در حال بارگذاری ...
با حضور بهزاد مریدی مدیر کل فرهنگ و ارشاد فارس

از استاد علی نقی رزاقی تقدیر شد

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس از علی نقی رزاقی پیشکسوت تئاتر فارس تجلیل کرد

به گزارش تئاتر فارس، آیین پایانی نمایش «هفت رنگ عشق» برگرفته از متن کهن نظامی، نوشته و کارگردانی علی نقی رزاقی با حضور بهزاد مریدی مدیر کل فرهنگ و ارشاد فارس، عبد النبی سلامی مشاور فرهنگی، استاد مهدی فقیه بازیگر سینما و تلوزیون و داریوش نوید گویی ناشر برتر کشوری و جمعی از پیشکسوتان فرهنک، ادب و بویژه هنر نمایش، برگزار شد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، در این آیین با احترام به صحنه نمایش بدون میکروفن و با بیان نمایشی سخن گفت و از واژه‌ای که شاید بتوان تمام مفاهیم امروز را درآن تجسس کرد نام برد و به این عبارت اشاره کرد که « ابتدا هیچ نبود، کلمه بود» و شاید کلمه خداوندگار و شاید هم عشق است و آن همیتی است که خاندان استاد رزاقی از دل آثر فاخر نظامی بیرون کشیدند تا تقدیم جامعه تئاتر شهرشان بکنند.

بهزاد مریدی گفت: عشق را مراحلی است، عشق ناسوتی، جبروتی، لاهوتی و ملکوتی و تا انتهایی که به خالق جام الست منتهی خواهد شد که البته واژگان عشق، تعاریف گوناگون ندارد و در هفت اقلیم نیز عشق یکی بود و اگر این اقلیم هفت رنگ هم باشد باز همان لوگوس، کلمه یا عشق است و در این تردیدی نیست.

این استاد دانشگاه افزود: شاید در قرن دوم «رابعه» پس از آنکه از همه چیز برید و حسن بصری وصلت او را طلب کرد، همین واژگان نهفته بود و باز در پی خالق جام الست بود، ایاز، منصور حلاج، بایزید بسطامی، جنید بغدادی، سر سلسله های تمام عرفان و عشق در این سرزمین بودند و گنوسیس و عرفان در همه جا هست و آن چیزی که از آیین شینتو و شینتوایسم زاپن است در دل خود عشق و عرفان است تا تمام ادیان ابراهیمی، ادیانی که ابراهیم بنا نهاد و موسی کلیم الله و پس از او مسیح روح الله و محمد رسوال الله(ص) و این چنین عشق گسترده شد.

مریدی ادامه داد: بسیاری بر این باور بودند که کشور گشایی ها از سر عشق بود و اسلام از سر عشق تمام جهان را تسخیر کرد، که عرفان اسلامی چنین کرد و مسیحیت هیچگاه برمبنای شمشیر نه می توانست و نه ممکن بود تا گسترش یابد و پس از این به سر سلسله جنبان عرفان، نظامی بزرگ می رسیم در قرن پنجم و تمام مفاهیم عشق را پس از دو دوره عرفان مشرق زمین و عرفان مغرب زمین که سر سلسله آنها بایزید بسطام و جنید بغداد بود، از سکریون و تمام عقلایی که در نظامیه بغداد حضور داشتند.

این مقام فرهنگی استان خاطر نشان کرد: مناقشان همیشه بوده و هستند و به اتمام نیز نخواهد رسید ولی واژه «عشق» تثبیت شد و با مولانا به اوج رسید و با حافظ و گویی پس از آن در این شهر عشق؛ هیچکس نتوانست جایگزینش را برایش پیدا کند و با اگر در هفت اقلیم عشق سیر کنیم باز هم به حافظ خواهیم رسید و بی تردید خاستگاه او که ایران و شهر شیراز است. در پایان برنامه نیز از عوامل اجرایی، بازیگران و کارگردان نیز تجلیل شد.




نظرات کاربران