در حال بارگذاری ...
با هدف فرهنگ سازی مصرف آب

«افسانه تیشتر»در شیراز به صحنه رفت

تئاتر « افسانه تیشتر» توسط گروه نمایش سروش به نویسندگی و کارگردانی مهران مقدر از ٢٩ مرداد ١٧ شهریور به تهیه کنندگی شهرام آذری و با مجوز رسمی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، در تالار آزادی روی صحنه است.

 

کارگردانی نمایش «افسانه تیشتر» با تاکید بر اینکه بحران آب را جدی بگیریم می گوید: حرف از بستن یک شیر آب که بی مورد باز است و به هدر می رود گذشته و باید فرهنگ صحیح مصرف آموزش داده شود تا همگان نوع مصرف کردن درست را بیاموزند و همه باورهای خود را مبنی بر اینکه به راحتی می توانیم آب را مصرف کنیم فراموش کرده و شیوه نوین مصرف را به کار بگیریم.

مقدر در ادامه افزود: این مطلب دستمایه نوشتن نمایشنامه ای در زمینه صرفه جویی در مصرف آب شد و بر آن شدم تا با الگو از اسطوره تیشتر نمایشنامه «افسانه تیشتر»را برای مقطع کودک و نوجوان بنویسم.

وی عنوان کرد: «افسانه ی تیشتر» برای اولین بار است که در شیراز در مقطع کودک و نوجوان این سبک از  نمایش به روی صحنه می رود؛ این کار  تلفیقی از  نمایش سایه و بازیگر است.

مقدر تاکید کرد: در افسانه‌های ملی ایران تیشتر الهه باران است که سه بار با اپوش دیو خشکسالی نبرد می‌کند در دوبار اول به شکل یک پسر جوان و یک گاو قوی هیکل با اپوش می جنگد و در مرتبه سوم به شکل یک اسب جنگیده و او را شکست میدهد.

مهران مقدر از سال ۷۰ فعالیت تئاتری را شروع کرده و از همان سالهای آغازین به فعالیت در زمینه نمایش کودک و نوجوان پرداخت. او معتقد است هر آموزشی باید از سنین پایین شروع شود تا بسیار کاربردی تر شود و جزئی از فرهنگ درست گردد.البته نمایشنامه هایی نیز در مقطع بزرگسالان دارد که عمدتاً موضوعات اجتماعی دارند.

 مقدر از سال ۷۱ گروه نمایش سروش را پایه گذاری کرد و این گروه اکنون بزرگترین و قدیمی‌ترین گروه نمایش کودک در استان فارس است .

 بیشتر نمایش های اجرا شده توسط این گروه از داستانهای ملی ایران الهام گرفته شده استخاله سوسکه ، پریزاد، حسنی و دیوقلقلی، گرگم و گله میبرم، موش و گربه و افسانه تیشتر از این دسته اند.

او  در سال ۹۳ با اجرای نمایش غول آباد به عنوان پرفروش ترین نمایش کودک سال دست‌یافت و بیش از ۱۱ هزار نفر از این نمایش دیدن کردند.

دیگر عوامل تئاتر کودک و نوجوان «افسانه ی تیشتر » عبارت از: دستیار کارگردان بخش صحنهسمیرا سخندانی، دستیار کارگردان بخش عروسک: فاطمه شکوهی، طراح عروسک ، صحنه و دکوربهنام چارئی، ساخت عروسکبهنام چارئی ، سمیرا سخندانی، ساخت دکورگروه اجرایی، مدیر صحنه: پریا فرهنگی، منشی صحنه:شادی پوربهی، ترانه سرا: سارا رحیمی، آهنگساز : مرتضی مصطفوی، بازیگران:بهاره سلمان پور، مهرناز عوض زاده، محمد رضا مرادی، بهرام توکل، زهرا حسینی، مهدی رعیت پیشه و شایان زارع، عروسک گردانانفاطمه شکوهی، پریا فرهنگی، بهاره سلمان پور، مهرناز عوض زاده، محمدرضا مرادی، شادی پوربهی و علی سلیمانی، طراح پوستر و بروشورفاطمه ایزدی، عکاسعلی فخری هستند.

 

 




نظرات کاربران (1)