصحاب فرهنگ و هنر و مسئولان شهری و استان صابر سهرابی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس ، ابراهیم گشتاسبی معاون فرهنگی شهرداری ، لیلا دودمان عضو شورای اسلامی شهر شیراز و سایر مدیران و مسئولان با حضور جمع کثیری از اهالی فرهنگ و هنر مراسم آغاز بکار این دبیرخانه برگزار شد.

پیوند میان فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و شهرداری شیراز زمینه ساز اتفاقات ارزشمند فرهنگی و هنری

صابر سهرابی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت: پیوند بین شهرداری شیراز و فرهنگ و ارشاد استان وجود داشت و دارد و این ارتباط و تعامل شکل گرفته است.

صابر سهرابی افزود: اداره کل فرهنگ و ارشاد قطعاً توانمندی را بدون کمک دیگر نهادها ندارد که امروز این اتفاق رقم خورده است.

وی با بیان اینکه هنرهای نمایشی یکی از تاثیرگذارترین هنرهاست،  اضافه کرد: ما با تمام توان در کنار هنرمندان در اجرای برنامه‌های استانی و ملی هستیم.

صابر سهرابی در خاتمه ضمن قدردانی از تلاش های انجمن هنرهای نمایشی خصوصا مدیریت این انجمن احمد وامق افزود : با پیگیری ها و تلاش های صورت گرفته از سوی انجمن نمایشی امید آن داریم شاهد بهبود هر چه بهتر فعالیت های نمایشی در شیراز و استان باشیم .

در این مراسم، معاون فرهنگی شهرداری شیراز، گفت: شورای اسلامی شهر شیراز با همکاری شهرداری و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و همراهی کانون تخصصی تئاتر خیابانی و انجمن هنرهای نمایشی استان با هدف ترویج نشاط اجتماعی و روحیه امیدواری، حفظ محیط زیست و آموزش مفاهیم ارزشی برای کودکان این جشنواره را به شکل ملی برگزار می‌کند.

برگزاری جشنواره تئاتر خیابانی شهروند کودک در ۷ محور

ابراهیم گشتاسبی راد با بیان اینکه نخستین جشنواره تئاتر خیابانی شهروند کودک در ۷ محور با موضوع آزاد برگزار خواهد شد، گفت: پرداخت به مضامین اخلاقی، توجه به شعار سال، کودک و آسیب‌های اجتماعی، حقوق کودک و نوجوان و تزریق روحیه نشاط و امیدواری در قالب آثار خلاقه با در نظر گرفتن فرهنگ اصیل اسلامی و ایرانی مورد توجحه و اولویت خواهد بود.

وی مهلت ارسال آثار به این رویداد تئاتری را ۱۰ مردادماه اعلام کرد و گفت: گروه‌های منتخب در مرحله نهایی جشنواره ۱۵ مردادماه معرفی می‌شوند و تاریخ برگزاری جشنواره ۲۳ تا ۲۶ مردادماه است.

عضو شورای شهر شیراز نیز نقش استفاده از ابزار هنر برای انتقال پیام به جامعه، به‌ویژه کودکان، انکارناپذیر دانست و گفت: در این میان هنر تئاتر با توجه به جذابیت و گستردگی، در میان سایر هنرها یکه‌تازی می‌کند؛ امروز فرزندان ما نیازمند آگاهی و آزادی هستند و باید دانست که با روش‌های سنتی و ادبیات تعلیمی کلاسیک نمی‌توان با نسل چهارم و پنجم سخن گفت.

لیلا دودمان، افزود: کودکان در دنیای‌معاصر با توجه به رشد دنیای‌مجازی و دسترسی آنها به آگاهی‌های سطحی، با نسل‌های گذشته تفاوت‌های جدی دارند و تنها با استفاده از راه‌های جامعه‌شناسانه می‌توان آن‌ها را در مسیر رشد و آگاهی قرار داد و استفاده از هنر، به‌ویژه هنرهای‌نمایشی یکی از این راه‌های میان‌بر است.

