در حال بارگذاری ...
رقابت پانزده گروه نمایشی در جشنواره تئاتر فارس

نتایج بازبینی‌های جشنواره تئاتر استانی فارس اعلام شد


معاون هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس از رقابت ۱۵ گروه در بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استانی خبر داد/ رئیس اداره ادبی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و عضو هیئت رئیسه انجمن هنرهای نمایشی فارس: موانع و مشکلات در روند انتخاب و در نهایت برگزاری جشنواره امسال بصورت جدی آسیب شناسی شد.
مهدی رنجبر با بیان اینکه جشنواره از ۲۰ تا ۲۳ شهریور سال جاری به میزبانی شیراز برگزار می شود گفت: امسال یکی از تخصصی و تیزبینانه ترین دوره هایی از جشنواره تئاتر استانی را تجربه می کنیم که بازبینی ها با حضور ٣ فرد متبحر و کارشناس انجام گرفته است.
وی با تاکید بر همکاری تمامی حوزه های تئاتر به ویژه متخصصین نمایش در برگزاری جشنواره خبر داد و افزود: در این دوره از جشنواره تئاتر استانی نگاه ویژه ای به حوزه تخصصی شده و اتکا خاصی به یک شهرستان نداشتیم. رنجبر در عین حال از ارتقا سطح کیفی تئاتر شهرستان ها در بیست و هشتمین جشنواره خبر داد و افزود: یکی از راه های پویائی تئاتر در کشور تعامل گروه های نمایشی در جشنواره هاست.
معاون هنری ارشاد فارس با بیان اینکه جشنواره تئاتر استانی ویترینی از فعالیت های یک سال اخیر تئاتر فارس به شمار می رود، در عین حال این را مورد تاکید قرار داد که این موضوع به معنی اسیر جشنواره زدگی شدن نیست چراکه نمی توانیم تولیدات اجرایی را نادیده بگیریم.
رنجبر پیرامون جشنواره تئاتر استان فارس عنوان کرد: این رویداد تئاتری در بیست و هشتمین دوره برپایه کیفی گرایی و ارتقا سطح تولیدات قرار گرفته است. وی با بیان اینکه پس از اعلام فراخوان در اسفندماه گذشته، ۱۰۷ متن به دبیرخانه جشنواره ارائه شد افزود: هیئت بازخوانی این دوره ۷۷ متن را شایسته حضور در مرحله بازبینی دانست که از این میان، ۵۳ اثر اعلام آمادگی کردند و آثار  خود را در مرحله یادشده شرکت دادند.
رنجبر تاکید این دوره از جشنواره تئاتر  فارس را بر برگزاری منظم کلیه مراحل عنوان کرد و گفت: بدین خاطر کلیه برنامه ها از جمله تنظیم تمرینات آماده سازی، زمان بندی اجراهایی بازبینی، انتخاب تیم بازخوانی و بازبینی با دقت نظر زیاد و حساسیت فراوان انجام گرفت.
وی با بیان اینکه ۵۳ اثری که وارد مرحله بازبینی شدند هریک شایستگی خاص خودشان را داشتند افزود: با توجه به محدودیت تعداد گروه ها در مرحله پایانی جشنواره امکان اینکه در خدمت همه گروه ها باشیم نیست درعین حال با توجه به اینکه هدف اصلی تئاتر ارتباط  موثر با مخاطب است، از هر ۵۳ اثر دعوت می کنیم که زمینه اجرای همگانی این نمایش ها را با کمک هم در سراسر نقاط استان فراهم کنند.
موانع و مشکلات بصورت جدی آسیب شناسی شد
در ادامه رئیس اداره ادبی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و عضو هیئت رئیسه انجمن هنرهای نمایشی فارس با اشاره به روند انتخاب آثار بر اساس کیفیت گفت: در بازبینی نمایش های جشنواره امسال تلاش اصلی بر استفاده از خِرَد جمعی بود، در همین راستا ستاد جشنواره توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس متشکل از مدیر کل، معاون هنری، رئیس اداره ادبی و هنری، دبیر جشنواره و ٣ نفر از پیشکسوتان تئاتر تشکیل و موانع و مشکلات بصورت جدی آسیب شناسی شد.
بهاره شفیعی افزود: تصمیم قطعی بر این بود که شاهد مشکلات گذشته در روند انتخاب و در نهایت برگزاری جشنواره امسال نباشیم.
عضو شورای سیاست گذاری بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استان فارس گفت: اصلی ترین هدف برای ارتقا سطح کمی و کیفی تئاتر در استان ایجاد زیر ساخت مناسب و علمی آموزشی برای گروه های نمایش در مرکز استان و شهرستانها بصورت منطقه ای خواهد بود
چهار تماشاخانه و مجموعه تئاتر شهر میزبان گروه های نمایشی فارس
وی در ادامه به معرفی اماکن برگزاری بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استان فارس پرداخت و گفت: مجموعه تئاتر شهر، تماشاخانه های استاد پورشکیبایی، هودی، سپاسدار، لایق و تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی میزبان به صحنه رفتن آثار هستند.
