در حال بارگذاری ...

استقبال ایتالیا یی ها از تعزیه در شیراز

گروهی از ایران شناسان و باستان شناسان کشور ایتالیا از آیین های تعزیه گردانی در شیراز بازدید کردند؛ «پروفسور کارلو چرتی» رایزن فرهنگی سفارت کشور ایتالیا در تهران که از اساتید دانشگاه « لاسآ پی انزآ » شهر رم، دکتر «پی یر فرانچسکو کالیری» استاد ایرانی شناسی و باستان شناسی دانشگاه بولونیا ایتالیا با ستودن تعزیه حضرت ابوالفضل العباس(ع) در فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شیراز به تماشای آن نشستند.

در عاشورای حسینی امسال مراسم آئینی تعزیه خوانی در محوطه اداره ارشاد اسلامی شیراز با دعوت این اداره برگزار شد که در جریان آن «پروفسور کارلو چرتی» رایزن فرهنگی سفارت ایتالیا در تهران که از اساتید دانشگاه " لاسآ پی انزآ " شهر رم، دکتر «پی یر فرانچسکو کالیری» استاد ایرانی شناسی و باستان شناسی دانشگاه بولونیا ایتالیا به تماشای آن پرداختند.

در این مراسم گوشه ای از  مجلس تعزیه حضرت عباس (ع) اجرا شد که مورد توجه میهمانان و علاقه مندان قرار گرفت. هنگامی که شمر ملعون در نیمه های شب میخواسته به امام حسین (ع) شبیخون بزنه که با مخالفت عمرابن سعد مواجه میشه و بی توجه به مخالفت ابن سعد به پشت خیمه ها میره و امان نامه ملک ری و مال و اموال دنیا رو به حضرت عباس وعده میده که تیرش به سنگ میخوره و از طرف حضرت مورد خشم و غضب قرار میگیره و فردای آنشب که همان عاشورا بود حضرت عباس هم به جمع شهدای کربلا پیوستند.

رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان از حضور گروهی از ایران شناسان و باستان شناسان دانشگاه « لاسآ پی انزآ » شهر رم کشور ایتالیا در جریان اجرای تعزیه حضرت ابوالفضل(ع) خبر داد.

بتول معلم با بیان اینکه گروهی از ایران شناسان و باستان شناسان کشور ایتالیا از آیین های تعزیه گردانی شیراز بازدید کردند، افزود: چهارشنبه شب با حضور سه ایران شناس و باستان شناس ایتالیایی که به همراه رایزن فرهنگی سفارت ایتالیا به شیراز سفر کردند با حضور در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شیراز به تماشای تعزیه حضرت ابولافضل العباس(ع) به سرپرستی علیرضا حیدرپورفرد و هنرنمایی گروه تعزیه «سفیر» نشستند.

پروفسور «کارلو چرتی» و «پی یر فرانچسکو کالیری» تماشاگر گروه تعزیه سفیر

وی با اشاره به اینکه در این مراسم گوشه ای از  مجلس تعزیه حضرت عباس (ع) اجرا شد که مورد توجه میهمانان و علاقه مندان قرار گرفت، ادامه داد: در عاشورای حسینی امسال مراسم آئینی تعزیه خوانی در محوطه اداره ارشاد اسلامی شیراز با دعوت این اداره برگزار شد که در جریان آن پروفسور «کارلو چرتی» رایزن فرهنگی سفارت ایتالیا در تهران که از اساتید دانشگاه "لاسآ پی انزآ " شهر رم، دکتر «پی یر فرانچسکو کالیری» استاد ایرانی شناسی و باستان شناسی دانشگاه بولونیا ایتالیا به تماشای آن پرداختند.

این تعزیه بر اساس روایتی است که هنگامی که شمر ملعون در نیمه های شب میخواست به امام حسین (ع) شبیخون بزند که با مخالفت عمرابن سعد مواجه میشه و بی توجه به مخالفت ابن سعد به پشت خیمه ها رفته و امان نامه ملک ری و مال و اموال دنیا را به حضرت عباس(ع) وعده میدهد که تیرش به سنگ خورده و از طرف حضرت مورد خشم و غضب قرار میگیرد و فردای آنشب که همان عاشورا بود حضرت عباس(ع) هم به جمع شهدای کربلا پیوستند.

پیرامون این رویداد آیینی و هنری علیرضا عسگری، رئیس دانشگاه هنر شیراز عنوان کرد: هدف از چنین رویدادی آشنا ساختن نمایندگان علمی و فرهنگی کشور ایتالیا با ابعاد هنر تعزیه در شیراز بود.

وی فرهنگ محرم را در سراسر کشور دارای گستردگی عنوان کرد و افزود: فرصت مناسبی پیش آمد که با همکاری فرهنگ و ارشاد شهرستان شیراز به طور چکیده اثری هنری در قالب تعزیه از وقایع عاشورا ارایه شود، از این رو با همکاری گروه تعزیه «سفیر» که از تعزیه گردانان پرپیشینه شیراز است چنین رویدادی رقم خورد.

وی، ادامه داد: به اذعان این افراد جنبه های هنری و ابعاد این تعزیه آنچنان زیباست که در آینده مطمئنا پی گیری بیشتری در خصوص هنر تعزیه خواهند کرد.

رئیس دانشگاه هنر شیراز در پایان از راه اندازی رشته نمایش در این مرکز آموزش عالی دولتی در سال تحصیلی آینده خبر داد و عنوان کرد: دانشگاه «لاسآ پی انزآ» رم با دانشگاه هنر شیراز تفاهم نامه ای منعقد ساخته که بر اساس آن گروه نمایش دانشگاه هنر شیراز می تواند با همکاری دانشگاه یادشده شکل دهد زیرا دانشگاه ساپینزا دارای پیشینه بلندمدتی در رشته تئاتر دارد.

در حاشیه این برنامه که توسط فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان و دانشگاه هنر شیراز برگزار شد، رایزن فرهنگی ایتالیا در ایران، عنوان کرد: در سال هایی که در ایران هستم تقریبا هر دهه محرم به یک شهر رفتم که آیین های تاسوعا و عاشورا را ببینم. این تعزیه ای که با عنوان حضرت ابوالفضل العباس(ع) در شیراز دیدم به نظرم از بهترین نمونه هایی است که طی این سالها از نزدیک مشاهده کردم.

«پروفسور کارلو چرتی» با اشاره به آثار پری صابری که توانسته است نمایش های آیینی ایرانی را در قالب تئاتر بگنجاند، بیان کرد: صابری چندسال پیش تئاتری یونانی را به شکل تعزیه درآورد.

رایزن فرهنگی ایتالیا: تعزیه پیشینه تئاتر مدرن ایران است

وی تعزیه را پیشینه تئاتر مدرن ایران دانست و افزود: این هنر آیینی می تواند به عنوان پیشینه و خاستگاه هنر تئاتر مدرن ایران باشد. البته مهم این است که این آیین ها به شکل اصلی خود حافظ شود.

کارلو ج. چرتی استاد ایران شناسی دانشگاه ساپینتزا در رم، پیشتر پژوهشگر انجمن ایران شناسی آکادمی علوم اتریش در وین، مدرس" زبان های ایرانی میانه " در انستیتو مطالعات زبان شناسی دانشگاه وین (١٩٩٩-١٩٩٧)، در سالهای ١٩٩٩ و ٢٠٠٧ مدیر مدرسه عالی مطالعات کاربردی در پاریسEPHE) (، در ٢٠٠٢ مدیر تحقیقات و عضو UMRS یا بخش مطالعات " دنیای ایرانی" در دانشگاه سوربن وابسته به شورای ملی تحقیقات (CNRS) ، همچنین عضو هیات مدیره انستیتوی ایتالیایی آفریقا و شرق (IsIAO) در سال های ٢٠١٠-٢٠٠٤ . رییس انجمن ایران شناسی اروپا در سالهای ٢٠٠٧ تا ٢٠١١ ،در ٢٠١٠ برنده جایزه فارابی (یونسکو- آیسسکو). در ٢٠١٥ مدیر بخش رم انجمن مطالعات جوامع فارسی زبان و همچنین عضو انستیتوی تکنولوژی های کاربردی در میراث فرهنگی وابسته به شورای ملی تحقیقات فرانسه(CNR).

گرایش اصلی وی در زمینه تحقیق در زبان های ایرانی به ویژه دوره ی فارسی میانه، دین زردشتی و تاریخ دورة پارتی - ساسانی و نیز دوران نخست اسلامی است و از آثار منتشر شده از او افزون بر صد مقاله علمی، می توان به چهار کتاب مهم ونظارت بر انتشار پنج جلد از مجلات علمی در زمینه تاریخ شرق اشاره کرد.

گفتنی است: علیرضا حیدرپورفرد از تعزیه گردانان قدیمی فارس است که تاکنون تعزیه‌های فراوانی را در نقاط مختلف کشور اجرا کرده است. او میراث دار چند نسل تعزیه خوانی در استان و نسل پنجم از هنرمندان تعزیه در شیراز محسوب می‌شود. قدمت برخی از نسخه‌های تعزیه متعلق به این هنرمند، به ٣٠٠ سال قبل برمی‌گردد




نظرات کاربران