دودمان ادامه داد: هنرهای نمایشی با انتقال غیرمستقیم اطلاعات زمینه‌ساز آموزش‌های اخلاقی پایدار برای کودک خواهد بود و او را برای حضور در جامعه آماده می‌کند؛ تئاتر کودک، برخوردهای عینی کودک را با واقعیت دنیای پیرامونش، بیشتر و بیشتر می‌کند تا به‌وسیله آن‌ها به بینش درستی از زندگی برسد.

کمک هنر نمایش و تئاتر در آموزش و بهبود شخصیت کودک

وی با بیان اینکه آموزش‌های شهروندی که پایه اساسی زندگی کودک در آینده است نیز می‌تواند با بهره‌گیری از هنر ششم به بهترین شکل آموزش داده شود، افزود: این هنر به‌عنوان یکی از روش‌های مهم تعلیمی در هزاره سوم، می‌تواند در آموزش نکات اخلاقی و تحول نیکوی شخصیت کودکان کارآمد واقع شود؛ کودکان، بسیاری از درد دل‌ها، محرومیت‌های عاطفی، خشم، مهر، نفرت، وفا و عطوفت خود را کودکانه در ارتباط با نمایش‌های کودک و عروسک‌ها می‌بینند و به همین جهت است که می‌توان از هنر نمایش و تئاتر در آموزش و بهبود شخصیت این قشر بهره فراوان برد.

به گفته دودمان، نمایش کودک تخیل را شکوفا می‌کند، تمرکز را بالا می‌برد و مهارت‌های ارتباطی با بهبود می‌بخشد و همین‌جاست که اعتمادبه‌نفس کودک را شکل می‌دهد.

عضو شورای شهر شیراز، عنوان کرد: جشنواره ملی تئاتر خیابانی شهروند کودک بر مبنای همین اندیشه شکل‌گرفته است تا با پرهیز از مستقیم گویی و ایجاد حساسیت در جامعه، زندگی کودکان را در مسیر شهروندی فرهنگ مدار قرار داد.

وی افزود: روزگار تحکم و آموزش‌های خشک و اجباری به سر آمده است و اکنون نیازمند آن بودیم که در آموزش‌هایِ شهروندی طرحی نو دراندازیم و در این میان دستِ یاری به‌سوی هنرمندان تئاتر دراز کردیم. هنرمندانی که به‌ویژه در عرصه تئاترِ خیابانی بدون هیچ ادعایی و با کمترین توقع به میدان آمده‌اند تا برای شهرشان کاری کنند و در مسیر توسعه فرهنگ شهروندی و احیای حقوقِ کودکان گام‌های بلندی بردارند.

دودمان اضافه کرد: جشنواره ملی تئاتر کودک که اولین دوره خود را در شیراز و گستره ملی تجربه می‌کند در شیراز که مدعی عنوان دوستدار کودک است، باید به جریانی جدی و عمیق برای آموزش‌های شهروندی در سطح کشور تبدیل شود و بتواند الگویی پایدار در این زمینه پدید آورد

پیوند بین شهرداری و تئاتر در حال شکل گیری است

در ادامه رحیم هودی هنرمند پیشکسوت تئاتر گفت: پیوند بین شهرداری و تئاتر در حال شکل گیری است.

وی به پیشینه تئاتر خیابانی در شیراز پرداخت و گفت: دهه ۳۰ شمسی پیدا بود که تئاتر خیابانی چه هدفی داشت جایی که مصدق به دنبال روشنگری مردم بود.

هودی با بیان اینکه آن زمان تئاتر خیابانی راه افتاد و ادامه یافت، افزود: این پیوند ادامه یافته تا حال؛ الان تئاتر خیابانی جایی که باید حمایت شود توسط شهرداری است.

هنرمند پیشکسوت سینما و تئاتر ادامه داد: شهرداری فقط نظافت شهر نیست؛ گلکاری در مغز و دل مردم هم است.

دبیرخانه دائمی نخستین جشنواره تئاتر خیابانی شهروند کودک در بوستان بعثت گشایش یافت.




مطالب مرتبط

«مختک» در شیراز اجرا شد

«مختک» در شیراز اجرا شد

نمایش «مختک» به نویسندگی و کارگردانی فرهاد ارشاد، به مدت 10 شب در تماشاخانه استاد هودی شیراز به صحنه رفت.

|

نظرات کاربران