در حال بارگذاری ...

مقام دوم بهترین کار جشنواره عشایر ایران زمین به هنرمندان نور آباد رسید

نمایش آیینی کچل بندون نویسنده و کارگردان اسماعیل سعیدیان از نوراباد ممسنی مقام دوم بهترین نمایش از جشنواره عشایر ایران زمین را از آن خود کرد.

به گزارش تئاتر فارس ، نمایش آیینی کچل بندون .نویسنده و کارگردان اسماعیل سعیدیان در پنجمین جشنواره سراسری فرهنگ عشایر ایران زمین مووفق به کسب مقام دوم بهترین نمایش آیینی شد.

نمایش آیینی کچل بندون .
نویسنده و کارگردان اسماعیل سعیدیان .

بازیگران :
الیاس رشیدی _ حسن محمدی _
مسلم رستمی _ مریم مهدوی فر _ فرزاد نوایی _ اکرم سلطانی _ احمد سعیدیلن _ سهام نوایی _ ژیلا سعیدیان _ اعظم آبشین  سوگل محمدی _ فرشید مجیدی _ آرتین سعیدیان _ مهدیس رضایی _  پاییز سعیدیان _ آوینا شجاعی . و با حضور
مریم سعیدیان .

طراح لباس : فرزانه شعبانی گالری لباس پرنس .
طراح گریم : مهرناز نوایی _
منشی صحنه : زینب سعیدیان .
مدیر صحنه : محمد یزدان پور
عکاس و تصویر بردار : حسن سجادی .
طراح پوستر و بروشور : حمید شاهزاده


کچل بندون نام خرده آیینی ست که در گذشته برای بند آمدن باران در بخشهایی از ممسنی اجرا  می شد  . در بعضی از سالها بارش باران به حدی بود که  به احشام و زراعت مردم خسارت وارد میکرد و یا در برگزاری مراسماتی چون عروسی و عزا اختلال ایجاد مینمود . از اینرو گاها این مراسم آیینی را انجام میدادند . در این آیین طنابی حدودا یک متری می آورند و با بردن نام چهل نفر آدم کچل حقیقی گره ای به طناب میزنند . بعد از گره چهلم ، یک نفر با ترکه ای چوبی به طناب یا همان کچل ها میزند ، بعد فردی دیگر میانجی گری کرده و ضامن کچل ها می شود که از فردا باران بند بیاید . .
نمایش کچل بندون داستان یک عروسی لری در باران را به صحنه  میکشاند که برای قطع شدن بارش باران سراغ اجرای کچل بندون میروند .




مطالب مرتبط

«۱۱۳ دقیقه پس از غروب» در لار به روی صحنه رفت

«۱۱۳ دقیقه پس از غروب» در لار به روی صحنه رفت

نمایش «۱۱۳ دقیقه پس از غروب»، به کارگردانی و تهیه‌کنندگی علی فخری، پس از یک دوره اجرای موفق در اوز، از ۴ تا ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ در تماشاخانه استاد جمالی لار به صحنه رفت.

|

نظرات کاربران