در حال بارگذاری ...
نشست خبری بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استانی فارس

آغاز رقابت ١٥ گروه نمایشی از ٢٠ شهریور در جشنواره تئاتر فارس

یست و هشتمین جشنواره استانی تئاتر فارس در تماشاخانه ها و تئاتر شهر به همراه تالار حافظ ٢٠ تا ٢٣ شهریورماه برگزار می شود؛مریدی: امسال با توجه به استقبالی که از سوی هنرمندان شهرستان ها شد، ١٥ گروه در این جشنواره به رقابت می پردازند در حالیکه دوره گذشته رقابت میان ١٢ گروه بود.

بهزاد مریدی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس ظهر سه شنبه در جمع خبرنگاران و برخی روسای گروه های نمایشی و پیشکسوتان تئاتر استان به همراه هیئت موسس خانه تئاتر شیراز با اشاره به اینکه سال گذشته این جشنواره با ١٢ گروه برگزار شد افزود: امسال با وجود استقبالی که از سوی هنرمندان شهرستان ها شد، ١٥ گروه در این جشنواره به رقابت می پردازند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با توجه به اینکه امسال سالن ها افزایش یافته است و هر گروه ٣ اجرا خواهد داشت عنوان کرد: برنامه ریزی ها به شیوه ایست که ٤٥ اثر هنری در طول جشنواره بیست و هشتم اجرا می شود.

روزهای درخشان تئاتر استان فارس رقم می خورد

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان فارس با یادآوری این مطلب که ٦ ماهه پایان سال، روزهای درخشان تئاتر استان فارس رقم خواهد خورد اعلام کرد: جشنواره تئاتر «لاد» که با حضور ١٣ گروه شرکت کننده از شهرهای جنوبی در شهرستان لامرد برگزار شد، ١٨ شهریور به پایان خواهد رسید؛ این در حالیست که جشنواره یادشده در کنار جشنواره رقابتی تئاتر «پسامهر» برای نخستین بار به شکل غیررقابتی میزبان آثار نمایشی بود.

مریدی در عین حال از اعزام ٢ اثر نمایشی از فارس به جشنواره هنری نمایشی «های فست» که از اول تا هشتم اکتبر مصادف با مهرماه سال جاری برگزار می شود خبر داد و گفت: یکی از این آثار از شهرستان مرودشت است که «نارکولپسی» نام دارد و از آثار مهم استان محسوب می شود، دیگر اثر از شیراز است که خودشان تمام مراحل ثبت نام را انجام داده اند و ما فقط حمایت کرده ایم.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در پاسخ به این موضوع که افزایش سالن های نمایش در شیراز در چه حدی است اعلام کرد: در ابتدای حضور من تنها سالن استاد هودی و تالار حافظ وجود داشت که اکنون افزون بر اینکه سالن استاد هودی بازسازی شد؛ سالن های استاد سپاسدار، استاد لایق، استاد پورشکیبایی و استاد بخشی زاده به سالن های شیراز افزوده شده و مجموعه تئاتر شهر هم پس از بازسازی اینک در اختیار گروه های تئاتری است.

٢ پلاتوی تئاتر تا سال آینده آماده می شود

وی همچنین از افزوده شدن ٢ پلاتوی دیگر تا سال آینده به اماکن تئاتری خبر داد و گفت:  قول می دهم که سالن استاد باباملک را هم راه اندازی کنم.

این مقام فرهنگی با اشاره به اینکه از آثار نمایشی آیینی حمایت می شود، افزود: در بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استان فارس آثار هنری با مضمون مذهبی و دفاع مقدس وجود دارد.

مریدی در بخش دیگری از آمادگی فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس برای تشکیل انجمن های متعدد در زمینه هنرهای نمایشی خبر داد و گفت: با وجود تشکیل هیئت موسس خانه تئاتر شیراز که مراحل قانونی را در حال طی کردن است؛ به زودی شعبه انجمن نمایش ایران در استان فارس هم راه اندازی خواهد شد تا جامعه هنری استان با تکثر همراه شود. زیرا اعتقاد راسخ به تشکل و خرد جمعی دارم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در پاسخ به اینکه میزان تماشاگر تئاتری با وجود تکثر سالن ها و تماشاخانه ها مشهود نیست هم گفت: در سالهای اخیر رشد چشمگیری را شاهد بودیم که نمونه آن را در دوره پیشین جشنواره می توان جست و جو کرد.

دسترسی به جشنواره تسهیل شده است

وی با این توضیح که در دوره پیشین جشنواره تئاتر استان فارس به وسیله یک دستگاه وَن تبلیغات شهری جشنواره انجام گرفت همچنین اعلام کرد: در عین حال با اجرای تئاترهای خیابانی در بوستان ها و اماکن همگانی این اطلاع رسانی قوت گرفت درحالیکه امسال هم از طریق سامانه اینترنتی دسترسی به جشنواره تسهیل شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس در خصوص کمرنگ بودن اجراها در مجموعه تئاتر شهر هم توضیح داد که در مدتی که از پیوستن دوباره مجموعه فوق به فضای تئاتری شیراز گذشته؛ نمایش «لاموطا» به کارگردانی امیر بهبودنیا  و «بیست و سومین جلسه جن گیری...» به کارگردانی مسعود احمدی در این سالن ها به صحنه رفته اند.

این درحالیست که بهزاد مریدی از تسهیلات ویژه برای پوشش خبری این جشنواره خبر داد و گفت: نهایت تلاش مجموعه برگزارکننده این است که در جریان بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استان فارس برای شهروندان و اهالی رسانه گلایه ای به جا نگذارد.

یادآور می شود: در پایان این نشست که در تالار مهر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس برگزار شد، با حضور پیشکسوتان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد و اعضای انجمن تئاتر استان از پوستر بیست و هشتمین جشنواره تئاتر فارس رونمایی شد.




نظرات کاربران