در حال بارگذاری ...

«خاکستر به خاکستر» روی صحنه می رود

تماشاخانه استاد هودی شیراز از یکم آذر به مدت دوازده شب، میزبان نمایش «خاکستر به خاکستر» به نویسندگی هارولدپینتر، ترجمه بهرام قاسمی نژاد و دراماتورژی طرحی و کارگردانی کوروش حیدری می شود.

به گزارش تئاتر فارس، «خاکستر به خاکستر» به نویسندگی «هارولدپینتر»، ترجمه بهرام قاسمی نژاد، دراماتورژی طرحی و کارگردانی کوروش حیدری و تهیه کنندگی موسسه فرهنگی هنری آبنوس شیراز به یاد استاد ژیلا مهرجویی از یکم تا ١٢ آذر ٩٥ به استثناء ٧ و ٩ همان ماه، ساعت ١٨:٣٠ بر کف صحنه تماشاخانه استاد هودی اجرا خواهد شد.

حیدری در این باره می‌گوید: در این نمایش مردی به نام دولین؛ کنجکاوانه هم چون بازپرس سوالاتی در مورد گذشته زنی با عنوان ربه کا، می پرسد و ربه کا در حال بازگو کردن اتفاقاتی است که در گذشته برایش رخ داده است. یاد آوری گذشته هر دو را دچار اختلالات روحی روانی می کند. دولین سعی می کند که وضعیت را بهبود ببخشد و زن را از این وضعیت بیرون بیاورد، اما تلاش او برای ارتباط برقرار کردن بی نتیجه می‌ماند و در پایان، دولین دست به همان کاری   می زند که معشوقه‌ی قبلی ربه کا آن کار را کرده است.

او با بیان اینکه اتفاقات ناخوشایند گذشته باعث ناامیدی و منزوی شدن انسان ها می شود، افزود: تم ناامیدی و سبک «ابزورد» با ژانر «تراژدی» در نمایش «خاکستر به خاکستر» مورد نقد و بررسی قرار گرفته و به چالش کشیده می شود.

کارگردان نمایش"خاکستر به خاکستر" با اشاره به اینکه نمایش نامه خاکستر به خاکستر تا حدودی به مکتب "اکسپرسیونیسم" نزدیک است و شیوه ای اتخاذ شده که تا حدودی ویژگیهای این سبک را در خود داشته باشد؛ گفت: سعی کردیم تا شیوه اجرا به صورت تلفیقی از هر دو سبک اکسپرسیونیسم و رئالیسم الهام گرفته شود و با توجه به تحلیل های که انجام گردید و پی بردن به پیچیدگی روابط بین شخصیت های نمایش نامه و ناامیدی و تلاش های زیاد اما بی تأثیر و در نهایت عدم ارتباط بین آنها از شیوه "هزارتو" برای اجرا استفاده کردیم و صحنه براساس یکی از اشکال هندسی هزار تو، طراحی شد.

کوروش حیدری با تاکید براینکه در متن از باغ صحبت به میان آمده و باغ نماد نسل نو دانسته شده است، از کلید واژه ی «باغ»در طراحی صحنه کمک گرفته شده، به این صورت که به جای مبلمان، تنه های درخت بریده به کار رفته است، البته در اندازه های متفاوت، که علاوه بر اینکه نماد انسان ها میباشد، از لحاظ زیبا شناسی در کمپوزیسیون بتوان از آن بهره برد. همچنین از سنگ ریزه هایی برای جدا کردن قسمت های هزارتو استفاده شده که القاء کننده دیواره آن از جنس سنگ می تواند باشد که سیاست مدارها در درجه ی اول باعث به وجود آمدن این دیوارها شده اند و در درجه ی دوم خود آنها مزیت بر علت هستند.

وی گفت: در روند اجرای این نمایش، ورودی ها یکی یکی توسط بازیگرها بسته می شود که به نوعی این معنی به ذهن متبادر میگردد که راه برگشتی وجود ندارد و به نحوی تم «ناامیدی» را پررنگ تر نشان می دهد. میزانسن ها بر اساس شرایط روحی و روانی کارکتر ها طراحی شده است. شخصیت "ربه کا" به علت  اینکه در یک وضعیت روحی نابسامان قرار دارد از ابتدا تا انتهای نمایش، از نشیمن گاه خود تکان نمی خورد فقط گاهی اوقات با چرخش به سمتی دیگر زاویه نگا هش را عوض می کند و این به واسطه قوته ور شدن در گذشته اتفاق می افتد و همچنین تنها ورودی به قسمتی که نشسته، را در طول اجرا با سنگ ریزه ها می‌بندد.

حیدری ادامه داد: اما برای کارکتر دولین با توجه به ویژگی های شخصیتی او میزانسن ها هم به صورت انتقالی و هم تنابی است و در بیشتر قسمت ها از میزانسن های تکراری استفاده شده که نشان دهنده پوچی در تلاش برای ایجاد ارتباط می تواند باشد. از نورهای موضعی برای تاکید بیشتر بر کارکترها استفاده شده و از آن جایی که صحنه به صورت مدور است نور عموم به گونه ای است که چشم تماشاگران را نیازارد.

