در حال بارگذاری ...

پرفورمنس «بودن» در شیراز

نمایش پرفورمنس بودن، اجرایی از کشور بلژیک است که یکم و دوم مردادماه جاری در سالن سبز هنر شهر آفتاب اجرا می شود.

به گزارش تئاتر فارس ، نمایش پرفورمنس بودن، اجرایی از کشور بلژیک است که یکم و دوم مردادماه جاری در سالن سبز هنر شهر آفتاب اجرا می شود.

بارا، معصومه و علیرضا برای اولین بار در سال ۱۳۹۳ در تهران با یکدیگر دیدار داشتند. بارا برای برگزاری ورکشاپ و اجرا در فستیوال به تهران دعوت شده بود. طی این سفر و کارگاه ۳ روزه ای که او در تهران برای طیف متفاوتی از اجراگران برگزار کرد، او در ایران فضای حرکتی و نوع برخورد هنرمندان با مقوله‌ی حرکت و بدن را متفاوت از آنچه که در فضای آکادمیک در اروپا تجربه کرده بود یافت. معصومه و علیرضا دو نفر از شرکت‌کنندگان ورک‌شاپ مذکور بودند که پس از آن به این پروژه دعوت شدند، آنها از آن پس به اشتراک‌گذاری اهداف و ایده‌های خود از  زمینه‌های فرهنگی گاه متشابه یا متفاوت خود پرداختند.

بارا زیگفوس‌دوتیر (متولد ۱۳۶۳) طراح‌حرکت ایسلندی است که فارق‌التحصیل از آکادمی هنر‌ ایسلند، مدرسه‌ی هنر آمستردام  و متعاقبا مدرسه‌ی پارتس (مدرسه‌ی آنا ترزا د کرسماکر بروکسل) می‌باشد. بارا دارای شیوه‌ی خاص خود در پژوهش و طراحی مواد حرکتی است که مشخص و گویا بوده و دارای شاخصه‌های موسیقائی و منحصر به فرد است. او برپایه‌ی نیاز برقراری ارتباط با مخاطب به طراحی می‌پردازد، موضوعی که به او امکان مواد حرکتی به واقع یکتا را می‌دهد که در روند بداهه‌پردازی انگیخته می‌شوند. او، در این رویکرد خود را مانند طراحان حرکت امروزی که به عموما بازیافت مواد خود می‌پردازند در زمینه‌ی حرکت قرار می‌دهد.  توجه او در سال‌های اخیر بر روی جداسازی قسمت‌های کوچکتر بدن، با بکارگیری ریتم‌های متفاوت و تولید مواد لایه‌بندی شده است که به صورت مداوم در حال تغییر هستند - حرکت میان مرز شفافیت و ابهام. پرفورمنس او بصری و تخیل‌پردازانه است، و آثار او در حالی توسط طیف گسترده‌ای از مخاطبین مورد دسترس و لمس قرار می‌گیرد که همزمان دارای تاثیر فزاینده‌ای بر جامعه‌ی  پرفورمنس معاصر بین‌المللی می‌باشد. اجراهای انفرادی بارا با عنوان «روی دیگر یک باتلاق شنی» و «طبیعت» در فستیوال‌ها و رخداد‌های ملی و بین‌المللی زیاد مانند فستیوال ریکه‌ویک در سال ۲۰۱۳، فستیوال فرینج استکهلم ۲۰۱۳، فستیوال  دسامبر ۲۰۱۳، ایس‌هات در اوسلو ۲۰۱۴، پرفورماتیک بلژیک ۲۰۱۵، فستیوال تئاتر بلژیک ۲۰۱۵، مووینگ فیوچرز هلند ۲۰۱۵، تئاتر آن زِ بلژیک و آیس‌هات کپنهاگ ۲۰۱۶ اجرا شده است. در اجرای اخیر خود با عنوان «تاید»، بارا به اکتشاف در رابطه‌ی غیر-سلسله‌مراتبی میان حرکت  و موسیقی به همراه آهنگساز و نوازنده‌ی ترومپت نروژی آیوین لونینگ پرداخته است.

معصومه جلالیه (متولد ۱۳۶۸) هنرمند مقیم تهران است که در زمینه هنرهای اجرایی از قبیل تئاتر فیزیکال، مایم  مشغول به فعالیت میباشد. پیش‌زمینه‌ی معصومه طراحی گرافیک می‌باشد و او دارای مدرک کاردانی در همین رشته است. آثار او بدون شک با جامعه، فرهنگ و بافت آیینی زادگاه وی در هم تنیده هستند. هدف او جستجو در رمزگان‌های میان‌رشته‌ای تصویر، صدا، خیال و درک و دریافت در انتزاع و واقع می‌باشد؛ خطوط گذر و رابطه میان فرم ومحتوای حرکت را می‌تواند به عنوان تمرکز اصلی آثار او در نظر گرفت.

سید علیرضا میر محمدی (متولد ۱۳۶۵) رقصنده، بازیگر و کارگردان تئاتر است که دانش آموخته‌ی همین رشته در دانشگاه هنر تهران می‌باشد. اوبا مقوله  حرکت  از طریق تمرینات تئاتر  از سال ۱۳۸۶ آشنا شد. او  به عنوان پرفورمر با عاطفه تهرانی همکاری داشته و از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۱ یکی از اعضای گروه ایندورا بوده. آنها نمایش «خواندن» را در فستیوال فجر اجرا کردند، اجرای فوق بر اساس تکنیک‌های پرفورمنس معاصر پس از کار روی نمایش اتللو صورت گرفت. علیرضا همچنین اجراهای تعاملی در فضاهای شهری به همراه مهدی فرج پور در کارنامه خود دارد. او به عنوان طراح حرکت و کارگردان نسخه ای از نمایش فاوست با استفاده از تکنیک‌های رقص معاصر تولید کرده است. او در ورک شاپ های بین المللی رقص در تهران شرکت نموده است که از میان آنها میتوان به پر فورمنس بوتو با آتیلا پسیانی در سال ۱۳۸۶ و ورک شاپ‌های پرفورمنس معاصر با محمد عباسی، کاتاراینا باکاتساکی، گیل استفه و بارا زیگفوس‌دوتیر. .

طراح و کارگردان: بارا زیگفوس دوتیر

دراماتورژ: سارا فندریک

بازیگران: (اجراگران) معصومه جلالیه، علیرضا میرمحمدی

سرپرست گروه مکعب:فرزاد    بی طرف

مدیر تولید: کلارچه اورلمنس

مدیر هنری (ایران): هانی حسینی

موزیک: آیوند لونینگ

لباس: آندرا کرانزلین

طراح نور: جان فدینگر

دراماتورژ: سارا وندریک

تکنسین اجرا: ماری وندکاستیل، هانی حسینی، آرمان مقدم

تولید: کمپانی گریپ

اول و دوم مرداد در مجموعه هنر شهر آفتاب (سالن سبز) برگزار میشود

نمایش بودن(being)  با همکاری گروه هنری مکعب به سرپرستی فرزاد بی طرف برای اجرا در شیراز دعوت شده است.

علاقمندان می توانند برای تماشای این نمایش به سامانه irantic.com مراجعه نمایند.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران