در حال بارگذاری ...
روز دوم جشنواره فجر فارس

«دن کامیلو» به صحنه تالار حافظ شیراز رفت

تئاتر «دن کامیلو» بر اساس کمدی «مجموعه دنیای کوچک دن کامیلو» نوشته جیوانی گوارسکی در ششمین جشنواره تئاتر فجر استان فارس به روی صحنه رفت؛در ادامه اجراهای ششمین جشنواره تئاتر فجر استان فارس که از دوشنبه ١٣ دی ماه آغاز شد، سه شنبه شب دو اجرا در تالار حافظ فرهنگ و ارشاد فارس از تئاتر «دن کامیلو» به صحنه رفت که فضای این رویداد را گرما بخشید

به گزارش تئاتر فارس، نمایش «دن کامیلو» به کارگردانی مهران محمود زاده از بندر جاسک روی صحنه تالار حافظ شیراز اجرا شد. این نمایش برداشتی کاملا آزاد از مجموعه «دنیای کوچک دن کامیلو» به شمار می‌رود از آثار «جیووانی گوارسکی» نویسنده، طنزپرداز و روزنامه نگار ایتالیایی که در ایران هم بارها مورد اقتباس تئاتری ها قرار گرفته است.

«پپونه» دوچرخه ساز در دهکده ای کوچک سودای پست شهرداری را در سر دارد و در مقابل «دن کامیلو» کشیش افراطی در مقام مخالفت با عقاید و مسلک کمونیستی او برخاسته است. دن کامیلو از یک سو در مقابل قوانین کلیسا قرار دارد و از سویی پپونه را که نمایندگی کمونیسم و چپ گرایی می کند در مقابل دارد.

این تئاتر رئال که مایه های طنز را یدک می کشد با یک جمله آغاز می شود که از زبان کودکی شنیده می شود که می‌گوید: «من یک مسیحی ام، اما غسل تعمید داده نشده ام و مسیح را دیدم که چمدانش را بسته و می‌رود».

این تئاتر که دارای ٧ شخصیت است با محوریت جدال دو نماد متضاد اوج و فرود و ادامه می یابد؛ «پپونه بوتزاتی» نمادی از خلق زحمت کش در یک سوی این مبارزه قرار دارد و با ایده های چپ گرایانه در مبارزه با کلیسا که در قامت دن کامیلو بروز می یابد برای دست یافتن به قدرت سودای حکومت زحمتکشان را در سر می پروراند تا در شکستن تابوهای کلیسا کوشش کند.

گفت و گوها در تئاتر «دن کامیلو» سراسر حاوی استعاره ها و کنایه هایی است که هم سیاست را به سخره می گیرد و هم عقاید افراطی را دستمایه طنز قرار می دهد چراکه هریک در تقابل با یکدیگر تلاش در نفی دارند و در طول تاریخ هرگاه این دو مقابل هم قرار گرفتند آسیب گریبانگیر جوامعی شده که خود را وابسته به یکی از این دو کرده اند.

تئاتر «دن کامیلو» در کنار طنزی تلخی که به واسطه کلام بکار بسته به خاطر کارگردانی و هدایت شخصیت ها نمایشی را ارایه کرده که برای مخاطب در عین پندآموزی برای ساعتی تاریخی را روایت می کند که در دوره ای انسانها را در گیر و دار جدال سیاست های بسته و عقاید افراطی گرفتار کرده است.

گفتنی است: در ادامه ششمین جشنواره تئاتر فجر استان فارس که به میزبانی تالار حافظ فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می شود، چهارشنبه ١٥ دی ماه جاری میزبان تئاتر «دووز» به کارگردانی لقمان بحرانی در نوبت های ساعت ١٨ و ٢٠ است و در ساعت ١٤ سالن مهر این تالار به پخش فیلم نمای «فاوست» به کارگردانی حمیدرضا نعیمی می پردازد.




نظرات کاربران