در حال بارگذاری ...

«کچل بندون» بار دیگر در ممسنی اجرا شد

نمایش کچل بندون نمایشی از یک آئین کهن بومی در ممسنی است که در حقیقت در برابر آیین هدرسه (Hadorsa) است. در این رسم کهن مردم دست به دعا می برند و از خداوند خالق آسمان و زمین طلب باران می‌کنند.

به گزارش تئاتر فارس، این مراسم آیینی که زوایای دیگری در ادبیات فولکلور ممسنی دارد در پارک کوثر ممسنی اجرا رفت و مورد استقبال مردم قرار گرفت.

در این اجرا جمعی از جوانان ایل برای بند آمدن باران دست به اقدامی میزنند که در باور بومی موجب بند آمدن باران می شود، به خوبی و زیبایی یک رسم کهن را نمایش و خاطره جمعی از جوانان دیروز را زنده کرد .
نمایش آئینی کچل بندون به نویسندگی و کارگردانی اسماعیل سعیدیان  بار دیگر توانست توجه مردم را به خود جلب کرد این نمایش که  خانواده ای  میخواهند  ازدواج فرزندشان را جشن بگیرند به دلیل بارش طولانی مدت باران از انجام مراسم عروسی باز مانده بودند که به پیشنهاد یکی از بزرگان تنها چاره بند آمدن باران کچل بندون بود، که با اجرای مراسم کچل بندون باران بند آمد و جشن ازدواج همراه با موسقی انجام گرفت . در این نمایش آیین کچل بندون ، عقد ، سر تراشون ، ترکه بازی ، دستمال بازی کودکان ،شاهنامه خوانی و رسوم زیبای دیگری نیز نمایش داده شد.
این نمایش با بازی حسن محمدی _ مریم مهدوی فر _ فرزاد نوایی _ اکرم سلطانی _ مسلم رستمی _  احمد سعیدیان _ ژیلا سعیدیان سمیه بازیار _  سهام نوایی _ الیاس رشیدی _ آرتین سعیدیان _ اعظم آبشین _ سیدرضا حسینی _ لیلا بذرافشان _ مریم سلطانی _  فرخنده سادات _  زهرا گودرزی پاییز سعیدیان _  آوینا شجاعی _ مهتیسا مرادی _  آوین اکبری _  زهرا رشیدی و با همراهی گروه موسیقی محلی ، آقایان مهرزاد نوایی _ نصیب ا.. زارع  وآقای مطهری و پیشکسوت شاهنامه خوانی ابراهیم شریفی ، بار دیگر  در نورآباد بصورت میدانی به اجرا در آمد.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران