در حال بارگذاری ...
با اهدا لوح سپاس

از مدیر اجرای برنامه چهارشنبه تئاتر تقدیر شد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس در برنامه چهارشنبه تئاتر کافه کتاب شیراز که با خوانش نمایش «مهمانی» همراه بود، از فعالیت موثر هنرمندان عرصه تئاتر، با اهداء لوح سپاس و هدایایی، تجلیل کرد.

به گزارش ایران تئاتر از فارس، مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس و انجمن نمایش از سیدعلیرضا موسوی مدیر اجرایی برنامه های چهارشنبه تئاتر کافه کتاب شیراز، به عنوان نماینده ای از طرف گروه هایی که در این محفل نمایشنامه خوانی داشتند، با اهدا لوح و هدایایی، تجلیل کرد.

بهزاد مریدی مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس در این آیین گفت: فعالیت هایی که در قالب چهارشنبه تئاتر با اجرای کارگاه هنری و خوانش نمایشنامه هایی از ایران و جهان شکل گرفت، به محفلی برای گرد هم آیی هنرمندان عرصه هنرهای نمایشی فارس بدل شده و جای بسی خرسندی خواهدبود اگر این رویداد هنری نمایشی بتواند در جای جای شهر شیراز و تمامی استان خود را پیدا کرده و فقط منحصر به کافه کتاب اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس نباشد و موسسات خصوصی و دیگر مکانهای فرهنگی هنری نیز آن را انجام دهند.

این مقام فرهنگی استان با بیان اینکه کافه کتاب شیراز باید فقط شروعی باشد برای ادامه این راه هنری و فقط و فقط به چهارراه حافظیه محدود نشود، افزود: شاید در کشور ما دوری کردن از مکانهای و ادارات دولتی و اعلام اینکه مدتهاست از کنار چهارراه حافظیه و اداره فرهنگ و ارشاد حتی عبور هم نکرده ایم باعث ایجاد پرستیژ گردد، و شاید به این دلیل است که ادارات دولتی بیش از آنکه بخواهند نگاه حمایتی داشته باشند، از منظر نظارتی به فرهنگ و هنر می پردازند و می خواهند خودشان همه اموررا بدست گیرند، که من بشدت با آن مخالف هستم.

مریدی به جایگاه تحصیلاتی معاونین، مشاورین، روسای و کارکنان حوزه فرهنگ اشاره داشت و گفت: در حال حاضر همه از آموختگان و دانشگاهیان عرصه فرهنگ و ادب هستند و از میان خود اهالی هنر قبول مسئولیت کرده اند، و درتلاشند تا بواسطه دغده ای که دارند، در این مسیر گام برداشته و خود هنرمندان عرصه تئاتر نیز بایستی در تمام کافه کتاب های شهر و محافل هنری و فرهنگی حضور فعال داشته و با تولید آثار فاخر بر رونق هر چه بیشتر هنرهای نمایشی استان بکوشند و مباحث ضروری هنر را در جامعه ساری و جاری کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان با ابراز امیدواری از اینکه کافه کتاب ها و محافل هنری ادبی روز بروز در حال افزایش است، گفت: تلاش کنیم تا کافی شاپهای شهر تبدیل به کافه کتاب و کافه گالری و در نهایت به محلی برای ابراز اندیشه های سالم موثر در مقوله فرهنگ و ادب و بویژه دست آوردهای هنریمان گردد و این بیشترین خدمتی است که به هنر می توان کرد و چاره ای نیست، بایستی هنر به همه جای شهر حرکت کند و هنرمندان، اداره فرهنگ را خانه خودشان بدانند، اما فعالیت هایشان را به همه جای استان و شهر و کشور گسیل دارند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: سیاست های حوزه فرهنگ و ارشاد برمبنای فیلترینگ نیست و اگر شوراهای بازبین و باز خوانی وجود دارد فقط حق دارند در چهار چوب های هنری و علمی نظر بدهند و قرار نیست فقط با دریافت ذهنی خودمان بگوییم کاری ضعیف است و حذف شود، بلکه بسیار ضرورت دارد که سطح نگرش را بالا ببریم و در هر جایی که بشود هنرمندان دور هم جمع شوند و به هر بهانه ای اندیشه هایشان را منتقل کنند تا ما نیز آنها را مورد حمایت قرار دهیم

بهزاد مریدی اظهار داشت: اینکه ما بخواهیم برای هنر چهارچوب تعین شده ای را اعمال کنیم با ذات هنر که محدود ناپذیر است منافات و تضاد دارد، زیرا دیدگاه های هنرمندان بر اساس داشته ها و دریافت هایشان با هم تفاوت دارد و همین یکسان نبودن، جریان هنری و تولید و خلاقیت را سبب می شود که لازمه هر اثر فرهنگی، ادبی و هنری    می باشد، چون راه رسیدن به تئاتر و بطور کلی هنر متعدد است.

