در حال بارگذاری ...
فراخوان بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استان فارس منتشر شد.

بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استانی فارس با هدف ارتقاء سطح کیفی آثار برگزار خواهد شد

دبیرخانه بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استانی فارس با هدف ارتقاء سطح کیفی آثار، ارتباط موثر تماشاگران با آثار نمایشی، گسترش تئاتر در سراسر نقاط استان و بهره گیری از ظرفیت های موجود در تئاتر استانی فراخوان خود را منتشر کرد.

حمید وامق رئیس انجمن هنرهای نمایشی فارس با اشاره به جزئیات بیست و هشتمین دوره تئاتر استانی اظهار داشت: تئاتر به عنوان هنری فراگیر با کارکرد قوی اجتماعی است که از دیرباز بر جوامع بشری موثر بوده است و اگر به نقش و ارزش والای آن بر بهبود زیرساختهای فرهنگی توجه شود مسلما بر ارتقاء فرهنگ انسانی و پیشرفت تفکر مدنی و بهبود اندیشه شهروندی جامعه موثر خواهد بود.

حمید وامق یکی از ابزارهای ایجاد انگیزه در تولید تئاتر کشورها را برگزاری جشنواره هایی با هدایت صحیح و برنامه ریزی موثر مسئولین بدور از آفت زدگی خواند و افزود: با این رویکرد جشنواره تئاتر استان فارس با تمرکز بر کیفیت گرایی و ارتباط موثر با مخاطبان و برنامه ریزی در جذب ایشان و گسترش تئاتر در تمام نقاط استان در نیمه دوم شهریور ماه 1396 برگزار می شود.

وی تصریح کرد: سعی تمام مجموعه انجمن نمایش استان بر آن است که بازدهی مناسبی از این رویداد فرهنگی، هنری حاصل شود و تقاضای من به عنوان خادم هنرمندان تئاتر از تمام نهادهای اجرایی و فرهنگی استان این است که با نگاه فرهنگی به این رویداد مهم بنگرند و حمایت های مادی و معنوی خود را از انجمن و هنرمندان تئاتر استان بیش از پیش انجام دهند که لطف و مهر همیشگی آنها این انتظار را ایجاد کرده است.

رئیس انجمن نمایش فارس عنوان داشت: فراخوان جشنواره 96 تفاوتهای عمدهای با فراخوان جشنواره های گذشته دارد و تقاضای ستاد جشنواره از هنرمندان این است که تمام بخش های فراخوان را با دقت مطالعه کنند و ضمن انتخاب و ارسال هوشمندانه متون نمایشی از امروز جهت پیش تولید نمایش خود اقدام کنند تا به محض اعلام نتایج مرحله بازخوانی بتوانند به صورت مفید و هدفمند به تولید و خلق اثر خود بپردازند.

وی تفاوت های مهم این فراخوان نسبت به فراخوان دوره های قبل را اینطور عنوان کرد: در مرحله بازخوانی، کارگردانان می بایست علاوه بر ارسال نمایشنامه و خلاصه متن، ایده و شیوه اجرائی خود را شرح دهند، بدیهی است که این اقدام ستاد جشنواره، دیدگاه کارگردان را نسبت به تحلیل نمایشنامه و راههای انتقال ایده و ارتباط با مخاطب مشخص میکند و میتواند ملاکی نسبی در تشخیص اولیه توان و خلاقیت کارگردان باشد، لذا تقاضا دارم که کارگردانان عزیز با دقت و حوصله در مکتوب نمودن ایده و شیوه اجرایی خود اقدام کنند و به صورت شفاف به تشریح آن بپردازند.

وامق یکی از معضلات  و آسیب های تئاتر استان در این سالها را عدم ثبت بسیاری از گروه های تئاتر شیراز و شهرستان ها دانشت و افزود: از این رو با عنایت به تاکید مرکز هنرهای نمایشی بر این مورد و نظم دادن به برنامه های تئاتر استان همه گروههای  متقاضی جشنواره میبایست در سامانه مرکز هنرهای نمایشی کشور به ثبت رسیده باشند.

وی تصریح کرد: گروه هایی که از این  مهم برخوردار نیستند می بایست تا 20 فروردین ماه 96 کلیه مدارک مربوط به اعضای خود را تحویل انجمن نمایش شهرستان دهند و انجمن ها موظف هستند این مدارک را حداکثر تا 25 فروردین ماه به انجمن نمایش استان ارسال نمایند تا در جهت ثبت گروه ها اقدام شود، بدیهی است که عواقب اهمال گروه ها متوجه ایشان خواهد بود و انجمن نمایش استان هیچ مسئولیتی در قبال حذف آنها از جشنواره نخواهد داشت.

در دوره های قبل شاهد بودیم که چند متن توسط یک کارگردان به دبیرخانه ارسال می شد و این روند، جریان بازخوانی را با مشکل روبرو کرده بود.

وامق یادآور شد:امسال برای اولین بار و برای افزایش کیفیت مرحله بازخوانی، هر کارگردان مجاز به ارسال تنها یک متن است و پس از اعلام نتایج بازخوانی تغییر نام کارگردان برای یک اثر و تغییر نام نمایشنامه به هیچ وجه امکان پذیر نیست.

رئیس انجمن نمایش فارس خاطرنشان کرد: در جشنواره 96 تمام گروه هایی که اثرشان در جشنواره پذیرفته می شود باید قبل از برگزاری جشنواره حداقل 5 اجرای عمومی داشته باشند. این مسئله مورد تاکید مرکز هنرهای نمایشی و انجمن نمایش استان است و در این راه از تمام ادارات محترم و انجمن های عزیز شهرستان ها تقاضا دارم که با برنامه ریزی موثر این امکان را فراهم نمایند و سالنهای خود را برای تاریخ 20 مرداد تا 15 شهریور ماه 96 آماده اجرای عمومی گروه های پذیرفته شده نمایند.

وی اجرای این شرایط را که در فراخوان آمده است جزء الزامات و ضروریات دانست و گفت: تردید ندارم که دوستان بزرگوار با مدیریت زمان و تعامل، به انجام این مهم دست می یابند.

وامق ابراز امیدواری کرد:با پشتیبانی همه نهاد های فرهنگی و حمایت مدیرکل و معاونین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و تلاش ادارات شهرستان ها و روسای انجمن های نمایش و یاری هنرمندان فرهیخته تئاتر استان، شاهد یک تحول ارزنده و تاثیر گذار و جشنواره ی پویا و با کیفیت باشیم. 

رئیس انجمن هنرهای نمایش فارس با اشاره به گاهشمار جشنواره تصریح کرد: اعلام و انتشار فراخوان  25 اسفند 96، ارسال نمایشنامه، طرح، ایده اجرایی به همراه تکمیل فرم درخواست و لوح فشرده نمایشنامه حداکثر تا 25 فروردین 96 ، اعلام نتایج بازخوانی20 اردیبهشت 96، بازبینی زنده1 تا 20 مرداد 96 و زمان برگزاری جشنواره  نیمه دوم شهریور 96 خواهد بود.

فراخوان جشنواره بیست و هشتم

رئیس هیئت مدیره انجمن نمایش فارس محور های مورد تاکید جشنواره را بهره گیری از مفاهیم و جلوه های تاریخ ، فرهنگ و ادبیات غنی ایران، توجه به ارزش های معنوی، اخلاقی و انسانی، توجه به تئاتر ایرانی در جهت توسعه فرهنگی، توجه به فرهنگ عامه و ارزش های بومی نقاط مختلف استان، نگاه کاوشگرانه به جامعه و اندیشه ورزی در مسائل اجتماعی ازطریق هنر تئاتر، نفی خشونت، تروریسم و جنگ طلبی و تلاش جهت ایجاد صلح جهانی و تمرکز هنرمندانه و اندیشه گر بر شعار سال 1396 خواند.

وی با اشاره به شرایط عمومی جشنواره اظهار داشت:جشنواره در بخش صحنه­ای و به صورت رقابتی برگزار می شود و صرفا اختصاص به آثار ایرانی دارد. متون اقتباسی (آداپته ایرانی شده) می­توانند با ذکر دقیق مشخصات صاحب اصلی اثر در جشنواره حضور داشته باشند.




نظرات کاربران