در حال بارگذاری ...

تماشاخانه استاد لایق در شیراز افتتاح می شود

رئیس انجمن هنرهای نمایشی فارس از افتتاح تماشاخانه استاد لایق تا پایان بهمن و نشست بررسی آسیب ها و مشکلات تئاتر انقلاب و دفاع مقدس در شیراز خبر داد.

به گزارش تئاتر فارس، امیر صادقی با بیان این که مسئول انجمن تئاتر مقاومت کشور در نشست بررسی آسیب ها و مشکلات تئاتر انقلاب و دفاع مقدس حضور داشتند، گفت: هدف این است که در کنار بررسی آسیب ها و مشکلات موجود در این حوزه، بستری را فراهم کنیم که دفتر تئاتر انقلاب و دفاع مقدس در شیراز راه اندازی و تاسیس شود.

وی با اشاره به حضور و جلب مشارکت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس در فرآیند اجرای این برنامه ابراز داشت: یکی از مزیت های قابل توجه این بنیاد بهره مندی از سالن روباز است که می‌تواند برای اجرای نمایش های مناسبتی و دفاع مقدس مورد استفاده قرار بگیرد.

صادقی در بخش دیگر به تلاش و رایزنی های انجام شده برای تاسیس دفتر «یونیما» در شیراز اشاره و خاطرنشان کرد: یونیما عنوان اختصاری «اتحادیه جهانی نمایشگران عروسکی» است که حدود ٨٠ سال پیش در اروپا تشکیل شده و تلاش می کنیم که این اتحادیه در شیراز نیز دفتر خود را تاسیس و راه اندازی کند.

مسئول انجمن هنرهای نمایشی فارس در پاسخ به این سوال که راه اندازی این دفتر نمایندگی در شیراز مستلزم تامین چه امکاناتی است؟‌ اظهار داشت: برای تاسیس این دفتر باید حداقل ٥٠ نفر فعال تئاتر عروسکی در شیراز داشته باشیم تا اتحادیه جهانی نمایشگران عروسکی بتواند فعالیت های خود را به خصوص در زمینه های ‌آموزشی در شیراز انجام دهد.

وی با تاکید بر این که راه اندازی این دفتر می‌تواند زمینه ساز تحولی بزرگ در خصوص تئاترهای عروسکی باشد، تصریح کرد: از آن جا که بخش عمده هزینه های ‌آموزش را خود این اتحادیه می‌پردازد، برگزاری دوره های آموزشی توسط آن‌ها می‌تواند منجر به تحول در این حوزه نمایشی شود.

صادقی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به این سوال که خود انجمن نمایش در زمینه تربیت بازیگران تئاتر چه تلاشی را انجام داده است؟ گفت: در سال‌های اخیر کارگاه ها و کلاس های آموزشی مختلفی برای فعالان هنرهای نمایشی برگزار شده که از آن جمله می‌توان به کارگاه های تابستانه تئاتر در دانشگاه فرهنگ و هنر شیراز اشاره کرد.

وی عمده ترین مشکل انجمن در برگزاری دوره‌های آموزشی را نبود اعتبار اعلام کرد و افزود: در صورتی که اعتباری برای آموزش هنرهای نمایشی به علاقمندان از سوی مراجع ذی ربط درنظر گرفته شود، می‌توان با دعوت از اساتید مختلف حوزه تئاتر با انجام سطح بندی لازم و مشخص کردن سطح علمی و توانمندی افراد، برای آن ها کلاس آموزشی مناسب برگزار کرد تا همه علاقمندان از آموزش‌های ارایه شده با توجه به سطح دانش وتجربه خود بهره‌مند شوند.

مسئول انجمن هنرهای نمایشی فارس در ادامه سخنان خود با اشاره به وجود برخی کمبودهای زیرساختی در حوزه هنرهای نمایشی خاطرنشان کرد: به رغم همکاری‌ها و تلاش‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، هنوز هم در زمینه زیرساخت‌های نمایشی با کمبود مواجه هستیم، بر همین اساس باید شرایطی فراهم شود تا از ظرفیت و توان بخش خصوصی در زمینه احداث سالن‌های نمایش و پلاتوهای مختلف بهره گرفته شود.

صادقی در همین ارتباط به برخی شنیده ها در خصوص افتتاح تماشاخانه استاد لایق تا ٢٢ بهمن ماه سال جاری نیز اشاره کرد و افزود: انجمن نمایش تلاش برای جذب ظرفیت های بخش خصوصی در حوزه‌های هنرهای نمایشی را در دستور کار خود قرار داده است.

وی در ادامه سخنان خود با قدردانی از تلاش‌ها و حمایت‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و به خصوص روابط عمومی این اداره کل به عنوان یکی از پشتیبانان برنامه‌های انجمن نمایش ابراز داشت: با رایزنی های انجام شده بنا داریم تا برای اعضای انجمن هنرهای نمایشی کارت عضویت را تا پایان بهمن ماه صادر کنیم تا علاوه بر تامین جنبه هویت بخشی به اعضا، شرایطی فراهم شود که آنها از برخی تسهیلات بهره مند شوند.

صادقی همچنین با اشاره به تلاش برای تمرکززدایی هنرهای نمایشی از مرکز استان گفت: خوشبختانه با برنامه ریزی انجام شده فضای حضور گروه های نمایشی از همه شهرستان ها فراهم شده و تا فروردین سال آ‌ینده همه سالن های نمایش برای اجرا رزرو شده اند که تاکنون این امر سابقه نداشته است.




نظرات کاربران