در حال بارگذاری ...
  • یادداشتی بر نمایش « داستان عجیب شیناگاوا» 

    داستان عجیب هاروکی صفایی

    داستان عجیب شیناگاوا بر اساس داستانی از موراکامی توسط محمد جواد صفایی در بیست و نهمین جشنواره تئاتر فارس به روی صحنه رفت. یادداشت محمد حسن محمودی بر این اثر را در ادامه بخوانید

    محمد حسن محمودی؛ محمد جواد صفایی از جمله کارگردانان دغدغه مند جنوب فارس که با کمترین امکانات و دست خالی تئاتر کار میکند . سال گذشته مجموعه نمایشنامه ای را هم زیر چاپ برده است.صفایی بر خلاف دوره پیشین با نمایشی متناسب به جشنواره آمده است.
    نمایشنامه «داستان عجیب شیناگاوا»  ؛ اقتباسی از داستان« میمون شیناگاوا نوشته هاروکی موراکامی» به نمایشی ساده و بی ادعا بدل شده است که همین بی ادعا بودن ؛ پیچیده ترین بخش یک نمایش است.اقتباس دراماتیک از شاهکارهای ادبیات امری متداول در جریان تئاتر روز دنیا به حساب می آید . اما کمتر سراغ داریم که اقتباسی درخور و هم طراز با منبع اقتباس شده صورت بگیرد ؛ همین امر در اقتباس از داستان های موراکامی  نیز صادق است . آنچه موراکامی را یگانه میکند علاوه بر انتخاب موقعیت های جذاب در آثار ، بهره بردن از توصیف های ویژه خود اوست که امکان بصری و دراماتیک شدن کمتری را می دهد و نمایشنامه نویس را وادار می کند که پا را از « اقتباس وفادارانه » فراتر بگذراد. جدای از ضرورت کوتاه کردن داستان موراکامی  برای اجرای نمایشی، تغییرات عمده در شخصیتها و شالوده را ناگزیر می کند. شاید به همین علت ؛ نوشتن یک نمایشنامه اقتباسی از یک داستان اورجینال سخت تر است .
    نمایشنامه داستان شیناگاوا با وجود اینکه اقتباس است اما در ساختار نمایشی ایده نو ، بکر و غیر قابل پیش بینی دارد که متاسفانه از حد ایده ، کمتر گسترش می یابد و نیاز به پرورش و پردازش (دراماتورژی) بیشتری دارد ؛ به ویژه پایان بندی نمایشنامه که در نوشته موراکامی قانع کننده است اما در نمایشنامه صفایی به واسطه حذف بخش اعظمی از پیش پرداخت ها قانع کننده نیست . اما در قیاس با سایر نمایشنامه های شرکت کننده در جشنواره بیست و نهم  قابل تامل و ستایش است.
    کارگردانی ساده به دور از شعار ؛ نمایش را تا حد زیاد قابل درک ، دریافت و پذیرش کرده است.کارگردان هیچگاه دست به شعبده بازی ، ژانگولر ، بازی های عجیب ، آکساسوار قریب  ، گریم های زمخت  و... نمی زند بلکه به واسطه تصاویر ساده نمایشی  با مخاطب امروز از داستان فراموشی می گوید . (او تئاتر را با سیرک اشتباه نمی گیرد.تئاتر برای او مهم است با همه ویژگی های منحصر به فرد خودش) صفایی از خود فراموشی انسان عصر حاضر که به بندش کشیده و تا قربانگاه می برد روایت می کند آن چنان ملموس روایت می کند که هر عجیبی را باور کنیم.البته نقش موراکامی بیشتر صفایی است.
    در نمایش مورد بحث، ویژگیها و مضامین چندگانه و گاه متباینی که داستان موراکامی را به اثری یگانه بدل کرده، حذف شده است و در این نمایش جای خود را به روایتی تخت ، میدهد که البته با نگاه طنز آلود صفایی و البته تعویض صحنه ها و طراحی صحنه و لباس جذاب و کارآمد تا حد زیادی جبران می شود. البته جواد صفایی از نبود امکانات مناسب در شهرستان لامرد گلایه ها ی بسیار دارد.
    از بین بازیگران ؛  زهره منصوری  بازیگر با استعدادی جلوه میکند  در خدمت  نمایش است و از هر گونه خودنمایی های غیر اجباری پرهیز می کند که همین نکته بسیار مهمی در ارائه نقش به حساب می آید . اما با این وجود به لحاظ استفاده از زبان بدن و قدرت بیان نیاز به تمرین و آمادگی بیشتر مشهود است . البته نگارنده آخرین سانس اجرای نمایش را دیده همان را ملاک نقد قر ار داده است. 
    اقتباس میتواند راهی برای دست یافتن به نمایشنامه‌های جذاب و تاثیر گذار باشد و فراموش نکنیم بنویسیم به مانند جواد صفایی که خود گفته از کجا برداشته است.