برپایی نخستین جشنواره نمایشنامه خوانی در کافه کتاب شیراز

سیدعلیرضا موسوی مدیر اجرایی برنامه های چهارشنبه تئاتر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس نیز در ادامه این محفل را حاصل تلاش و همت همه هنرمندان نمایشی دانست که از بیست خرداد ٩٤ نمایشنامه آوردند و خوانش کردند و همراه و همگام بودند، گفت: با حمایت بهزاد مریدی مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس و همکاران تلاشگرشان، نخستین "جشنواره نمایشنامه خوانی کافه کتاب شیراز" را در همین مکان فراخوان و اجرا خواهیم کرد تا باعث رونق هر چه بیشتر عرصه تئاتر فارس شود.

خوانش"مهمانی" در کافه کتاب شیراز

موسوی پس از سخنان مدیر کل فرهنگ و ارشاد فارس و در انتهای خوانش نمایشنامه«مهمانی»، ابراز داشت: نمایشنامه خوانی به سمتی رفته که می شود برای برپایی کارگاهای آموزشی هدایتش کرد و یک اثر آکادمیک و حرفه ای را بادعوت و حضور از بزرگان، پیشکسوتان، اساتید هنرمندان و هنرجویان ویژه استان فارس به تولید رساند.

وی افزود: برنامه های چهارشنبه تئاتر، تابحال بغیراز این هفته، شامل ٦٤نمایشنامه خوانی، ١پخش فیلم تیاتر، ٣نقد تاترهای اجراشده؛ ١پرفورمنس، ٤گپ هنری، ١١تعطیلی رسمی، ٧٣ هفته بوده که شروع این برنامه ها از٢٠ خرداد ماه٩٤ میباشد و این هفته نیز هفتاد و چهارمین خود را سپری میکند که ٦٥ نمایشنامه خوانی با مدیریت اجرایی سیدعلیرضا موسوی، برپا شده است.

مدیر اجرایی برنامه های چهارشنبه تئاتر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در پایان خبر داد: در آینده برانیم که "جشنواره نمایشنامه خوانی کافه کتاب شیراز" را برگزار کنیم، ضمن اینکه درماه های آینده از دیگر شهرهای استان مانند"خرم بید، مرودشت، کازرون، فسا، لار، داراب، اقلید، اجراهای نمایشنامه خوانی خواهیم دید. این برنامه تنها برنامه ایست که مجوز رسمی از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن نمایش دارد و دارای رسمیت می باشد.

در این مراسم،نمایش نامه خوانی "مهمانی" به قلم سلمان فرخنده و هدایت سیدعلیرضا موسوی، نقش خوانان فرهاد ارشاد، مهرداد نبی زاده، هانیه زارع، ترانه حمادی، طراح پوستر سورنا صادقی بود و این هفته از لوگوی چهارشنبه تیاتر که جدید طراحی شده و سایت  Www.bahoone.com که مربوط به موسسه فرهنگی هنری بهونه است و قرار هست کل تاتر های استان را برای حمایت، شناخت و تبلیغات بر عهده گیرد، رونمایی شد.

کاراین هفته کاری بود از گروه بهونه سیدعلیرضا موسوی مدیر عامل و سرپرست بهونه که خود مجری، بازیگر، کارگردان و از فعاان بازیگری تاترخیابانی کشور و برترین و جوانترین سیاه باز کشور است که نمایش های خیابانی و صحنه ای بسیاری را در کارنامه هنری خود دارد.

«مهمانی» داستانی از زندگی شهروز وشیدا که کمی ساده هستند وزیر شیروانی زندگی میکنند که از دوستان خود بهزاد و مژگان دعوت کردند، اما ماجراهایی پیش روی آنان است، ازجمله اینکه آنها فکر می کنند مژگان خارجی است تا انتهای داستان که لو میرود و مژگان همه چیز را گردن بهزاد می اندازد.

 




نظرات کاربران