شفیعی با اعلام اینکه تالار غزل هم جهت برگزاری نشست های تخصصی و آموزشی در نظر گرفته شده است گفت: امسال هر نمایش ٣ نوبت مورد بازدید علاقه مندان قرار خواهد گرفت.
دبیر بیست و هشتمین جشنواره تئاتر فارس هم پیرامون رشد کمی و کیفی این دوره از رقابت های هنر نمایش استان اعلام کرد: سال گذشته که در مقام داوری بازبینی جشنواره قرار داشتم ۵۴ اثر بازبینی شد، اما با توجه به محدودیت تولید یک اثر توسط هر کارگردان به لحاظ تولیدات رشدی کمی را شاهد بودیم زیرا سال گذشته به برخی کارگردانها با ۲اثر وارد مرحله بازبینی شما هم بودند.
گروه های شهرستانی از رشد کیفی برخوردار شدند
حمید وامق دبیرجشنواره هرچند رشد تولیدات را به لحاظ  کمی مهم ارزیابی کرد افزود: این اهمیت دارد که ما به سمت کیفی گرایی گام برداریم و به تولیدات موثرتر بپردازیم؛ خوشبختانه بر اساس نظر گروه بازبینی و نماینده انجمن نمایش استان، بسیاری از گروه های شهرستانی به نسبت دوره های گذشته از رشد کیفی برخوردار شدند.
وی با تاکید بر گسترش برنامه های آموزشی به عنوان عاملی برای بهتر شدن وضعیت گروه های نمایشی شهرستان ها در دوره های آینده به معرفی بازبین های بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استان فارس پرداخت و گفت: امین بهروزی، علی ثقفی و محسن حسن زاده بر اساس داوری دقیق و کارشناسی شده قضاوت خود را بر مبنای معیارهای مشخص و برخورداری از دانش تئاتری که پیش از مرحله بازبینی به اطلاع کلیه گروه ها رسید، انجام دادند که پس از استخراج نمرات از فرم های داوری و ساعتها بحث علمی گروه ها معرفی شدند.
نتایج بازبینی جشنواره تئاترفارس اعلام شد/از آبی ترین آسمان زمین تاهوملت در شیراز
نتایج بازبینی نمایش های شرکت کننده در بیست و هشتمین جشنواره تئاتر فجر استان فارس اعلام شد.
دبیرخانه بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استان فارس با اعلام اسامی نهایی نمایش های راه یافته اعلام کرد: کلیه گروه های منتخب چنانچه اجرای همگانی نداشته اند باید از دهه سوم مردادماه جاری تا هنگام برگزاری جشنواره دست کم ٥ اجرای عموم داشته باشند و مستندات اجراها را به دبیرخانه ارایه کنند.
بر این اساس، تئاتر های «آبی ترین آسمان زمین» به کارگردانی محمد هاشم زاده از شیراز، «آخ اگه بارون بزنه» به کارگردانی گلناز صفوی از لامرد، «آگورا» به کارگردانی مسعود حیدری از شیراز، «اکبر کجاست؟» به کارگردانی محمدحسن محمودی از شیراز، «این داستان را اولین بار آسیابانی پیر...» به کارگردانی رزاق حسینی از قیر و کارزین، «بیست و سومین جلسه جن گیری» به کارگردانی مسعود احمدی از شیراز، «تدبیر» به کارگردانی صادق علی پور از شیراز، «جاندارمری» به کارگردانی عباس پرانداخته از لامرد، «جز به روایت کریستا گِتی» به کارگردانی داود باقرزاده از شیراز، «روایت ها حاکی از آن است که...» به کارگردانی حبیب مقیمی از لارستان، «سِوِن سی» به کارگردانی مجتبی راوش از کازرون، «سیره سیطره ارسلان بساسیری» به کارگردانی رضا طاهری از فسا، «لاموطا» به کارگردانی امیر بهبودنیا از شیراز، «هوملت» به کارگردانی مجتبی حسینی قیری از قیر و کارزین و «یک دقیقه روزمرگی» به کارگردانی هادی امامی مقدم از مرودشت آثار راه یافته به بخش مسابقه بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استان فارس هستند.
بر اساس اعلام دبیرخانه جشنواره، امسال هریک از آثار راه یافته به بخش مسابقه ٣ نوبت اجرا دارند و نشست های تخصصی با حضور داوران جشنواره در سالن غزل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس برپا خواهد شد؛ این درحالیست که زمان بندی اجراها به زودی از سوی دبیرخانه اعلام رسمی و همگانی می شود.
بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استان فارس از ۲۰ تا ۲۳ شهریور سال جاری در مجموعه تئاتر شهر، ٤ تماشاخانه و تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس برگزار خواهد شد، این در حالیست که مراسم اختتامیه این رویداد تئاتری ٢٣ شهریور در تالار حافظ فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار خواهد شد.

 




نظرات کاربران