     




    مطالب مرتبط

    سهراب سلیمی در حاشیه بازبینی آثار منتخب استان فارس گفت:

معیار انتخاب آثار بر اساس کیفیت خواهد بود نه کمیت
    سهراب سلیمی در حاشیه بازبینی آثار منتخب استان فارس گفت:

    معیار انتخاب آثار بر اساس کیفیت خواهد بود نه کمیت

    استاد سهراب سلیمی عضو هیات انتخاب جشنواره تئاتر فجر در حاشیه حضور در شیراز جهت بازبینی نمایش‌های برگزیده استان فارس ، خاطر نشان کرد بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته از سوی دبیر جشنواره، معیار اصلی و تعداد آثار انتخابی بر اساس کیفیت خواهد بود.

    |

    چیزی از جنس امید

    چیزی از جنس امید

    جشنواره تئاتر استانی فارس ، امسال بیست و نهمین دوره خود را سپری می کند ، نوید جعفری کارگردان و بازیگر تئاتر نگاهی دارد به بیست و نه سال گذر عمر جشنواره تئاتر استانی

    |

    پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس:

رسالت اصلی تئاتر آگاهی و آگاهی بخشی است
    پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس:

    رسالت اصلی تئاتر آگاهی و آگاهی بخشی است

    پیام صابر سهرابی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در پیام خود به مناسبت آغاز بیست و نهمین جشنواره تئاتر فارس :جشنواره ها محل مناسبی است برای تبادل نظرات و تجربیات ارزنده ای است که به آسانی به دست نیامده اند

    |

    در آیین افتتاحیه بیست و نهمین جشنواره استانی فارس

عروسک باشکوه عشایر رونمایی شد
    در آیین افتتاحیه بیست و نهمین جشنواره استانی فارس

    عروسک باشکوه عشایر رونمایی شد

    آیین افتتاحیه و آغاز بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان فارس با رونمایی و به نمایش گذاشتن عروسک غول پیکر عشایر، بازی هنرمندان بازیگر و همسرایان؛ همراه شد و دبیر جشنواره بیست و نهم، آغاز رقابت ٩ گروه نمایشی را اعلام داشت.

    |

    علیرضا محمودی رئیس انجمن هنرهای نمایشی فارس:

داوران بیست و نهمین جشنواره تئاتر استانی فارس وارد شیراز شدند
    علیرضا محمودی رئیس انجمن هنرهای نمایشی فارس:

    داوران بیست و نهمین جشنواره تئاتر استانی فارس وارد شیراز شدند

    استاد محمد رحمانیان ، رضا صابری و آرش دادگر از چهره های سرشناس تئاتر کشور به عنوان داوران بیست و نهمین جشنواره تئاتر استانی فارس انتخاب و از صبح یکشنبه به داوری آثار پرداختند.

    |

    دبیر بیست و نهمین جشنواره تئاتر استانی فارس:

ملاک یک نمایش ارزشمند میزان رضایت مندی مخاطب است
    دبیر بیست و نهمین جشنواره تئاتر استانی فارس:

    ملاک یک نمایش ارزشمند میزان رضایت مندی مخاطب است

    آیین گشایش بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان فارس؛ ساعت ١٢ روز یکشنبه بیستم آبان ماه در محوطه بیرونی تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد فارس، برگزار خواهد شد.دبیر جشنواره با آرزوی توفیق برای تمام شرکت کنندگان گفت: موفقیت تنها در کسب جوایز و کسب مقام نیست؛ بلکه رسیدن به اجرایی که ...

    |

    نظرات کاربران