این هنرمند تئاتر شیراز گفت: انتخاب قطعات موسیقی به گونه ای است که نشانه هایی از زیر متن در آن گنجانده شده باشد و حس و حال فضایی که کارکترها در آن قرار گرفته اند را انتقال دهد. لباس هم با توجه به اسم نمایش نامه و وضعیت روحی روانی هر دو کارکتر طراحی شده به گونه ای که لباس های دولین با تونالیته خاکستری، و ربه کا بیشتر از تنالیته مشکی استفاده شده که خود باز میتواند القاء کننده ناامیدی و سیاهی وضع موجود برای آنها باشد.

 وی بیان داشت: برای گریم ربه کا از رنگ های سرد استفاده شده که پژمردگی او را بیشتر نشان می دهد و دولین به گونه ای گریم شده است که تا حدودی در نقش کسی که بازجو است نمایان شود و به گونه ای نماد قدرت و ترس باشد. البته در قسمت هایی از اجرا به نظر می رسد که او خود نیز می تواند نماد شخصیت های همچون ربه کا اما از جنس خود باشد.

حیدری اظهار داشت: صحنه به صورت مدور در نظر گرفته شده است که به نوعی تماشگر نیز خود را در این هزار تو ببیند و باعث هم ذات پنداری بیشتر او با کار کتر ها شود و از طرف دیگر نیز خود آنها حایلی به دور آنها باشند واین وضعیت را علاوه بر سیاست و قدرت خود انسان ها برای همدیگر به وجود آورده اند و از طرف دیگر این شخصیت ها  می تواند خود آنها نیز باشد و در قسمت آخر از صدای ضبط شده استفاده شده تا به گونه ای فضای مبهم بودن اتفاقات و روابط در متن به تماشاگر انتقال داده شود. بعد از اتمام نمایش با فلش بکی روبه رو می شویم که این بار جای ربه کا و دولین عوض شده و هر کدام دیالوگ های دیگری را می گویند تا نشان داده شود که این اتفاق می تواند برای هر کسی در طول زندگی اش بیافتد.

فعالیت های پیش روی وی نیز، نمایش نامه «خرس»به نویسندگی آنتوان چخوف، است که با بازیگرانی چون، روژان رنجبر، مجتبی حسن بیگی و نعمت اله زارعی، دستیار کارگردان نازنین گرد، مدیر و منشی صحنه پگاه اکبرپور و عوامل اجرایی نیز داود صفری، مرتضی روحانی و محمد محدث انجام خواهد شد.

این کارگردان و بازیگر تئاتر شیراز در فعالیت هنری خود فیلم کوتاه «رویا»را نویسنده،کارگردان و بازیگربوده است و همچنین، فیلم مستند«احیاء» را کارگردان و تدوینگر، فیلم مستند«گروهکر»را کارگردانی،مستند «تعزیه یزد»را تدوینگر، فیلم مستند «ذوالقرنین...»را کارگردان و تدوینگر و اجرای محیطی«بداهه پردازی»باهدایت هادی کمالی مقدم، بازیگری داشته و اسبهای پشت پنجره به کارگردانی هادی کمالی مقدم را فیلمبرداری و پرفرمنس «گیواسان »به کارگردانی مسعود حیدری را بازیگری و نمایش  «سوسک »به کارگردانی موسی منوچهری، صداپیشگی و نمایش “عشاقپریشان ”به کارگردانی مهشیددهقان را بازیگری و نمایش  «مدهآ»به کارگردانی مهشید ده بزرگی بازی داشته است.

نمایش «بدابهحالروس »بهک ارگردانی خشایار طیار، بازیگر، نمایش  مناجات«کارگردان و بازیگری، نمایش «وقتی دنیاسبزبود» کارگردان، نمایش  «احضار »به کارگردانی موسی منوچهری بازیگر، نمایش  «سومین سه شنبه سپتامبر» کارگردان، نمایش «خاکستربه خاکستر»را کارگردان، نمایشنامه (مکث) نویسنده و کارگردان، نمایشنامه«کاش خیانت وجود داشت»نویسندگی، مجموعه اشعار بهنام«سکوت»را سرایندگی و . نقش آفرینی درچندین فیلم کوتاه، برگزاری پنج دوره کارگاه بازیگری با هنرجویان و دانشجویان تئاتر، برگزارکننده دورهای مقدماتی و پیشرفته بازیگری با حضور اساتید برتر دانشگاه و اساتید برتر تجربی تئاترکشور، تدریس بازیگری از سال ١٣٨٩ تاکنون، مدرس دوره های بازیگری مقدماتی و پیشرفته موسسه فرهنگی هنری آبنوس، تدوین پنج فیلم داستانی و مستندکوتاه، معرفی بازیگربه چندین پروژه دانشجویی و بازیگردانی، معرفی بازیگر و هنروربه فیلم سینمایی«انتهای کوچه مهر»به کارگردانی کامران قدکچیان، طراحی پوستر و بروشور چندین نمایش صحنه ای، و نوازنده پیانو، از دیگرفعالیتهای وی است.

 




نظرات کاربران